به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین ؛ عصر روز جمعه 26 اردیبهشت ماه گالری سیحون روز شلوغی را پشت سرگذاشت روزی که معصومه سیحون فرصت دوباره‌ای را در اختیار جامعه هنرهای تجسمی گذاشته بود تا دور هم جمع شوند و میزبان نمایشگاه بزرگی از 3 نسل از عکاسان ایرانی شوند؛ عکاسانی که شاید سال‌ها از آخرین باری که عکس‌هایشان در کنار هم به نمایش گذاشته شده؛ گذشته است.

در این نمایشگاه 25 عکاس 25 عکس را به نمایش گذاشته‌اند، عکس‌های که هر یک از مجموعه این هنرمندان انتخاب شده بود و مبین نگاه خاص آنهاست. مهمترین ویژگی عکس‌های این نمایشگاه که در نگاه نخست به چشم می‌خورد، تنوع نگاه عکاسان ایرانی است. عکاسانی که هر یک شیوه و جهان‌بینی خاص خودشان را در عکاسی دارند و اتفاقا با این تمایز و تفاوت‌ها توانسته‌اند در عرصه بین‌المللی نیز خودشان را معرفی کنند. با این که چهره‌های به نام عکاسان اجتماعی ایران در این نمایشگاه حضور دارند؛ اما در این نمایشگاه بیش از هر چیز عکس‌های چیدمانی (استیج) خودشان را نشان می‌دهند.

این نمایشگاه چون به یاد معصومه سیحون برپا شده است برگزارکنندگان نمایشگاه؛ نادر سیحون، نادر داوودی و سیف‌الله صمدیان به عکاسان شرکت کننده در این نمایشگاه پیشنهاد داده بودند عکس‌هایی را برای نمایش در نمایشگاه ارائه کنند که رنگ سفید در آن مشهود باشد.

در این نمایشگاه عکس‌های از علی رهبر، آلفرد یعقوب‌زاده، رضا دقتی، سیف‌الله صمدیان، نادر داوودی، کاوه گلستان، رضا کیانیان، رومین محتشم، محسن راستانی، محمود کلاری، صادق تیرافکن، مهران مهاجر، آرمان استپانیان، آزاده اخلاقی، جمشید بایرامی، مجید کوهرنگ بهشتی، محمد فرنود، نصرالله کسرائیان، رضا میلانی، شهریار توکلی، صمد قربان‌زاده، فتانه دادخواه، عبدالرضا نیکو در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

عکس‌های این مجموعه توسط خود و یا اعضای خانواده‌ عکاسان برای نمایش در اختیار گالری سیحون گذاشته شده و 3 عکس صادق تیرافکن، کاوه گلستان و رضا دقتی نیز از مجموعه این هنرمندان برای نمایش در این نمایشگاه ارائه شده است.

سیحون حامی هنرمندان جوان

نادر داووی یکی از نمایشگاه‌گردان‌های این نمایشگاه بود گفت: هنر مدرن ایران مدیون تلاش و فداکاری معصومه سیحون است. او یکی از معدود نقاشان نوگرای زمان خودش بود که بنیان یکی از معتبرترین گالری‌های ایران را نیز گذاشت و عرصه تاثیرگذاریش را وسعت بخشید.

او افزود: نقش و سهم معصومه سیحون در سال‌های پس از انقلاب بسیار ارزشمند است در دوره‌ای که کمتر هنرهای تجسمی در مرکز توجه قرار می‌گرفت او در گالری‌اش ماند و برای بسیاری از جوان‌ها نقش یک حامی را ایفا کرد و زمینه ارائه آثارشان را فراهم کرد.

این عکاس ادامه داد: این نمایشگاه هم به همت نادر سیحون و با همکاری من و سیف‌الله صمدیان شکل گرفت و اتفاقا هم جامعه عکاسان از ایده برپایی این نمایشگاه استقبال کردند.

جهان بینی هر عکاس از سفیدی

محمد فرنود یکی از عکاسان شرکت‌کننده در این نمایشگاه گفت: نمایشگاه عکسی که به بهانه چهارمین اردیبهشت معصومه سیحون برپا شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این نمایشگاه شاهد کنار هم قرار گرفتن آثاری از عکاسان بزرگ ایرانی هستیم. عکاسان مطرحی که هریک براساس جهان‌بینی خود عکس گرفته‌اند و کمک کرده‌اند جهان را از زوایای مختلفی ببینیم.

او افزود:در این نمایشگاه مهمترین نکته‌ای که به چشم می‌خورد این موضوع است که هیچ عکسی برای این نمایشگاه گرفته نشده است و هر یک از عکاسان، آثاری را از مجموعه‌های پیشین خود برای نمایش در اختیار گالری گذاشته‌اند.

به گفته فرنود با این که عکسی برای این مجموعه گرفته نشده اما عکاسان تلاش کرده‌اند که رنگ سفید در عکس‌هایشان مشهود باشد.

او درباره عکسی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشت گفت: این اثر از مجموعه‌ای انتخاب شده که پیشتر از حرکات موزون فرزانه کابلی عکاسی کرده‌ام.

سیحون همچنان هنرمندان را گردهم می‌آورد

آرمان استپانیان دیگر عکاسی که دراین نمایشگاه عکسی به نمایش گذاشت گفت: این نمایشگاه از اتفاقات خوب عکاسی ایران در سال‌های اخیر است و من بازدید از این نمایشگاه را به علاقمندان پیشنهاد می‌کنم.

او افزود: برپایی این نمایشگاه نشانه خوبی از ارتباط عکاسان با گالری سیحون است ارتباطی که در طول سال‌ها حفظ شده است و خود من جز کسانی بودم که نخستین نمایشگاهم در گالری سیحون برپا شد و این همکاری همچنان تداوم پیدا کرده است.

به گفته استپانیان در این نمایشگاه عکس‌های خوبی به نمایش گذاشته است و خوشحالم که معصومه سیحون می‌تواند بهانه‌های خوبی برای دور جمع شدن هنرمندان فراهم کند. بهانه هایی که اتفاقا موجب برپایی نمایشگاه‌های خوبی هم می‌شوند.

این عکاس که آثارش به حراج‌های بین‌المللی هم راه پیدا کرده گفت: معصومه سیحون رنگ سفید را دوست داشت و در این نمایشگاه با این عکاسان از مجموعه‌های پیشین خود اثر انتخاب کرده‌اند؛ اما عکس‌ها با تم نمایشگاه تناسب خوبی دارند و من از میان آثار این نمایشگاه عکس‌های علی رهبر، محسن راستانی و آزاده اخلاقی را بیش از همه می‌پسندم.

"مدرسه موش‌ها" میهمان سیحون شدند

مرضیه برومند و امیرحسین صدیق شریف به همراه تعدادی از اعضای تیم مجموعه "مدرسه موش‌ها" نیز از میهمانان نمایشگاه چهارمین اردیبهشت معصومه سیحون بودند.

برومند درباره حضورش در این نمایشگاه گفت: من به دعوت عبدالرضا نیکو برای دیدن این نمایشگاه آمدم؛ نیکو عکاس بیشتر کارها و سریال‌های من است و در "شهر موش‌ها" و "آ پری ها" با هم همکاری داشتیم و خیلی خوشحالم که بالاخره عکس‌های هنری‌اش را به نمایش گذاشت.

او افزود: من چون بیشتر وقت‌ها مشغول کار هستم اهل گالری‌گردی نیستم و عموما اگر دوستی نمایشگاه داشته باشد به دیدن آثار هنری می‌آیم. با وجودی که در طول سال نمایشگاه کمی را می بینم اما به نظرم این نمایشگاه از جذابیت بصری خوبی برخوردار باشد.

این سینماگر درباره علاقه‌اش به عکس‌های عبدالرضا نیکو گفت: نیکو تهران را عکاسی می‌کند شهری را که من دوست می‌دارم، وجه تمایز عکس‌های او با سایر عکاسانی که تهران را عکاسی می‌کنند، این است که او تهران را از بالا به پایین عکاسی نمی‌کند . محل تولد او شهر ری است و او تهران را از شهر ری به این سو عکاسی می‌کند یعنی از پایین به بالا.

او افزود: عکس نیکو که در این نمایشگاه ارائه شده من را یاد پشت‌بام های خاطره انگیز تهران و آسمان می‌اندازد، خاطره‌های خوب کودکی. هر چند دیگر آن پشت بام‌ها نیستند اما خاطرات‌شان با ما هست. من محل تولدم جنوب شهر تهران است. حوالی خیابان کلانتری و دلگشا و برای من چنین فضاهایی بسیار خاطره انگیز است.

برومند درباره این نمایشگاه گفت: به نظرم این نمایشگاه از تنوع بصری خوبی برخوردار است و از نظر من نمایشگاه موفقی است.

او با اشاره به دوران دانشجویی اش در دانشگاه تهران گفت: من با معصومه سیحون دوستی و آشنای نزدیکی نداشتم اما در دوران دانشکده با آثار او و هوشنگ سیحون و بسیاری از بزرگان امروز هنرهای تجسمی ایران آشنا شدم و عموما از هم دانشگاهی‌های من بودند.

او در خصوص این که آیا آثار تجسمی هم خریداری می‌کند؛ یا نه گفت: بله گاهی از آثار تجسمی هم خریداری می‌کنم اما این آثار را خیلی زود هدیه می‌دهم. البته علاقه خودم بیشتر نقاشی آبرنگ است و بیشتر این سبک آثار را خریداری می‌کنم.

سیحون همچنان عصر جمعه میزبان دوستانش است

حسین‌علی ذابحی یکی از نقاشان پیشکسوت درباره چهارمین اردیبهشت معصومه سیحون گفت: معصومه سیحون از دوستان خوب من بود و خیلی خوشحالم که 4 سال پس از رفتنش همچنان می‌تواند میزبان دوستانش در عصر یک جمعه باشد و بانی برپایی یک نمایشگاه خوب شود.

او افزود: این نمایشگاه بسیار متنوع است و من از دیدن عکس‌های این مجموعه واقعا لذت بردم. هر چند من نقاشی را بیشتر دوست دارم اما این دلیل نمی‌شود که احساسم را از دیدن عکس‌های خوب بیان نکنم.

حق بزرگ سیحون بر هنر

جمشید بایرامی دیگر عکاس شرکت‌کننده در این نمایشگاه گفت: معصومه سیحون حق بزرگی بر گردن هنرهای تجسمی ما دارد و جای بسی خوشحالی است که عکاسان این بار به بهانه رفتن او نمایشگاهی برپا کرده‌اند.

او با اشاره به رنگ سفید در آثار معصومه سیحون گفت: سفید در آثار معصومه سیحون جایگاه ویژه‌ای داشت و به این بهانه این رنگ که در عکاسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به عنوان تم اصلی این نمایشگاه انتخاب شد و همین امر موجب شد که بتوانیم شاهد مجموعه متنوعی از عکس باشیم.

بایرامی گفت: با این که عکاسان ایرانی در عرصه بین‌المللی شناخته شده‌اند؛ اما هنوز برای برپایی نمایشگاه عکس با دشواری روبرو است و بیشتر عکاسان نسل‌های جوان توانسته‌اند عکس‌هایشان را در مقایسه با نسل‌های پیش به نمایش بگذارند.

او درباره قیمت‌گذاری عکس‌های این مجموعه گفت: با توجه به این بیشتر عکاسان؛ عکس‌های دیگری از این مجموعه را به نمایش گذاشته بودند؛ در این نمایشگاه هم سعی کردند قیمت خودشان را حفظ کنند و هر عکاس خودش اثرش را قیمت‌گذاری کرد و برای همین با تنوع قیمت عکس‌ها در این نمایشگاه روبرو هستیم.

لازم به یادآوری است، نمایشگاه چهارمین اردیبهشت معصومه سیحون با موضوع "سفید" به بهانه چهارمین سال درگذشت معصومه سیحون برپا شده است. مصومه سیحون هنرمند نقاش، از پیشکسوتان هنرهای تجسمی در ایران و مدیر گالری سیحون، قدیمی‌ترین نگارخانه هنری فعال در ایران بود. او دارای حدود نیم قرن پیشینه فعالیت هنری است و نقش برجسته‌ای در معرفی استعدادهای هنری ایران داشت و بسیاری از هنرمندان به نام هنرهای تجسمی نخستین بار توسط او و نمایشگاهی که برای آنها در گالری سیحون برپا کرد به جامعه هنری معرفی شده‌اند. با توجه به این که سیحون سهم انکارناپذیری در اعتلای هنر تجسمی داشته است، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن نقاشان ایران به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۸ از او به پاس یک عمر فعالیت بی‌وقفه هنری تقدیر کردند.

معصومه سیحون با یاری همسرش در سال 1345 گالری سیحون را بنیان نهاد. او تا سال‌های پایانی زندگی‌اش چراغ این گالری را روشن نگاه داشت و پس از او پسرش مدیریت این گالری را برعهده گرفت.

سیحون در زمان حیاتش بیش از ۱۵۰۰ نمایشگاه از آثار هنرمندان معاصر ایران در گالری سیحون برپا کرد از جمله هنرمندانی که نخستین بار در گالری سیحون نمایشگاه گذاشتند و بعدها به شهرت رسیدند، می‌توان به ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، حسین زنده‌رودی، رضا مافی، علیرضا اسپهبد و.... اشاره کرد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/

مریم آموسا