به گزارش سرویس معماری هنرآنلاین ، دکتر داراب دیبا، معمار و عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با اشاره به لزوم به روز شدن معماری اسلامی گفت: معماری اسلامی باید به لحاظ مفاهیم بروز شود چرا که در حوزه کالبد، معماری هر عصری متناسب با مختصات همان عصر بوده و تغییر یافتنش اجتناب ناپذیر است.

او با اشاره به تاثیرات دیگر علوم، خصوصا دنیای جدید ارتباطات بر معماری، تاکید کرد: در حال حاضر، دنیای دیجیتالی آدم‌ها را از طریق ارتباطات نوین به یکدیگر متصل کرده و فرهنگ نوینی را به عنوان دهکده جهانی به وجود آورده و همین موضوع باعث شده است که مسائل روز همه کشورها با هم پیوند داشته باشد.

به گفته او به خاطر حضور در چنین ساختاری باید معماری کشور ما در راستای بروز شدن حرکت کند چرا که در غیر این صورت ابزارهای جهانی دیگر حل کننده مسائل ما در این حوزه نخواهند بود.

داراب دیبا، در ادامه با اشاره به این که اصول اسلامی در معماری کلاسیک ایران رعایت شده یادآور می‌شود: امروزه در محافل مختلف بحث بر سر معماری اسلامی است بدون آن که تعریف مشخصی از این نوع معماری وجود داشته باشد. به نظرم بهتر است امروز به‌جای استفاده از ترکیب "معماری اسلامی" از ترکیب‌های راه‌گشاتری چون "معماری معاصر جوامع مسلمان" یا "معماری کشورهای اسلامی" استفاده کنیم تا در ارائه تعریف از معماری اسلامی دچار چالش نشویم.

او اضافه کرد: به اعتقاد من آوردن قید "اسلامی" در کنار معماری یک دوره خاص تاریخ معاصر، باعث می‌شود که جنبه سیاسی و تاریخی به معماری داده شود در حالی که معماری کشور ما می‌تواند با بروز شدن، از این برهه تاریخی به سلامت عبور کند.

دیبا افزود: معماری به مرور زمان تغییر پیدا می‌کند ولی جوهره معرفتی‌اش ثابت می‌ماند. مسئله اصلی این است که این تغییر معمولا در قالب کالبد بنا به چشم می‌آید و بنابراین هر تغییر در کالبد را نمی‌توان دلیلی برای دور شدن از فرهنگ معماری کشور به حساب آورد. این که ما مفاهیم فرهنگی را در حوزه معماری پاس بداریم، به معنای نگاه تعصبی به معماری نیست؛ زیرا معماری هنری است که باید فرزند زمان خود و منطبق بر جهانی شدن باشد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که برداشت جامعه جهانی از حرکت به سوی معماری اسلامی در ایران چیست، گفت: در محافل بین‌المللی، آوردن ترکیب "معماری اسلامی" یادآور یک حالت تاریخی و قدیمی درباره معماری است. از دید منتقدان، وقتی می‌گوییم "معماری اسلامی" به این معنی است که نگرش ما در معماری امروز، نگرشی کلاسیک و گذشته‌گراست در حالی که مطرح شدن مقوله معماری اسلامی در شرایط فعلی نشان از آن دارد که معماری معاصر ایران در حال پیشروی است و دنبال مسیر تازه‌ای می‌گردد.

او در پایان با اشاره به این که معماری باید نگاهی پیشرو و به روز شونده داشته باشد تاکید کرد: کشوری که از تحولات جهانی دور بماند، مجبور است زیر پوشش استعمار جهانی قرار گیرد. باید تمام رویکردهای جدید وارد زندگی ما شود اما این مسئله به معنای تقابل با ارزش‌های تاریخی فرهنگ ما در حوزه‌های مختلف، از جمله معماری نیست. ما در فرهنگ‌مان ارزش‌هایی داریم که جز میراث ما محسوب شده و همه آن را پاس می‌داریم به طوری که در قلب تک تک ما ایرانی‌ها نهادینه شده اما این به آن معنا نیست که در ساخت و طراحی فضاهای امروزی هم باید چنین نوع نگاهی داشت و از گفتن حرف امروز ترسید.

دکتر داراب دیبا، معمار، عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارشناس وزارت مسکن و راه سازی، عضو موسس دفتر طراحی و مطالعات معماری و استاد مدعو دانشگاه (M.I.T) هاروارد امریکا است که به واسطه برخی آثار طراحی شده‌اش، جز ماندگارترین معماران معاصر کشور به حساب می آید. انتهای پیام/