به گزارش سرویس معماری هنرآنلاین، به زودی عملیات ساخت یک مجتمع تجاری اداری مدرن در قلب بافت تاریخی اصفهان آغاز می شود. این پروژه که مجتمع تجاری-اداری اصفهان نام دارد، قرار است بر روی زمینی ساخته شود که پیش از آن یکی از آثار مدرن معماری اصفهان قرار داشت؛ "کارخانه نخ‌ریسی اصفهان" که چند ماه پیش در میان موج نارضایتی ها توسط شهرداری این شهر تخریب شد.

شرکت معماری طراحی کننده طرح مجتمع تجاری-اداری اصفهان با اعتراف به حضور این پروژه در بافت تاریخی شهر اصفهان در توضیحی که بر طرح خود نوشته آورده است: با توجه به تاریخ چهارباغ و اثر آن بر برنامه ریزی شهری اصفهان، حفاظت از فضای شهری اطراف این مجتمع، یکی از اولویت های اصلی ما در طراحی بود.

در طرح های منتشر شده از این مجتمع، تاکید بر استفاده از پنجره های قدیمی کارخانه نخ‌ریسی و دیگر المان های معمارانه آن بنای قدیمی وجود دارد اما به نظر می رسد طرح مدرن این مجتمع نتواند بازتاب دهنده این مهم باشد.

کارخانه نخ‌ریسی اصفهان یکی از آثار مهم معماری صنعتی این شهر تاریخی بود که چند ماه پیش تخریب آن از سوی شهرداری این شهر با مخالفت و اعتراض دوستداران میراث فرهنگی کشور انجام شد و حالا در سایت باقی مانده آن که به گفته برخی حدودا 75 هزار متر مربع بوده، قرار است این مجتمع تجاری-اداری با یک معماری متفاوت ساخته شود.

با این همه شرکت طراح در توضیحات خود آورده که اصلی ترین هدف ساخت این پروژه جذب مخاطب برای این مجتمع بوده و بعید نیست که بخشی از جنبه های معمارانه آن با بافت تاریخی این بخش تاریخی از شهر اصفهان همسو نباشد.

مجتمع تجاری-اداری اصفهان قرار است در یکی از تاریخی ترین بخش های شهر اصفهان ساخته شود. سایت این پروژه معماری در قلب باغ های قدیمی نصف جهان واقع شده یعنی جایی حدفاصل خیابان چهارباغ و خیابان میرفندرسکی که پیش از این باغ هزار جریب نام داشته است.

از بناهای مشهور این محدوده از شهر، کارخانه نخ‌ریسی است که قدمت سبک معماری آن به دوره پهلوی اول باز می گشت. کارخانه نخ‌ریسی اصفهان یکی از بزرگ ترین و مهم ترین کارخانه های نخ‌ریسی کشور بود که معماری اش تحت نظارت معماران آلمانی 63 سال پیش یعنی در سال 1330 به بهره برداری رسید. نخ‌ریسی اصفهان اما به خاطر صرف درآمدهایش در امور خیریه، یکی از به یادماندنی ترین ساختمان های این شهر بود که تخریبش اعتراض های فراوانی را برانگیخت و حالا قرار است به جای آن عمارتی از شیشه و پانل های آلومینومی ساخته شود که نه تنها اهداف عام المنفعه ندارد بلکه 50 درصد از آن صرفا تجاری است.

معماران و طراحان این مجتمع مدعی اند با الگو برداری از المان های معمارانه کارخانه نخ‌ریسی، بخشی از تاریخ این سازه قدیمی را در سازه نوین خود به یادگار گذاشته اند و با استفاده از ترکیب پنجره ها و دیگر اجزای آن بنا، می خواهند خاطره آن را زنده نگه دارند این در حالی است که به نظر نمی رسد چنین گرته برداری پیچیده ای بتواند در یک قالب اثر ترکیبی شیشه و مصالح جدید، تاریخ این محله را زنده بدارد. انتهای پیام/