به گزارش خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، فرینوش شیرخانی مدیر و مدرس آموزشگاه خیاطی "چارقد" مدتی پیش به عنوان برنده شاخه مد و لباس جشنواره دانشجویی فرهنگ و هنر معرفی شد.

فعالیت خود را در زمینه خیاطی چگونه آغاز کردید؟

من خیاطی را به صورت خودآموز و بر اساس علاقه و استعداد درونی فرا گرفتم و تنها دوره‌ای که برای آموزش خیاطی گذراندم یک دوره کوتاه مدت در مشهد بود. پس از آن دنبال مدارک تاسیس آموزشگاه رفتم و از سال 80 آموزشگاه خود را تاسیس کردم. زمانی که به تهران آمدم آموزشگاه را به تهران منتقل کردم و سال 88 هم در یک دوره کوتاه مدت طراحی لباس که توسط دانشگاه تهران برگزار شده بود شرکت کردم.

در مورد حضور خود در جشنواره دانشجویی بگویید.

در حال حاضر من دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی هستم و این جشنواره بین دانشگاه‌های علمی کاربردی سراسر کشور، میان اساتید و دانشجویان برگزار شد. طرحی که ارائه دادم در واقع یکی از کارهای کلاسی من بود که اساتید عقیده داشتند کار خوبی است و آن را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند که در نهایت مقام اول را در جشنواره کسب کرد.

جشنواره دانشجویی برای استفاده از طرح‌های برگزیده برنامه‌ای دارد؟

من از این مسائل اطلاعی ندارم چون آنقدر درگیر مشغله آموزشگاه هستم که فرصتی برای پی‌گیری این موضوع نداشتم، اما شنیده‌ام قرار است طرح‌ها به صورت مجله چاپ شوند.

به جز آموزش در آموزشگاه، کار خیاطی یا طراحی لباس هم انجام می‌دهید؟

به صورت محدود از مشتریان خاص سفارش می‌گیرم اما به صورت کار در مزون و برای تعداد زیادی مشتری کار انجام نمی‌دهم. بیشتر کار طراحی هنری انجام می‌دهم و برای مشتریان سینمایی و...مدل‌های هنری خاص طراحی می‌کنم.

شیوه آموزشی شما برای خیاطی چیست؟

در این 12 سالی که در تهران آموزش می‌دهم خودم یک متد ارائه کرده‌ام که در سال‌های قبل خام بود اما الان پخته شده و همچنان با آن شیوه کار می‌کنم. چون هنرجویان باید در سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای امتحان دهند تئوری‌ها را بر اساس متدهای گرلاوین و مولر به آنها آموزش می‌دهم، اما آموزش عملی آنها بر اساس شیوه‌ خودم است. من عقیده دارم که هرکس به این آموزشگاه می‌آید باید طراح و هنرمند بیرون رود، و با حوصله زیاد با شاگردان کار می‌کنم.

چه تعداد از هنرجویان شما جذب بازار کار می‌شوند؟

به جرات می‌توانم بگویم 90 درصد آنها جذب بازار کار شدند یا در خانه خود شوی لباس برگزار می‌کنند و از مشتری‌ها سفارش می‌گیرند و منبع درآمد دارند.

رابطه بین خیاطی و طراحی لباس چگونه است؟

یک خیاط می‌تواند طراحی نداند و فقط دوزنده خوبی باشد. اما طراح لباس باید خیاطی را بلد باشد که بتواند الگوسازی کند و دوخت خوبی ارائه دهد. چون هنگامی یک لباس خوب تهیه می‌شود که طرح لباس در کنار الگو و دوخت خوب قرار گیرد.

وضعیت طراحی لباس ایران را چگونه می‌بینید؟

طراحان ما به دلیل محدودیت‌هایی که داریم نمی‌توانند تمام خلاقیت خود را به کار برند، چون تنها لباسی که ما می‌توانیم در اجتماع استفاده کنیم مانتو است و این موضوع دست طراحان را در ایجاد تنوع می‌بندد. طراحان زیادی در تهران هستند اما مگر چقدر می‌توانند طرح خاص برای مانتو ارائه دهند. در مجموع وضعیت نسبت به چند سال قبل خیلی بهتر است و جسارت مردم در استفاده از رنگ بیشتر شده و تنوع لباس زیاد شده است. در خانه‌های زیادی نمایش لباس برگزار می‌شود که گاهی طراحی آنها قوی است و کیفیت خوبی دارند اما گاهی کارها ضعیف است. طراحان باید کار خوب ارائه دهند و نکات زیادی را برای تولید یک لباس در نظر بگیرند.

انتهای پیام/