دکتر جهانگیر مجیدی، کارشناس و دبیرسابق انجمن چرم ایران، خواستار حضور صنایع چرم در سومین دوره جشنواره مد و لباس فجر شد و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پتانسیل عظیمی در کشور به خاطر منابع پوست خام در ایران وجود دارد که اگر مسئولین و صنعتگران آن را جدی بگیرند تولیدات گسترده ای را در پی دارد.

او اظهار کرد: با همین میزان مواد اولیه به راحتی می توان 50 تا 60 میلیون کاپشن و پالتو داخل کشور تولید کرد حجمی که بسیار عظیم است و اقتصاد منطقی را نیز دارد.

دبیر سابق انجمن چرم ایران ادامه داد: چنانچه بتوانیم نیروهای لازم برای این عرصه را تربیت کنیم، این صنعت اشتغال بالایی ایجاد می کند.

مجیدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اجتناب از صادرات مواد خام بیان کرد: در بند 5 دستورات مقام معظم رهبری تاکید شده است که باید از خام فروختن مواد اولیه اجتناب کنیم و از آن نهایت استفاده را ببریم این در حالی است که در صنعت چرم بیشترین بخش درآمد را فروش مواد خام در بر گرفته است.

او مسئله تربیت طراح عرصه چرم را بسیار مهم و استراتژیک خواند و گفت: باید بتوانیم نیروی انسانی لازم را در رشته های مختلفی نظیر: طراحی، دوخت و دوز، برش و برند سازی تربیت کنیم تا عرصه چرم را آنچنان که باید به رشد برسانیم برای اینکه ارزش افزوده در این صنعت بالاست و وقتی مواد اولیه به شکل های مختلفی نظیر: کیف، کفش، پالتو و... در می آیند با قیمت بسیار خوبی عرضه می شوند که سود بالایی دارد.

این کارشناس عرصه چرم استعداد یابی را برای رشد بخش پوشاک کشور ضروری دانست و بیان کرد: برای شناخت استعدادهای موجود در این عرصه باید برنامه ریزی منسجم و قوی را دنبال کنیم و از جزیره ای عمل کردن دست برداریم متاسفانه تا امروز این اتفاق رخ نداده و درصد کمی از طراحان و افراد با استعداد جذب عرصه چرم شده اند.

مجیدی گفت: علی رغم پتانسیل بالای این عرصه درصد کمی از افراد فعال در چرم جذب پوشاک شده اند و بیشترین حرکت در بخش کفش صورت گرفته است.

او افزود: کشور ما از نظر مواد اولیه پتانسیلی بالغ بر 3 برابر ترکیه را داراست اما ترکیه سالانه 1 میلیارد و 200 میلیون دلار در این بخش صادارات دارد که ما نداریم.

رئیس سابق انجمن چرم ایران بیان کرد: با یک برنامه ریزی صحیح آن هم در یک بازه زمانی سه ساله می توانیم به صادراتی بالغ بر 1 میلیارد دلار برسیم اما در مرحله نخست نیازمند تعامل فعالان عرصه چرم با طراحان و هنرمندان پوشاک کشور هستیم.

مجیدی اظهار کرد: با حضور فعالان عرصه چرم در سومین نمایشگاه مد و لباس فجر امکان آشنایی بسیاری از طراحان با این بخش فراهم می شود و از این طریق می توانیم نیروی کار بیشتری را جذب کنیم و باعث اشتغالزایی در مسیر درستی شویم.

انتهای پیام/