امیر حسین مهدی زاده، طراح و تولید کننده لباس، با نامناسب خواندن وضعیت تدریس در دانشگاه‌ها به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: حمایت از طراحان داخلی یکی از عمده اهداف مسئولین است اما این حمایت در مرحله نخست باید از دانشگاه‌ها شروع شود. در حالی که بخش‌های آکادمیک ما تنها به مطرح کردن مباحث نظری و کاغذ بازی می‌پردازند.

او وضعیت بازار کار طراحان را نابسامان خواند و اظهار کرد: وقتی در دانشگاه آموزش درستی صورت نمی‌پذیرد، نمی‌توان انتظار داشت که تولیدکننده یک طراح خام و بدون اطلاع را وارد بازار کار کند این در حالی است که بسیاری از این افراد حاضر به آموختن و انتقاد پذیری نیستند.

این طراح و تولیدکننده تصریح کرد: من یک طراح هستم که کار تولید و فروش را نیز انجام می‌دهم اما حاضر نیستم ازدانشجویان امروز برای فعالیت در کارم بهره ببرم چرا که بسیاری از این افراد نه تنها بازار کار را نمی‌شناسند بلکه به نوعی کار را پیش می‌برند که تفاوتی با ژورنال‌های خارجی ندارد.

مهدی زاده تغییر در نظام آموزش دانشگاهی کشور را ضروری دانست و بیان کرد: به نظر می‌رسد بسیاری از مدرسین دانشگاهی نیز نیاز به آموزش مجدد و تفهیم اهداف کلی کشور برای این عرصه دارند زیرا این افراد اغلب نمی‌توانند به دانشجویان انگیزه و رغبت لازم برای حضور در بازار کار را بدهند.

او چرخه آموزش کشور را بیمار دانست و گفت: به نظر می‌رسد زنجیره تدریس دانشگاهی کشور بیمار است و بسیار ناهماهنگ عمل می‌کند در چنین شرایطی چطور می‌توان به رشد عرصه مد و لباس فکر کرد؟

این طراح و تولیدکننده اعلام کرد: بسیاری از طراحان پس از ورود به بازار کار پذیرفته نمی‌شوند. جالب اینجاست که همین افراد پس از رانده شدن از بازار وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و به تدریس می‌پردازند. با این وجود چطور می‌توان از دانشجو انتظار داشت بازار را بشناسد وقتی برخی از اساتید این عرصه را نمی‌شناسند؟

مهدی زاده حضور اساتید فارغ التحصیل از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی را ضروری دانست و گفت: مد پدیده‌ای است که در فرهنگ ما نبوده لذا برای شناخت آن باید از کسانی که این صنعت را بهتر می‌شناسند بهره ببریم.

او ادامه داد: کشورهای دیگر سال هاست که در این عرصه فعالیت دارند و به سوددهی رسیده‌اند لذا می‌توانیم از اساتید و فارغ التحصیلان این رشته بهره ببریم و آنچه که باید را از آنان بیاموزیم سپس بدنه، فکر و فرهنگ خود را در آن جای دهیم.

این طراح تصریح کرد: تا زمانی که شناخت ما از عرصه مد و لباس بر اساس آزمون و خطا باشد نمی‌توانیم به شکوفایی برسیم لذا یادگیری و تجدید نظر در سیاست‌ها یک ضرورت تمام عیار است.

مهدی زاده گفت: وقتی فارغ التحصیلان رشته طراحی لباس توانایی کافی برای ورود به بازار کار را ندارند، تولیدکنندگان به سمت کپی برداری متمایل می‌شوند و طراحان نیز به مزون‌ها روی می‌آورند به این ترتیب این شکاف هر روز گسترده‌تر می شود لذا باید نظام دانشگاهی کشور اصلاح شود.

انتهای پیام/