به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ مدرسه ایده یکی از مراکز مهم آموزش هنرهای تجسمی و تبلیغات و برندسازی در کشور است که دوره‌های متنوع و متعددی را برای آموزش هنر راه اندازی کرده است؛ آرش سلطانعلی مدیریت این آموزشگاه را برعهده دارد و برای این ضعف در بخش آموزش را برطرف کند، انتشارات ایده را نیز راه‌اندازی کرده است که تا ضعف کتاب‌های منبع و مهم را در حوزه تبلیغات و هنرهای تجسمی تا حدودی مرتفع کند. از سال 1390 که انتشارات ایده راه‌اندازی شده است تاکنون 18 عنوان کتاب منتشر کرده است که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های این انتشارات کتاب "100 آگهی تبلیغات" است که توسط فرشید پارسی‌کیا تدوین و تالیف شده است. استقبال از این کتاب موجب شد که با حضور فرشید پارسی‌کیا مولف و آرش سلطانعلی نشستی را برپا کنیم که بخش نخست این نشست را می‌خوانیم.

با توجه به این که بخش عمده فعالیت شما متمرکز بر روی آموزش است؛ چه شد که تصمیم گرفتید در بخش تالیف و تولید کتاب نیز وارد شوید؟

در آموزشگاه ایده ما بانگاهی متفاوت و برخلاف سایر آموزشگاه‌ها بحث آموزش را شروع کردیم و آن چیزی که برای‌مان اهمیت داشت بحث کیفیت در تولید و ارائه سبک‌های نوین بود. از این رو خیلی زود به ضرورت تولید محتوا برای آموزش در دوره‌های ایده پی بردیم و تصمیم گرفتیم که بخش انتشارات آموزش ایده را راه‌اندازی کنیم. گالری ایده نیز با توجه به درک ضرورت وجود فضای نمایشگاهی برای آثار هنرجویان و هنرمندانی که به نوعی با ایده در ارتباط هستند شکل گرفت. ساز و کار آموزشگاه ایده موجب شد به فکر تهیه و تدوین مجموعه کتاب‌های آموزشی و پژوهشی بیافتیم و با توجه به واقف بودن علایق آرش تنهایی برای مستندنگاری و در تعاملی که با هم داشتیم؛ تولید و انتشار مجموعه‌های 100 و 10 شکل گرفت.

چه شد که تصمیم گرفتید که نخستین کتاب مجموعه 100 را به کتاب " 100 آگهی تبلیعات "اختصاص بدهید؟

آموزشگاه ایده در دو بال آموزشی فعالیت خود را متمرکز کرده است. بخشی از فعالیت آموزشی ایده بر روی مجموعه هنرهای تجسمی است و بخش دیگر معطوف به تبلیغات. با توجه به کمبود منابع در این بخش تصمیم گرفتیم که مجموعه‌ای کتاب در این زمینه تدوین و تولید کنیم و کتاب " 100 آگهی تبلیغات" نیز بر همین اساس شکل گرفت. البته با توجه به دغدغه‌های شخصی فرشید پارسی‌کیا، او پیش از این که سفارش کتاب را به او بدهیم مدتی روی این موضوع کار کرده بود.

پیشنهاد تدوین و تالیف کتاب " 100 آگهی تبلغات" از سوی شما مطرح شد؟

ایده و تدوین این کتاب کار مشترکی بود از سوی آرش تنهایی و فرشید پارسی‌کیا که توامان به این نتیجه رسیدند که ضرورت تدوین این کتاب وجود دارد.

استقبال از این کتاب به چه شکل است؟

به نظر من استقبال از کتاب 100 اعلان بی‌نظیر بود، از زمانی که این کتاب رونمایی شده است، با اقبال خوبی روبرو شده است و همه ایده و شیوه تولید کتاب را تحسین کرده‌اند و در مراسم رونمایی کتاب و نمایشگاه نیز شاهد استقبال خیل مخاطبان این اثر بودیم. جالب است عنوان کنم مخاطبان این کتاب بسیار متنوع هستند و تنها گرافیست‌ها و یا مدیران شرکت‌های تبلیغاتی مخاطب آن نیستند.

با توجه به این که اعلان‌های این کتاب در دهه‌های پیش از انقلاب خلق و در مطبوعات منتشر شده‌اند و نوع نگاه‌ها از آن زمان تاکنون بسیار تغییر کرده است، چقدر این کتاب با مشکل ممیزی روبرو شد؟

واقعا پروسه دریافت مجوز این کتاب زمان‌بر شده بود و مسئولین اداره کتاب معتقد بودند که بسیاری از اعلان‌های این کتاب باید حذف شود اما در نهایت فرشید پارسی‌کیا خودش مسئولیت پیگیری مجوز کتاب را برعهده گرفت و بالاخره موفق شد که مجوز انتشار کتاب را بگیرد.

با توجه به این که شما ناشر کتاب هستید چقدر نگاه شما در شیوه تالیف و تدوین کتاب دخیل بوده است؟

من همواره عادت دارم که به افراد براساس تخصص‌شان اعتماد کنم و با توجه به این که آرش تنهایی مشاور نشر هستند و فرشید پارسی‌کیا نیز در رشته خودشان متخصص هستند و هر دو جز مدرسان آموزشگاه ایده نیز به شمار می‌روند، هیچ دخالتی در روند تولید آثار نداشتم و من تنها با اثر نهایی شده مواجه بودم. در سایر کتاب‌های مجموعه 100 و 10 که این روزها مراحل تالیف و تدوین را سپری می‌کنند نیز هیچ دخالتی ندارم و هر کجا که از من کمکی بخواهند در حد توان دریغ نمی‌کنم.

آیا کتاب" 100 آگهی تبلیغات" پیوست دیگری نیز خواهد داشت؟

هنوز تصمیمی مبنی بر ادامه این کتاب به شکل دیگری نگرفته‌ایم اما در انتشارات ایده کتاب‌های دیگری از مجموعه 100 و 10 در حال تدوین و تالیف است که تعدادی از این کتاب‌ها مرتبط با موضوع گرافیک و تبلغات است. از جمله کتاب‌هایی که در حوزه گرافیک منتشر خواهد شد به کتاب 100 طرح روی جلد مجلات ایران می‌توان اشاره کرد. متاسفانه در حوزه تالیف و ترجمه در حوزه گرافیک کتاب و منبع به فارسی کم داریم و برای همین تصمیم گرفتیم که بخش ترجمه را در انتشارات ایده راه‌اندازی کنیم و از زمان راه‌اندازی این بخش توانسته‌ایم چندین عنوان کتاب خوب در این حوزه ترجمه کنیم و زمینه انتشارشان را فراهم کنیم. کتاب های 10 یکی از مجموعه‌های خوبی است که هر کتاب درباره یکی از چهره‌های مطرح هنر معاصرست که هنوز هیچ یک از کتاب‌های این مجموعه منتشر نشده‌اند و بیشتر کتاب‌های این مجموعه مراحل فنی را طی می‌کند. در واقع انتشارات ایده از سال 1390 پروانه نشر گرفته است و از آن زمان تاکنون قریب به 18 عنوان کتاب منتشر کرده‌ایم. نخستین کتاب انتشارات ایده "نشانه" نام داشت و در حال حاضر کتاب‌های پیرامون اصول بسته‌بندی، طراحی حس برند، طراحی و بسته بندی نوشیدنی ها را آماده انتشار کرده ایم.

با توجه به این که چندی پیش مجموعه‌ای از این اعلان‌ها در ساری نیز به نمایش گذاشتید، آیا قصد دارید که این فعالیت را تداوم ببخشید؟

با این که پیش از کتاب "100 آگهی تبلیغات " کتاب‌های دیگری نیز منتشر کرده‌ایم؛ اما بخش عمده تمرکز و تبلیغات‌مان را بر روی این کتاب گذاشتیم و با توجه به این که نخستین منبع در حوزه اعلان‌های تبلیغاتی است قصد داریم که پوسترهای این کتاب را در فضاهای دانشگاهی و شهرهای مختلف به نمایش بگذاریم و زمینه‌ای را حتی برای نقد این مجموعه بوجود بیاوریم. با این که باید از برپای نمایشگاه فضاهای آکادمیک استقبال کنند. اما عموما نسبت به نمایش آثار روی خوش نشان نمی‌دهند و بی‌تفاوت با این موضوع برخورد می‌کنند. در حال حاضر برای نمایش این آثار در دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر و شریعتی صحبت کرده‌ایم اما هنوز هیچ کدام پاسخ مثبتی نسبت به این موضوع از خود نشان نداده‌اند و برخی نهادها برای نمایش این آثار از ما درخواست پرداخت هزینه‌ای را کرده‌اند.

به نظر شما وضیعت آموزش هنر و تبلیغات در دانشگاه‌ها به چه شکل است؟

به نظر من و بسیاری از اهالی هنر و آموزش وضیعت آموزش هنر در دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است و باید شاهد نوسازی در منابع و شیوه آموزش در دانشگاه‌ها باشیم. در چنین مقطع تاریخی این آموزشگاه‌های خصوصی هستند که بخش عمده بار آموزش هنر را در کشور بر دوش می‌کشند و در حوزه آموزش هنر، آموزشگاه ایده و مدرسه ویژه بخشی از فعالیت‌هایشان همسو است اما اگر دوره‌ها و تنوع این دوره‌ها را در نظر بگیریم مدرسه ایده حرف اول را در این بخش می‌زند.

نردیک‌ترین برنامه‌ای که پیش رو دارید چیست؟

در حال حاضر مشغول کارهای مقدماتی برای برگزاری سمینار اقتصاد هنر با رویکرد آموزش بازرگانی و سمینار مدیریت خلاقیت هستیم. همچین با همکاری مدرسه باهاوس آلمان سمیناری را برپا خواهیم کرد و هفتم اسفندماه نیز سمینار نشانه‌شناسی با گرایش تبلیغات را در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهیم کرد که در نوع خود نخستین سمینار در این حوزه است.

انتهای بخش نخست/320