سرویس سینما هنرآنلای ن// ابوالفضل جلیلی، کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون امسال برای نخستین بار به برج میلاد آمده تا به تماشای فیلم خواب زده‌ها ساخته فریدون جیرانی بنشیند. او که به گفته خودش امسال دو فیلم را برای جشنواره فیلم فجر ارائه کرده و هر دوی آن برای حضور در جشنواره رد شده است، در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییرات مدیریتی در حوزه سینما، چه چشم اندازی را برای سال جدید سینمایی ایران متصور است، گفت: این فضایی که همه نسبت به آینده خیلی امیدوارنه حرف می‌زنند، فضای بسیار خوبی است اما درباره امید و امیدواری که بارها از سوی بسیاری مطرح شده باید بگویم که به نظر من امیدی که دولت می‌دهد با امیدی که مسئولان سینمایی می‌دهند با هم فرق می‌کند. منظورم اینست که مثلا دولت به شما امید می‌دهد که وضعیت اقتصادی خوب می‌شود اما این امید مستقیما به سینما ربطی پیدا نمی‌کند و من هم در این باره نظری ندارم.

جلیلی ادامه داد: اما راجع به سینما به این خاطر که از زمانی‌که در فرانسه بودم به خوبی دکتر ایوبی را می‌شناسم، این را به شما بگویم که آن موقع فرانسوی‌ها می‌گفتند که این آدم جزو افتخارات جمهوری اسلامی است چون علاوه بر تسلطش بر دو زبان انگلیسی و فرانسوی، بسیار فرد آگاه، با سواد و اهل فرهنگی است و با اینکه امسال دو فیلم حافظ و داروگ من را برای حضور در همین جشنواره رد کردند باز من معتقدم که از زمانی‌که در سینما مسئولیت گرفتند در حد کاری خودشان بسیار خوب عمل کردند.

کارگردان فیلم دت یعنی دختر همچنین درباره مسائل پیش آمده در جشنواره امسال و واکنش‌های منتقدان و کارگردانان نسبت به یکدیگر اظهار داشت: من معتقدم که مردم ما مردم عصیان زده‌ای هستند، عصبانی‌اند و به هر طریقی می‌خواهند خودشان را تخلیه کنند و چون این امکان برایشان فراهم نیست، جاهایی که یک فرصت‌های کوچکی برایشان بوجود می‌آید به صورت اغراق شده این کار انجام می‌دهند.

او اضافه کرد: در تمام دنیا این مسئله وجود دارد و نه تنها در جشنواره‌ها بلکه در اکران‌های عادی نیز وقتی تماشاگر از فیلمی خوشش نمی‌آید خیلی مودبانه و آرام سالن را ترک می‌کند و در واقع به کسانی‌که شاید فیلم را دوست داشته باشند احترام می‌گذارد. ولی ما اینجا بعضا می‌بینیم که منتقد ناگهان به کارگردان پرخاش می‌کند، یا برعکس ناگهان کارگردان به منتقدان پرخاش می‌کنند، و هر دو طرف به یک قشر توهین می‌کنند و این توهین‌ها مشکل اصلی ماست که باید حل بشود.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس که بیشتر موضوع بیشتر آثارش با محوریت کودکان و نوجوانان بوده، درباره علت اینمه فیلمسازان کمتر سراغ ساخت فیلم هایی با موضوع نوجوانان می‌روند، گفت: زمانی که کسی قصد دارد برای نسل نوجوان و کودک فیلمی بسازد نیازمند اینست که حتما با دنیای آنها آشنا باشد وگرنه خیلی از فیلم‌ها هست که حتی توسط فیلمسازان خیلی خوبی هم ساخته می‌شود اما وقتی به آن دقت می‌کنید می‌بینید که او یک فرد میانسال است در قالب یک نوجوان و ای بخاطر عدم شناخت درست از این نسل است. دوم عدم فروش خوب در گیشه و چون از نظر تجاری بازدهی خوبی ندارد کمتر سراغ این ژانر می‌روند.

جلیلی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا قصد ساختن فیلم جدیدی را ندارد، گفت: در حال حاضر فیلمنامه مسیر معکوس را برای پروانه ساخت دادم که خوشبختانه پروانه گرفت و هر وقت بودجه آن را بتوانم تامین کنم آن را می‌سازم و انشالله به جشنواره سال آینده خواهد رسید.

انتهای پیام/32/