به گزارش هنرآنلاین ، حمید رضا مرادی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این‌گونه نمایش‌ها را برقراری ارتباط با مخاطب عام برشمردو گفت: دلیل اصلی‌ام برای انتخاب این کار علاقه زیادی است که به سیاه بازی دارم و علاوه بر آن دوست داشتم یک کار سیاه بازی به صحنه ببرم تا بتوانم دین خود را به سعدی افشار ادا کنم.

مرادی این نمایش‌ها را گوشه‌ای از میراث فرهنگی ایران و ایرانیان دانست و گفت: در میان نمایش‌های شادی آور ایران، «سیاه بازی» یکی از گونه‌هایی است که به رغم همه بی‌مهری‌ها و کم توجهی‌ها همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد؛ اگرچه کمرنگ و بی‌رونق! این میراث در فراز و فرود‌ها تاریخی ایران زمین یکی پس از دیگری به دست فراموشی سپرده شده‌اند و امروز از بسیاری از این نمایش‌ها فقط نامی و یادی باقی مانده است.

او در ادامه تخت‌حوضی، پرده‌خوانی، نمایش قهوه‌خانه‌ای، نقالی را مهم‌ترین شیوه‌های نمایش ایرانی عنوان کرد و تصریح کرد: باید بپذیریم این گونه‌های نمایشی امروز نفس‌های آخرشان را می‌کشند و با شرایط موجود نمی‌توان انتظار داشت که جان دوباره‌ای هم بگیرند. امروز تقریباً به اندازه همه سالن‌های شهر تهران فضا‌ها و سالن‌های اجرا برای به صحنه رفتن کمدی‌های آزاد و عامه‌پسند وجود دارد و متاسفانه استقبال مردم از این نوع آثار بسیار فرا‌تر از جریان هنرمندانه اجرای تئاتر‌ها در کشور است.

کارگردان "خواستگاری به سبک مبارک" در ادامه افزود: آیین‌های نمایشی ایرانی باید حفظ شوند و به روز‌سازی شیوه‌های سنتی نمایش ایران باید تداوم داشته باشد. متاسفانه استقبال مردم از تئاترهای آزاد خیلی بیشتر از نمایش‌های سنتی است. تئاترهای آزاد به هر قیمتی می‌خواهند مخاطب را بخندانند و این خوراک غلطی است که به مردم داده شده است.

او در خصوص نحوه استقبال تماشاگران از نمایش سیاه بازی تشریح می‌کند: متاسفانه نمایش سیاه بازی در حال فراموشی است. علت اصلی این موضوع را نمی‌دانم، اما شاید بازیگر سیاه نداریم، یا متن‌های خوبی در این زمینه وجود ندارد. شاید هم به این دلیل است که کارگردان‌ها فکر می‌کنند این نوع کار مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد، اما در واقع از آنجا که کارهای خوب بسیار کمی در این زمینه وجود دارد، مردم آنگونه که باید از آن‌ها استقبال نمی‌کنند. در جشنواره آیینی سنتی هم تعداد کارهای خوب کم است و نمایش‌های آیینی قوی‌ای نداریم. باید پژوهشگران و متخصصان در این زمینه تحقیق کنند، زیرا اساس نمایش، داشتن یک متن قوی است که با حضور بازیگر و کارگردان خوب، به یک کار مطلوب تبدیل می‌شود.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل عدم استقبال مردم، کم توجهی مسئولان فرهنگی، نویسنده‌ها و کارگردان‌ها باشد. شاید هم مردم و هنرمندان کارهای مدرن‌تر و به روز‌تر را می‌پسندند.

گفتنی است، موضوع این اثر نمایشی عشق میان مبارک و دختر حاجی است، اما مبارک به دلیل ترس از اخراج شدن، جرئت مطرح کردن این موضوع را ندارد و در طول نمایش سعی می‌کند، راه مناسبی برای خواستگاری دختر حاجی پیدا کند. این نمایش، که پیش از این در شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی اجرا شده بود، تا پایان سال ساعت ۱۸: ۳۰ هر روز، به جز شنبه‌ها، در خانه نمایش به صحنه می‌رود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: نویسنده: هادی شیرمحمـدی، کارگردان: حمیدرضا مرادی، مجری طرح: آموزشگاه هنرهای نمایشی باران، بازیگران: حمیدرضا مرادی، هادی شیرمحمـدی، طراح صحنه و لباس: مهدی یوسفیان، دستیار کارگردان: شادی کارآیین، مشاور رسانه‌ای: مریم رودبارانی، مشاور تبلیغات: سروین سری، موسیقی: کوهیار اطهری‌نژاد (تمبک)، فرزان پورعارف (کمانچه)، احسان هاشمی (تار)، منشی صحنه: نیلوفر عقبایی و طراح پوس‌تر و بروشور: پری مرادی.

انتهای پیام/