به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی و جمع بی‌شماری از هنرمندان در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد. این مراسم برخلاف سایر دوره‌ها پس از پخش آیاتی چند از کلام الله قرآن کریم با ساز و آواز آغاز به کار کرد و نخستین سخنران این مراسم کامبیز درمبخش بود.

کامبیز درم‌بخش هنرمند کاریکاتوریست و عضو هیات داوران این دوره از جشنواره گفت: به همه استادان و هنرمندان برای برگزاری ششمین دوره جشنواره تجسمی فجر تبریک می‌گویم. حضور علی مرادخانی در سمت معاونت هنری موجب دلگرمی هنرمندان شده است و این مایه دلگرمی است.

او افزود: من اهل سخنرانی نیستم اما چون به من چنین مسئولیتی داده شده است احساساتم را پیرامون برپایی جشنواره فجر بیان می‌کنم. با این که فضای بیرون از این سالن سرد است اما خوشحالم حضور هنرمندان و مسئولان در کنار هم موجب گرمی فضای امشب ما شده است.

به گفته درمبخش؛ هنر یک موهبت الهی است و خداوند تنها به تعداد کمی از ساکنان کره زمین این موهبت را اعطا کرده است و هنرمند خوب در جهان کمیاب است. اگر هنرمندانی چون داوینچی، پیکاسو، مونه، رودن را در طول چند قرن شمارش کنیم، تعداد هنرمندان مهم و خوب به 150 نفر هم نمی‌رسد.

او افزود: هنرمندان نه تنها سرمایه ملی به شمار می‌روند بلکه سفیران فرهنگی یک کشور در عرصه بین‌المللی به شمار می‌روند که بدون چشم داشتی پرچم کشور را در عرصه بین‌المللی بالا می‌برند.

درمبخش افزود: زمانی که در هنرستان شاگرد هانیبال الخاص بودم او گفت اگر من سرمایه‌ای داشته باشم بی‌شک یک برگ زرین مینیاتور می‌خرم چرا که ارزش چند میلیونی دارد و تاریخ این موضوع را به ما ثابت کرد. هر چند که تمام آثار هنری ارزش معنوی دارند. دولت‌ها آمده‌اند و رفتند اما آثار هنری از دوره غارنشینی تا بناهای زیبای هنری در دوره صفویه همچنان به جا مانده‌اند و این نشان می‌دهد که هنر نمی‌میرد و در تاریخ به یادگار می‌ماند.

به گفته این کاریکاتوریست هنرمندان می‌توانند روح ما را تلطیف کنند و زخم‌های ناخواسته را مرهم بگدارند. در دوره پیش بسیاری از هنرمندان با دولت قهرکردند اما حضور حسن روحانی موجب آشتی هنرمندان با دولت شده است و باید امیدوار بود که این آشتی دوجانبه و مداوم باشد.

در ادامه افشین شاهرودی گفت: باید دعا کنیم که جشنواره تجسمی فجر در طول دوره‌های آتی بی‌نقص به فعالیت‌اش ادامه بدهد و اگر ضعف و نارسایی وجود دارد این ضعف‌ها برطرف شود. برگزاری این جشنواره فرصتی است که در کنار هم جمع شویم و با هم به خلق اثر هنری بپردازیم.

او گفت: من به مسئولان امر پیشنهاد می‌کنم که تلاش کنند کمبودهای موجود را برطرف کنند و به سمتی برویم که در دوره‌های آتی در یک استادیوم ورزشی مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره تجسمی فجر را برگزار کنیم.

سیدعباس میرهاشمی؛ دبیرکل ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نیز با ارائه گزارشی گفت: خوشبختانه امور جشنواره انجام شده و امیدواریم شاهد جشنواره‌ای با کیفیت و موثر در حوزه هنرهای تجسمی باشیم. در این دوره 19 هزار و 630 هنرمند از 56 کشور حضور پیدا کرده‌اند که 55 درصد این هنرمندان را آقایان و 45 درصد آن‌ها را خانم تشکیل می‌دهند.

او افزود: بیش از 50 درصد شرکت‌کنندگان این دوره تحصیلات آکادمیک دارند و استادان با 2150 هزار نفر بیشترین شرکت کننده را در این جشنواره دارد و اصفهان با 560 هنرمند و خراسان با 450 هنرمند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.کشورهای ترکیه، برزیل، اندونزی، رومانی، چین و آمریکا بیشتر شرکت‌کنندگان را در بخش بین‌المللی به خود اختصاص دادند.

به گفته میرهاشمی؛ در بخش رقابتی بیش از 900 اثر از 800 هنرمند انتخاب شده و داوران براساس کیفیت آثاری را برای جشنواره پذیرفته‌اند و در بخش غیر رقابتی آثار 77 هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود.

او افزود: آثار بخش رقابتی تا 5 اسفند در موسسه صبا در معرض دید علاقمندان است و آثار بخش جنبی هم 21 بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین بخش بین‌المللی جشنواره در 25 استان به نمایش گذاشته می‌شود و از 26 بهمن ماه اکران فیلم‌های جشنواره در موزه هنرهای معاصر آغاز خواهد شد.

میرهاشمی ادامه داد: همچنین آثار برگزیده بخش بین‌الملل در هندوستان، ترکیه، تونس و چند کشور دیگر به نمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین چندین میزگرد با حضور داوران و هنرمندان برگزار خواهد شد که ریز این برنامه‌ها به زودی بر روی سایت جشنواره منتشر خواهد شد.

به گفته میرهاشمی همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه 6 هنرمند پیشکسوت نشان عالی هنری دریافت خواهند کرد. همچنین داوری بخش ملی 29 بهمن و داوری بخش بین‌الملل 30 بهمن انجام خواهد شد و در نهایت اسامی برگزیدگان 5 اسفندماه اعلام خواهد شد.

میرهاشمی با تاکید بر ضرورت فعالیت دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر افزود: دبیرخانه دائمی جشنواره برای ارتباط مستمر با هنرمندان ضرورت دارد و نیاز است که تعامل و ارتباط حفظ و تقویت شود.

دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: امسال برای نخستین بار داورانی از چند کشور به جشنواره می‌آیند و نشست‌ها و ورک شاپ‌هایی با حضور داوران خارجی جشنواره برگزار می‌شود.

میرهاشمی همچنین با اشاره به کم توجهی به پژوهش در حوزه هنرهای تجسمی تاکید کرد که جشنواره تجسمی فجر می‌تواند نیازهای پژوهشی را مطرح کند و به آن‌ها بپردازد. او در بخش پایانی سخنانش ابراز امیدواری کرد که با برگزاری دوره ششم و با اتکا به 5 دوره پیشین جشنواره نقایص موجود برطرف شود و جشنواره مسیر صاف و بدون سنگلاخی را پیش بگیرد.

علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم که جشنواره تجسمی فجر بتواند ادامه دهنده حرکت خوبی که در 6 سال پیش کلید خورد، باشد و بتوانیم با اتکا به داشته‌هایمان در بخش تجسمی فجر همپایی سایر جشنواره‌ها فجر پیش برویم.

او افزود: بی‌شک نوع برگزاری و اجرای جشنواره تجسمی فجر با سایر جشنواره‌های فجر تفاوت دارد و خیلی خوشحالم که همزمان با برگزاری جشنواره تعامل خوبی میان برگزارکنندگان و داوران به وجود آمد. هنرهای تجسمی ما قابلیت‌های فراوانی دارد و باید از این قابلیت‌ها بتوانیم بهترین استفاده را بکنیم. بی‌شک اگر در هنرهای تجسمی شاهد انتزاع بیشتری باشیم می‌توانیم عرصه تاثیرگذاری آن را افزایش دهیم.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش از آغازکنندگان جشنواره تجسمی فجر و تمام کسانی که برای برگزاری این جشنواره تلاش کرده‌اند قدردانی کرد.

او با بیان این مطلب که هنرهای تجسمی قابلیت این را دارد که توانمندی‌های هنری کشور را در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذارد؛ گفت: در حال حاضر معاونت هنری به عنوان یک هماهنگ کننده تلاش دارد از هنرمندانی که قصد دارند در خارج از کشور نمایشگاه بگذارند حمایت کند.

به گفته معاونت هنری؛ در دهه‌های اخیر هر بار که صحبت از هنر شرق شده است بیشتر از هنر و هنرمندان کشورهای چین و ژاپن یاد شده است و باید با توجه به قابلیت‌های هنرهای تجسمی جهان کاری بکنیم که نگاه جهانیان معطوف به هنر ایران شود.

مرادخانی در این مراسم گفت: برخلاف جشنواره‌هایی مثل تئاتر و موسیقی که از نظر اجرایی با مشکلاتی مواجه است هنرهای تجسمی از موضوعاتی است که اگر بتوان فضای علمی و مباحث محتوایی این جشنواره ها را به گونه‌ای متفاوت‌تر برگزار کرد از نظر غنایی موثرتر خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر به هنرهای تجسمی بی‌توجهی شده است که امیدوارم در آینده با حضور پرشور هنرمندان جوان و همچنین همکاری مسئولین و متولیان این مشکلات و موانع از بین برود.

او در ادامه ابراز کرد که معاونت هنری باید با امکاناتی که در اختیار دارد شرایط خوبی را برای معرفی هنرهای تجسمی و برگزاری جشنواره تجسمی فجر و دوسالانه ها فراهم کند.

پس از مراسم افتتاحیه، نمایشگاه بخش رقابتی ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با 991 اثر از 800 هنرمند از هنرمندان کشورمان و 31 کشور در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه‌سازی، سرامیک هنری، پوستر، عکاسی، کاریکاتور و تصویرسازی افتتاح شد.

در بخش ملی در رشته نقاشی با موضوع انسان معاصر 110 اثر، خوشنویسی در گرایش‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث 254 اثر، نگارگری 166 اثر، مجسمه سازی با موضوع "راه بینهایت ‌" 30 اثر و سرامیک هنری 35 اثر برای بخش رقابتی ششمین جشنواره تجسمی فجر پذیرفته شده است.

دربخش بین الملل جشنواره در رشته عکاسی با موضوع "امید و شادی‌های زندگی" 64 اثر، تصویرسازی با موضوع "خانواده" 146 اثر، پوستر با موضوع " انرژی" 54 اثر و کاریکاتور با موضوع چهره" سیاستمداران" مطرح جهان به نمایش گذاشته شد.

بخش غیررقابتی ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر آثار 77 هنرمند هفته آینده در فرهنگسرای نیاوران آغاز می‌شود. اجرای مراسم افتتاحیه را رسالت بوذری برعهده داشت.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام / 320