به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ ششمین جشنواره تجسمی فجر با سخنرانی علی مرادخانی معاونت هنری، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و میرهاشمی دبیرکل جشنواره تجسمی فجر ساعت 18 روز دوشنبه 14 بهمن ماه در سالن ایران فرهنگستان هنر افتتاح می شود. این در حالیست که پیشتر مدیر کل ششمین جشنواره تجسمی فجر از احتمال حضور رئیس جمهور و حضور قطعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم خبر داده بود. براساس گفته های مسعود زنده دبیر اجرایی جشنواره؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه حضور خواهد داشت.

مراسم افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر در حالی افتتاح می شود که پیش از افتتاح این جشنواره برخلاف سایر جشنواره های های فجر نه نشست خبری برگزار شد و نه کارت حضور در این جشنواره برای هنرمندان و اهالی رسانه صادر شد و براین اساس حضور تمامی علاقمندان در مراسم افتتاحیه آزاد است.

در این دوره از جشنواره برخلاف سایر دوره ها که آثار بخش رقابتی به فراخور بخش های جشنواره در چند نوبت افتتاح می شد همه در یک روز و یک مکان افتتاح خواهد شد و در روز افتتاحیه بخش رقابتی جشنواره در موسسه صبا رسما میزبان علاقمندان خواهد بود.

در بخش رقابتی جشنواره ششم 901 اثر از 800 هنرمند در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت که در این نمایشگاه 30 مجسمه، 35 سرامیک، 110 نقاشی، 254 خوشنویسی، 166 نگارگری، 64 عکس، 146 تصویرسازی، 54 پوستر و 132 کاریکاتور در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

در این دوره از جشنواره تنها 57 اثر از هنرمندان خارجی به بخش نمایشگاهی جشنواره راه پیدا کرده اند که این آثار از سوی هنرمندان 31 کشور به جشنواره تجسمی فجر راه پیدا کرده اند که در میان شرکت کنندگان کمتر نام هنرمند شناخته شده ای به چشم می خورد.

همچنین در این دوره از جشنواره بخش رقابتی با حضور بزرگان تجسمی کشور در فرهنگسرای نیاوران با چند روز تاخیر از مراسم افتتاحیه آغاز به کار خواهد کرد که در این بخش 77 اثر از 77 هنرمند به نمایش گذاشته خواهد شد که از هنرمندانی در این نمایشگاه آثارشان در معرض دید قرار خواهد گرفت می توان به رضوان صادق زاده، داوود شهیدی، کامبیز درمبخش، ابراهیم حقیقی، بهمن عبدی و داوران دبیران برخی از بخش های جشنواره اشاره کرد.

به گفته زنده روح از چند روز گذشته چیدمان بخش نمایشگاهی در موسسه صبا آغاز شده است و تا پایان روز 13 بهمن ماه تمام آثار نصب در فضای نمایشگاهی نصب خواهند شد.

او افزود: با این که موسسه صبا بزرگترین فضای نمایشگاهی کشور را در اختیار دارد اما این مکان نیز محدودیت های خاص خودش را برای نمایش آثار دارد.

با توجه به این در این دوره آثار رقابتی در یک مکان به نمایش گذاشته می شوند بیشتر داوران و دبیران جشنواره از فضای کمی برای نمایش آثار در اختیار دارند گلایه داشتند و معتقد بودند اگر فضای بیشتری برای بخش نمایشگاهی اختصاص داده می شد بی شک آثار بیشتری بودند که به نمایشگاه راه پیدا می کردند.

تفاوت فاحش این دوره از جشنواره با دوره های پیوستن بخش تصویرسازی به بخش های بین المل جشنواره است داوری بخش فیلم های مستند جشنواره نیز تا اواخر هفته جاری به پایان خواهد رسید و از اواخر بهمن ماه فیلم های راه یافته به جشنواره در سینما تک موزه هنرهای معاصر اکران خواهند شد.

همزمان با مراسم افتتاحیه هیچ کاتالوگ و برشوری برای جشنواره منتشر و در میان شرکت کنندگان توزیع نخواهد شد اما به گفته مدیرکل جشنواره تجسمی فجر همزمان با مراسم اختتامیه کتاب جشنواره رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

مریم آموسا