به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم که با حضور جمع کثیری از سینماگران، منتقدان و اهالی زسانه برگزار شد، هنرمندانی همچون علیرضا رضادداد، رضا کیانیان، فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، حبیب ایل بیگی، همایون اسعدیان، بهرام درخشانی، ابوالحسن داودی، غلامرضا موسوی، محمد تهامی‌نژاد، فریدون جیرانی، سامان مقدم و فرشته طائرپور حضور داشتند. در مراسم تشییع زنده‌یاد پرتو مهتدی تنی چند از سینماگران، مدیران و اهالی رسانه درباره ویژگی های اخلاقی و حرفه‌ای او سخن گفتند.

محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در ابتدای این مراسم درباره این سینماگر و روزنامه‌نگار باسابقه گفت: پرتو مهتدی مردی سختکوش و خستگی‌ناپذیری بود و برای سینمای ایران بسیار تلاش کرد و شاید بتوان گفت در عرصه ترجمه آثار سینمایی و نقد کسی به پای او نمی‌رسد. پرتو تنها یک مترجم نبود بلکه با روابط عمومی قوی‌ای که در سینمای بین‌الملل داشت سینمای ایران را به شایسته‌ترین شکل ممکن به دنیا معرفی کرد.

فریدون جیرانی منتقد و فیلمساز هم با اشاره به همکاری‌های خود با پرتو مهتدی گفت: پرتو نوشتن مطالب سینمایی را با مجله فیلم شروع کرد و در آن زمان همه درکنار هم بودیم و بعد از اینکه دامنه مجلات سینمایی رشد کرد ۱۵ سال به شکل مستقیم با یکدیگر کار می‌کردیم. پرتو مهتدی انسانی عاشق، آگاه، توانا و قدر‌شناس بود اما متاسفانه قدر او آن‌گونه که باید ادا نشد.

طهماسب صلح‌جو رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینما نیز در این مراسم گفت: دنیا محل گذر است و تا وقتی دوستان در دسترس هستند باید قدرشان را بدانیم. پرتو مهتدی فردی فرهیخته بود که سینما را به خوبی می‌شناخت و وقتی اینترنت نبود همه برای دریافت اطلاعات سینمایی به او مراجعه می‌کردند. مهتدی قلبی پاک داشت. او ناسپاسی دید اما ناسپاسی نکرد.

علی اکبر عبدالعلی‌زاده منتقد و نویسنده سینما نیز درباره مهتدی گفت: من پیش از هفته‌نامه سینما با پرتو مهتدی از طریق مطالبش آشنا بودم و شاگردی‌اش را کردم. هرچه به پرتو مهتدی نزدیک می‌شدم بزرگی او را بیشتر درک می‌کردم و در حوزه نقد و عکاسی هربار چیز جدیدی از او می‌آموختم. مهتدی همواره از حاشیه به دور بود و همیشه حضوری حرفه‌ای در عرصه نقد و ترجمه سینمایی داشت.

ابوالحسن داودی فیلمساز هم درباره آشنایی خود با این مترجم سینمایی گفت: از سال ۱۳۵۲ پرتو مهتدی را می‌شناسم. در آن زمان که خیلی از افراد پر مدعا نمی‌دانستند سینما چیست، پرتو مهتدی سینما را می‌شناخت و بی‌دریغ همه آنچه را باید در اختیار دیگران می‌گذاشت. او می‌توانست بیش از این از دنیا طلب کند اما ترجیح داد آزاد و راحت زندگی کند. پرتو با سینما زندگی کرد و تا آخرین لحظه هم دلش برای این عرصه می‌تپید.

فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: پرتو مهتدی در جشنواره‌های بین المللی از سینمای ایران آبروداری کرد و مطمئن هستم مدیران بسیاری از جشنواره‌های خارجی از رفتن پرتو متالم هستند.

این تهیه‌کننده همچنین از علیرضا رضا داد دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر خواست: امسال پس از 32 سال، برای اولین بار است که پرتو مهتدی در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد. به همین دلیل از علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر می‌خواهم تمهیدی فراهم کند تا بزرگداشت این مترجم و منتقد سینمایی در این دوره از جشنواره برگزار شود.

در این مراسم شاهین امین و علی علایی از منتقدان باسابقه درباره پرتو مهتدی سخن گفتند. در ادامه این مراسم پیکر یپرتو مهتدی توسط خانواده و دوستانش به سمت بهشت زهرا تشییع شد.