به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ نمایشگاه پرواز با خورشید که به مناسبت 50 سالگی شورای کتاب کودک با حضور 114 هنرمند تجسمی و 140 اثر در گالری شیرین برپا و با استقبال خوبی روبرو شد که در نخستین شب برگزاری این نمایشگاه سه روزه آثار پرویز تناولی، ایران درودی، نورالدین زرین کلک، محمد احصایی، حامد رشتچیان، بهرام دبیری فروش رفت.

ایران درودی درباره حضورش در این نمایشگاه گفت: من خیلی خوش شانس بودم که از سوی خانم فردی و شورا کتاب کودک برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شدم و پس از توضیحاتی که درباره فرهنگامه کودکان و نوجوانان و آثاری که توسط شورای کتاب کودک منتشر کرده اند، از من دعوت کردند که اگر مایل هستم اثری را در اختیار برگزار کنندگان نمایشگاه بگذارم و من نیز با کمال میل قبول کردم.

او افزود: واقعا برای من باعث افتخار است که خانم توران میرهادی بخش عمده وقت اش را صرف کارهای فرهنگی ماندگار کرده است و تاکنون از هیچ یک از مقامات دولتی نیز برای پیشبرد کارش یاری نگرفته است و اگر به روند استمرار انتشار فرهنگامه کودک و نوجوان نگاه کنیم در می یابیم که این بانو بزرگ چقدر اعتبار و ارزش داشته که توانسته هم کارش تداوم داشته باشد و کمک های مردمی را برای انتشار این فرهنگ دریافت کند.

این بانوی نقاش ادامه داد: من همواره از برگزاری برنامه های خیریه استقبال می کنم و همواره یک اثر در اختیار برگزار کنندگان به صورت 100 درصد می گذارم و چون من به نمایشگاه های خیریه و هدف برپایی آن ها احترام می گذارم ، یک اثر منحصر به خیریه خلق می کنم و این گونه نیستم که یک اثری که دوست ندارم را به خیریه بدهم. بلکه من همواره آثاری را که دوست ندارم را نابود می کنم.

ایران درودی ادامه داد: وظیفه هر ایرانی است که در حرکت های خیریه و انسان دوستان شرکت کند و هر باری که چنین پیشنهادی به من داده می شود از آن استقبال می کنم.

او درباره فروش اثرش در این حراج گفت: جای بسی خوشحالی دارد که در این نمایشگاه دو نقاشی از من بر روی دیوار رفت که هر دو نیز در همان دقایق نخست به فروش رفت. یک نقاشی را خودم به این نمایشگاه اهدا کردم و نقاشی دیگر نیز جز مجموعه نوش آفرین انصاری بود که به شورای کتاب کودک اهدا کرد. زمان خلق اثر دوم به دهه 40 باز می گردد.

بهزاد شیشه گران نیز که 2 نقاشی اش در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفت گفت: من برای نخستین بار نیست که در حرکت های خیریه شرکت می کنم و سال 1372 نیز شورای کتاب کودک یک نمایشگاه خیریه برپا کرده بود که در آن نیز شرکت داشتم. من 50 درصد قیمت این آثار را به خیریه اهدا کردم.

او با اشاره به نقش توران میرهادی و تلاشی که برای تداوم انتشار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان کرده است گفت: همه ما باید در کارهای انسان دوستانه شرکت کنیم و با برگزاری چنین نمایشگاهی هنرمندان عرصه تجسمی که هر یک به نوعی وامدار تلاش های فرهنگامه کودکان و نوجوانان بوده اند، به نوعی دین خود را نسبت به تلاش اهالی ادبیات که برای اعتلالی فرهنگ در کشور تلاش می کنند ادا کرده اند.

نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک با اشاره شورای کتاب کودک که یک نهاد غیر دولتی مردم نهاد است گفت: همواره تعامل خوبی میان هنرمندان عرصه مختلف با شورای کتاب کودک بوده است و این بار نیز با برپایی نمایشگاه پرواز با خورشید، 114 هنرمند تجسمی به دعوت ما پاسخ گفتند و در این راه برخی از گالری دارها خانم لیلی گلستان و شیرین پرتوی نیز سهم بسزایی داشتند.

او افزود: امیدواریم که با برپایی این نمایشگاه و فعالیت های دیگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که مجلد های دیگر فرهنگنامه کودکان و نوجوان با سرعت بیشتری منتشر شود. او استقبال از نمایشگاه پرواز با خورشید را بسیار خوب عنوان کرد هم از سوی هنرمندان و هم بازدید کنندگان.

نورالدین زرین‌کلک یکی از اعضای گروه حامیان شورای کتاب کودک گفت: شورای کتاب کودک یک نهاد مستقل است که 50 سال است که تمام تمرکزش را بر روی رشد و اعتلای فرهنگ عمومی کودکان و نوجوانان گذاشته است. این شورا در تمام این سال‌ها مستقل و فقط با حمایت‌های مردمی فعالیت کرده است.

او افزود: برپایی نمایشگاه "پرواز با خورشید" فرصت مغتنمی است تا هم کمک مالی به شورای کتاب کودک تزریق شود و هم به صورت نمادین 50 سال استمرار و فعالیت شورای کتاب کودک جشن گرفته شود.

این تصویرگر پیشکسوت ادامه داد: تا جایی که در شب نخست برپایی این نمایشگاه شاهد بودیم، استقبال از نمایشگاه بسیار عالی است و باید قدران هنرمندان تجسمی بود که دعوت اهالی ادبیات را پذیرفتند. البته باید به این نکته توجه داشت که همه ما از یک خانواده هستیم و باید هر زمانی که ضرورت آن بوجود می آید از یکدیگر حمایت کنیم.

داوود رشیدی هم در سخنان بسیار کوتاه گفت: من بسیار خوشحالم که شرایطی فراهم آمده است هنرمندان تجسمی به کمک اهالی ادبیات بیایند و دست در دست هم برای اعتلای فرهنگ کشور همگام شویم.

محمد رضا عارف نیز که به همراه همسرش از این نمایشگاه بازدید کرد در جمع خبرنگاران گفت: وضیعت هنرهای تجسمی در کشور ما بسیار خوب است و باید با شیوه های ممکن از هنرمندان این عرصه حمایت کرد . در واقع هنر و ادبیات زبان گویای بشر هستند که سهم بسزایی در تعلیم و تربیت نسل های آینده خواهند داشت و هنر و فرهنگ یکی از مهمترین امکاناتی هستند که به وسیله آن می توان پیام انقلاب و دوستی را منتقل کرد.

او در بخش دیگر سخنانش گفت: نمایشگاه پرواز با خورشید، نمایشگاه بسیار ارزشمندی است که با حمایت هنرمندان عرصه تجسمی برپا شده است و این برای نخستین بار نیست که من در چنین حرکت مردم نهادی که سهمی در اعتلای فرهنگ و هنر کشور ایفا خواهد کرد شرکت می کنم. به نظر من همه باید نسبت به اعتلای فرهنگ و هنر در کشور احساس مسولیت کنیم.

عارف ضمن بازدید از کل نمایشگاه با توران میر هادی و برخی از هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه دیدار و گفت وگو کرد.

هوشنگ مرادی کرمانی نیز گفت: من معتقدم که رشته های مختلف فرهنگ و هنری از یک ریشه آب می خورند و رشد می کنند و از این رو همواره هنرمندان عرصه های مختلف باید نسبت به وضیعت هم احساس مسولیت کنند و هر بار که لازم است به حمایت هم بشتابند. همه ما باید شرایطی را فراهم کنیم که شاخه های درخت فرهنگ و هنر کشور به سمت نور و روشنایی برود.

در حاشیه برپایی این نمایشگاه مجموعه کتاب ها و فرهنگ نامه کودکان و نوجوان برای عرضه ارائه شده است.

نمایشگاه "پرواز با خورشید" 17 دی ماه در گالری شیرین واقع در ولنجک، خیابان 18، پلاک 9 افتتاح شد و تا 19 دی ماه نیز ادامه خواهد داشت. علاقمندان از ساعت 11 تا 8 شب می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/ مریم آموسا