رضا بابازاده رئیس اداره نقاشی دیواری گفت: درب اداره نقاشی دیواری به روی همه کسانی که طرح خوبی برای اجرا در سطح شهر دارندباز است و در صورت پذیرفته شدن طرح و اگر هنرمند قدرت اجرا داشته باشد، اجرای کار به خود هنرمند واگذار خواهد شد. گفته های این هنرمند را در ادامه می خوانید:

با توجه به برنامه‌هایی که در شش سال اخیر با انجمن نقاشان ایران داشته‌اید؛ تمرکز تعاملات درچه بخشی بیشتر بوده است؟

انجمن نقاشان ایران یک نهاد مستقل و کاملا حرفه‌ای است و اداره نقاشی دیواری سالهاست که با انجمن نقاشان ایران همکاری خوبی دارد و در این مدت فعالیت‌های متعددی در بخش آموزش و اجرای پروژه‌ها با هم داشته‌ایم و امیدواریم که همواره با این انجمن همکاری داشته باشیم، چرا که این همکاری‌ها هم به نفع هر دو نهاد است و به زیباسازی شهر تهران هم کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های که در چند سال اخیر با انجمن نقاشان ایران پیگیری کرده‌ایم؛ پاک‌سازی جداره‌های شهری تهران است که دراین پروژه بخش عمده نقاشی‌های فرسوده و نامناسبی که درشهر تهران شاهدش بودیم را به کمک انجمن نقاشان از دیوارها پاک کرده‌ایم و به جای آن نقاشی‌های جدیدی جایگزین شدند.

آیا با انجمن سفال و سرامیک هم همکاری دارید؟

تاکنون برای اجرای چند پروژه هم با انجمن سفال و سرامیک هم همکاری داشته‌ایم و امیدواریم که این انجمن برای تداوم این همکاری طرح‌های جدیدی را به اداره نقاشی دیواری ارائه کند. اما در مقایسه با فعالیت‌های که با انجمن نقاشان داشته‌ایم، با این انجمن همکاری‌مان بسیار ضعیف بوده است.

با توجه به این که بخشی از فضای هر ایستگاه مترو با یک نقاشی دیواری آراسته شده است؛ آیا طرح این آثار پیش از اجرا به تصویب اداره نقاشی دیواری می‌رسد؟

راه اصولی و درست‌اش این است که پیش از اجرا این طرح‌ها به تصویب اداره نقاشی دیواری برسد؛ اما سالهاست که مترو بی‌اعتنا به اداره نقاشی دیواری مستقلا در این بخش وارد می‌شود و طرح و اجرای این نقاشی‌ها زیر نظر شرکت مترو انجام می‌شود و ما هیچ نقشی در اجرای این طرح‌ها نداریم. البته این عدم نظارت مانعی از این نمی‌شود که نقدی بر روی این آثار نداشته باشیم. متاسفانه بیشتر نقاشی‌های دیواری که در‌ ایستگاه‌های مترو نصب شده‌اند از استاندارهای پایینی برخوردار هستند و دراین میان آثار خوب هم به دلیل پایین بودن کیفیت بیشتر آثار، نادیده گرفته می‌شوند. همچنین برخی از این آثار سالهاست که در ایستگاه مترو نصب و به مرور فرسوده شده‌اند که ضرورت جایگزین شدن آثار جدید احساس می‌شود.

براساس گفته‌های شما و فرسوده شدن یک نقاشی دیواری؛ چه مقطع زمانی برای جایگزین شدن نقاشی های دیواری پیش بینی کرده اید؟

اصولا نقاشی دیواری کالای مصرفی نباید باشد که عمرش خیلی زود به اتمام برسد، باید طرح‌هایی در سطح شهر اجرا شوند که ماندگاری داشته باشند و با حال و هوای بصری شهری هم‌خوانی داشته باشند. اگر یک طرح درست انتخاب شود و با متریال و تکنیک خوبی اجرا شود، بی‌شک مدت زمان بیشتری در سطح شهر خواهد ماند. طبعا اگر از متریال ضعیفی استفاده شود، خیلی زود فرسوده می‌شود و باید اثر جدیدی جایگزین آن شود.

با توجه به تجربه‌های که در سطح شهر تهران در سال‌های اخیر در بخش نقاشی دیواری داشته‌ایم، آیا تعریف‌ها در این بخش تغییر کرده است؟

دقیقا همین طور است. باید همه ما به این نتیجه برسیم که نقاشی دیواری یک کار فوق‌العاده تخصصی است و تنها یک قاب بر روی دیوارهای شهری نیست؛ بلکه باید از مواد و متریال‌های مختلفی برای اجراهای ایده‌های جدید در این بخش بهره برد. برای همین همواره طرح‌های مورد توجه اداره نقاشی دیواری قرار می‌گیرند که هنرمند برای اجرای این طرح ایده و تکنیک خاصی ارائه کند.

آیا اشخاص هم می‌توانند به صورت مستقل طرح‌های خود را برای اجرا در فضای شهری به اداره شما بفرستند؟

بله درب‌های اداره نقاشی دیواری بر روی همه باز است، هر فردی که بتواند طرح خوبی ارائه کند می‌تواند طرح‌اش را ارائه کند. در صورت پذیرفته شدن طرح؛ اگر هنرمند قدرت اجرا داشته باشد، اجرای کار نیز به خود او سپرده خواهد شد. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که در کشور ما هنرمندان تجسمی بسیاری فعالیت می‌کنند که تمام این هنرمندان نمی‌توانند ایده خوبی برای اجرا در سطح شهر داشته باشند و بخش عمده طرح‌هایی که در سطح شهر اجرا می‌شود نیز از سوی جامعه نقاشان ارائه می‌شود.

در برخی از مناطق شهری سطح نقاشی دیواری ها بسیار تنزل پیدا می‌کنند این موضوع ناشی از چیست؟

متاسفانه در تهران همه شهرداری مناطق به صورت خودجوش در بخش زیباسازی منطقه وارد می‌شوند و بخشی از مجسمه‌ای چینی و نقاشی‌های ضعیف که در مناطق شهرداری شاهدش هستیم، از این راه به فضای شهری ما راه پیدا کرده‌اند و تمام این موازی کاری‌ها به اسم اداره نقاشی دیواری و یا اداره حجم تمام می‌شود و شهر به جای این که زیبا شود هر روز زشت‌تر می‌شود.

تصاویر شهدا در سطح شهر تهران هم به همین شیوه بر روی دیوارها جان می‌گیرند؟

دقیقا همین طور است و بخش عمده این تصاویر بسیار ضعیف هستند و در شان شهید مورد نظر خلق نشده‌اند.

به تازگی چه طرح های در سطح شهر تهران اجرا شده است؟

به تازگی پنج طرح در بزرگراه صیاد شیرازی، مدرس، انتهای بلوار رسالت، آیت الله سعیدی و زیرگذر حسن آباد به انجام رسیده‌اند و چند طرح هم در مرحله اجرا هستند.

با توجه به این که در سال‌های اخیر نقاشی دیواری‌ها با کاشی های رنگی در سطح شهر تهران زیاد شده‌اند؛ آیا تمرکز شما بر روی طرح‌های است که با این تکنیک اجرا می شوند؟

خیر. خودم نیز قبول دارم که در سال‌های اخیر طرح‌های که با این تکنیک اجرا شده‌اند زیاد هستند، اما ما در برنامه‌مان داریم که تعداد طرح‌های که با این کاشی شکسته خلق می‌شوند را بکاهیم. متاسفانه وقتی یک تکنیک زیاد می‌شود، تقلیدگرایی نیز در آن به اوج خود می‌رسد و همین موضوع موجب تکراری شدن فضای بصری شهر می‌شود.

آیا براساس آب و هوای تهران متریال خاصی برای نقاشی دیواری جواب می‌دهد؟

آب و هوای تهران به گونه‌ای نیست که محدودیت خاصی برای نقاشی دیواری به وجود آورد. نقاشی دیواری از موقیعت مکانی برخوردار است که به فراخور موضوع می‌توان از متریال‌های مختلف بهره گیرد. البته باید به این نکته توجه داشت که از متریالی استفاده شود که کمتر قابلیت به سرقت رفتن یا آسیب دیدن را داشته باشند.

با توجه به این که برخی از نقاشی‌های دیواری که در سطح شهر تهران موجود است دچار آسیب شده‌اند، آیا برنامه‌ای برای مرمت این آثار ندارید؟

درحال حاضر هیچ برنامه جامعی برای بازسازی و مرمت نقاشی‌های دیواری نداریم و امیدوارم بزودی برنامه جامعی در این بخش به تصویب برسانیم.

انتهای پیام/ مریم آموسا