به گزارش هنرآنلاین،حتی در صفحات روزنامه و خبرگزاری‌ها می‌توانید تغییر را احساس کنید؛ اگر پاییز 91 رسانه‌ها لبریز از تنش‌ها و درگیری‌ها میان دولت و جامعه هنری بود؛ اگر همین برخوردهای طاقت‌فرسا و فرسایشی زمینه‌ساز چند دستگی میان جامعه هنری می‌شد و هر روز تیترها و اخباری له و علیه این و آن گوشی به گوشی پیامک می‌شد.... اما پاییز مدل 92 رنگ و بوی متفاوتی دارد؛ گویی آبی بر آتش خشم‌ها پاشیده شده و صبح آرامش دمیده و همه از نو و دوباره مشغول کار شده‌اند و بارانی از آفرینش‌های هنری می‌بارد. اتفاقا تنها کافی است روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های این روزها را رصد کنید. کسی نمی‌تواند منکر انبوه کم و کاستی‌ها شود؛ چرخ برخی امور چنان در رفته که همه بخش‌های هنر با چالش‌های زیربنایی و حتی روبنایی جدی مواجه هستند و هنوز مطالبات و گلایه‌های هنرمندان از کج‌سلیقگی‌های اداری این سال‌ها مرتفع نشده است و روز نیست که نشنوی فغان هنرمند پیشکسوت و جوان.... و به طبع هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مثل سایر بخش‌های دولت) در فرصت فهرست‌برداری یکصد روزه التیام بخش اورژانسی به اوضاع فرهنگ و هنر به سر می‌برد.... اما با وجود این واقعیات بیرونی پرواضح است از آن تنش‌های و درگیری‌های پاییز 91 خبری نیست؛ اتفاقی که این میانه رخ داده تغییر سیاست‌های کلی و تغییر نگاه است؛ اکنون جامعه هنری به این اطمینان خاطر رسیده است، بافت فکری مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به همه جامعه هنری اعتماد دارد و برای آرامش‌بخشی و تسهیل فرایند خلق آفرینش‌های هنری تلاش می‌کند؛ گویا همین تغییر نگرش زمینه‌ساز آرامش نسبی شده است که پاییز 92 را متفاوت‌تر از مدت مشابه سال قبل جلوه داده است. همین موضوع باعث شده است تا پای نظرات تنی چند از پیشکسوتان جامعه هنری بنشینیم تا از زبان آنها در مورد تغییر رویکردها بشنویم.

ایرج راد: به فضای بوجود آمده در دولت جدید خوشبین هستیم ایرج راد هنرمند پیشکوت و مدیرعامل خانه تئاتر با اعلام خوشبینی به فضای بوجود آمده در دولت جدید گفت: در سال‌هایی که رفت هنرمندان عرصه تئاتر در جاده سنگلاخ حرکت می کردند؛ اما حالا جاده صافی را پیش روی خو د می‌بینند.

راد با اشاره به شرایط گذشته در عرصه تئاتر تشریح کرد: شرایط و فضای کنونی تئاتر نابسامان و آشفته است، هیچ چیز بر سر جای خودش نیست و اشکالاتی در برنامه‌ریزی‌ها وجود دارد. مسئله شورای ارزشیابی تئاتر هم موضوعی است که همواره با مشکلات آن روبرو بودیم. وضعیت قراردادهای تیپ هنرمندان هنوز نامشخص است، در آخرین روزهای دولت گذشته به توافقاتی رسیدیم که متاسفانه قراردادها امضا نشد و وضعیتش هنوز مشخص نیست.

وی ابراز امیدواری کرد و گفت: با این همه همیشه امیدواریم وگرنه باید تئاتر را به کناری بگذاریم و در خانه‌هایمان بنشینیم در این سال‌ها با همه مشکلات چراغ این خانه را روشن نگه داشتیم و همه سعی‌مان را کردیم. در حال حاضر یک جلسه 3 ساعته با معاونت هنری جدید داشتیم و یک جلسه‌ی هیات مدیره خانه تئاتر را هم در در دفتر مرادخانی برگزار کردیم. قرار است که دیداری دوباره با معاون هنری داشته باشیم. پیشنهاداتی در این این زمینه داریم که همه زیر بنایی است؛ اینکه پایه و اساسی برای برنامه‌ریزی‌ها وجود داشته باشد. بخشی از این راهکارها کوتاه مدت و بخشی میان مدت و دراز مدت هستند. البته باید به خانواده تئاتر بگویم که همه چیز را به یکباره نمی‌شود تغییر داد ولی باید از فضای مثبت فعلی بهره‌برداری کرد.

مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه افزود: در دیدار با معاون هنری جدید مشکلات را بیان کردیم ضمن اینکه مراد خانی خودشان هم بررسی‌هایی انجام داده بودند. در مورد مشکلات سالن‌ها و گروه‌های نمایشی و در استمرار در اجراها و بودجه تئاتر صحبت‌هایی شده، البته مرادخانی هم مشکلاتی را اعلام کردند؛ اما در کل به فضای بوجود آمده در دولت جدید خوشبین هستیم و کوتاهی در همراهی لا دولت در هیچ زمینه‌ای نمی‌کنیم.

لیلی گلستان: فضای عمومی جامعه هنری رو به بهبود است لیلی گلستان معتقد است که در هشت سال گذشته فضای عمومی جامعه به سمتی رفته بود که ناامیدی، دلسردی و امید نداشتن به آینده موجب کم‌کاری هنرمندان شده بود؛ اما با تغییر و تحولی که در دولت رخ داد، خیلی زود فضای عمومی جامعه هنر رو به بهبود رفته است.

وی ادامه داد: البته این موضوع را نباید این گونه تلقی کنیم که در حال حاضر هنرمندان و مردم در بهشت برین زندگی می‌کنند اما شرایط‌شان با سال گذشته بسیار تفاوت کرده است.

وی افزود: شاید باور نکنید اما هنرمندان عرصه تجسمی در همین مدت کوتاه با شور و شوق بیشتری در صدد این هستند که کارهایشان را به انجام برسانند و برای برپایی نمایشگاه انفرادی وقت بگیرند. حتی از زمانی که دولت تغییر پیدا کرده است مردم با شور و علاقه بیشتری به گالری‌ها سر می زند و حتی اثر هنری می‌خرند.

مدیر گالری گلستان یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در حوزه تجسمی رخ داده است را انتصاب علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: چنین فردی که دغدغه هنری دارد و با هنرمندان رابطه خوبی نیز دارد قطعا شرایط عمومی هنر و هنرمندان را در کشور بهبود می‌بخشد؛ زیرا از زمان انتصاب تاکنون هر روز درصد ارتباط بیشتر با هنرمندان است.

لیلی گلستان همچنین درباره این موضوع که رویکرد دولت جدید واگذاری امور به خود هنرمندان است را اتفاق مهمی عنوان کرد و گفت: تجربه سال‌های اخیر نشان داد که دولت زمانی که در حوزه‌های فروش آثار هنری وارد می‌شود خوب عمل نمی‌کند و بازخوردهای خوبی نیز نسبت به این موضوع ندیدم. همین که دولت جدید درصد این است که این امور را به خود هنرمندان واگذار کند جای بسی خوشحالی است.

گلستان که یکی از چهره‌های فعال عرصه ترجمه نیز هست با اشاره به وضیعت کتاب در دوره اخیر گفت: متاسفانه در دولت پیشین نویسندگان و مترجمان آسیب‌های جدی نسبت به وضیعت موجود خوردند؛ خود من تنها پنج عنوان کتاب منتشر نشده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم که امیدوارم بزودی با انتخاب معاون فرهنگی، فصل جدیدی در انتشار کتاب نیز به وجود آید.

هادی منتظری: امیدوارم به تدبیر، برای نجات موسیقی هستیم هادی منتظری، نوازنده کمانچه و آهنگساز پیشکسوت معتقد است؛ به طور کلی موسیقی در چند سال اخیر دچار رکود شده است. وی افزود: همه ما می‌دانیم که حوزه موسیقی نیاز به تغییر و تحولات اساسی دارد، در نتیجه مسئولین باید از این هنر حمایت کنند تا موسیقی دوباره به دوران شکوفایی و طلایی خود باز گردد.

این نوازنده کمانچه در ادامه بیان کرد: علی مرادخانی 12 سال بر حوزه موسیقی مدیریت کرده است و در آن زمان موسیقی به کمک او جان دوباره‌ای گرفت که همه ما امیدواریم دوباره با تدبیر و کاردانی وی موسیقی از این گرداب سردرگمی نجات یابد.

این نوازنده پیشکسوت خاطرنشان کرد: متاسفانه هر کدام از مسئولین در ابتدا حرف‌های امیدوار کننده می‌زنند اما به مرور زمان این حرف‌ها نه تنها به مرحله عمل نمی‌رسد بلکه در حد حرف باقی می‌ماند، اما من از طرف همه از علی مرادخانی می خواهم که فکری به حال فرهنگ و هنر این مملکت کند زیرا این حوزه نیازمند حمایت دولت است.

منتظری گفت: به نظر من صدا و سیما باید موسیقی اصیل و ساز را نشان دهد تا این حوزه به رشد و تعالی برسد، همچنین فضای مناسبی برای اشتغال فارغ التحصیلان موسیقی فراهم شود تا هنرمندان جوان بتوانند هنر خود را ارائه دهند.

هادی منتظری در پایان گفت: امیدوارم این حرف‌ها شنیده شود و مسئولین بتوانند کاری برای هنر و به ویژه موسیقی انجام دهند زیرا هر روز که می‌گذرد شاهد از بین رفتن موسیقی هستیم و این موضوع برای هنرمندان بسیار سخت و دشوار است.

رحیم مولائیان: خوشبختانه فضای امیدبخشی ایجاد شده است رحیم مولائیان، نقاش باسابقه کشور که در شهر بابل سکونت دارد با اشاره به فضای امیدوارکننده فعلی در عرصه هنر گفت: خوشبختانه فضای امیدبخشی در عرصه فرهنگ و هنر ایجاد شده تا بتوانیم بار دیگر شاهد شکوفایی مدیریت هنری کشور باشیم. برای مثال دوره مدیریت علیرضا سمیع‌آذر در موزه هنرهای معاصر تهران را به خاطر می‌آورم که دوران فوق العاده‌ای را در هنرهای تجسمی شاهد بودیم که بعدها هم در زمینه انتشار کتب هنری ادامه پیدا کرد و منابع مهمی را در اختیار علاقمندان قرار داد.

وی ادامه داد: در خصوص وضعیت هنرهای تجسمی مخصوصا در شهرستان‌ها با نبود فضای کارشناسی روبرو هستیم. به طور مثال با وجود این که 30 سال است در زمینه هنر نقاشی فعالیت دارم، در چهار سال گذشته موفق به تمدید مجوز آموزشگاه و نگارخانه‌ام نشده‌ام و در این باره پاسخ و استدلال قابل قبولی نیز نشنیده‌ام.

این هنرمند نقاش با نسبت دادن معضلات فرهنگی هنری به نبود وجود فضای کارشناسی اظهار کرد: امیدواریم فضا برای برخوردهای کارشناسانه با مسائل فرهنگی و هنری فراهم شود و مدیریت فرهنگی به سمت گشایش و رونق فعالیت‌های هنری سوق پیدا کند. زیرا مدیریت فرهنگی نقش بسیار بنیادی در پیشبرد مسائل هنری دارد و تعیین مدیرانی که بعضا مشاهده شده دغدغه فرهنگی ندارند بزرگ‌ترین آسیب در این حوزه است. آسیبی که موجب شده پس از این سال‌ها هنوز انجمن هنرهای تجسمی در استان‌ها تشکیل نشود.

علی باباچاهی: دلمردگی اهالی فرهنگ و هنر به بارقه‌های امید مبدل شد علی باباچاهی شاعر پیشکسوت نیز با اشاره به اوضاع بد نشر کتاب در سال‌های اخیر گفت: در چند سال‌ گذشته فضای بازی برای فعالیت و نشر کتاب نبود و همین موضوع موجب دلمردگی اهالی فرهنگ و هنر شده بود اما با روی کار آمدن دولت جدید بارقه‌های از امید برای اهالی فرهنگ و هنر و نشر به وجود آمده است.

وی افزود: اگر تنها بخواهیم به صحبت‌های آقای جنتی بسنده کنیم باید امیدوار باشیم که در آینده نزدیک تغییر و تحولی اساسی در حوزه کتاب و فرهنگ بوجود خواهد آمد و شاهد باز شدن سدی خواهیم بود که در مقابل کتاب‌ها زده شده و مانع انتشار آنها می‌شد.

شاعر مجموعه "رفته بودم به صید نهنگ" با اشاره به گفت‌وگویی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ممیزی کتاب کرده است، گفت: آقای جنتی خودشان در این گفت وگو و صحبت‌های که پس از آن کرده‌اند به وضوح عنوان می‌کنند اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا می‌کرد حتما قرآن نیز ممیزی می‌شد. طرح چنین موضوعی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را بازگو می‌کند که اهالی فرهنگ و نشر روزهای بدی را پشت سرگذاشته‌اند و باید امیدوار بود که بزودی تغییری در وضیعت‌شان بوجود آید.

علیرضا داوودنژاد: همه می‌خواهیم دنیا را عوض کنیم علیرضا داوودنژاد کارگردان صاحب نام سینمای ایران نیز معتقد است؛ این روزها همه ما به دنبال تغییر و تحول هستیم و می‌خواهیم دنیا را عوض کنیم.

علیرضا داوود نژاد درباره آرامش حاکم بر فضای جامعه هنری در پاییز امسال گفت: ظاهرا در این روزها همه ما به دنبال تغییر و تحول هستیم و می خواهیم دنیا را عوض کنیم. تغییر و تحول نیاز بشر امروز است. هیچ انسانی با تغییر و تحول مخالف نیست و می‌خواهد که شرایطش تغییر کند. همه‌ی ما آرزوهایی در سر داریم و به دنبال تحقق آنها هستیم. حال و هوای جامعه هنری و به خصوص سینما هم چنین است، به دنبال تغییر بودیم و تغییر ایجاد شد و امروز منتظریم تا دنیا عوض شود.

داوود نژاد ادامه داد: برای رسیدن به یک شرایط آرمانی در سینمای ایران به یک چشم‌انداز بلند مدت نیازمندیم، در شرایط فعلی باید با یک موقعیت‌سنجی مناسب و با پیدا کردن یک نقشه راه به سر منزل مقصود رسید. تا زمانی که از صنوف مختلف سینمایی و دخالت آن‌ها در سیاست گذاری در جهت تامین منافع سینماگران استفاده نشود، ما نمی‌توانیم در مسیر رشد و کمال سینمای ایران گام برداریم.