به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین ، جواد لشکری سال 1302 شمسی در تهران متولد شد وی ابتدا همکاری خود را با رادیو، در سال ۱۳۲۶ با نواختن آهنگی به نام فتنه که شعر آن از رهی معیری بود آغاز کرد.

اولین بار به خدمت استاد ابولحسن صبا می رود و ایشان با توجه به این که با شاگردان مبتدی کار نمی کردند، ولی وی با خواهش و سماجت زیاد موفق می شود که نظر استاد را نسبت به خود مساعد کند و صبا پس از امتحانی که از او به عمل می آورد قبول می کند که شخصاً وی را تعلیم دهد. پس از چندی که نزد استاد صبا تعلیم می گیرد به واسطه دوری راه، نزد مهدی خالدی می رود و خالدی که خود از شاگردان برجسته و مشخص صبا بود، ردیف های صبا را به وی می آموزد و از همین زمان بود که جواد لشکری سخت تحت تاثیر سبک و نوازندگی ویولون خالدی قرار می گیرد.

سپس نزد احمد فروتن راد که از بزرگان موسیقی ایران بود می رود و یکبار دیگر ردیفهای آواز ایرانی و چند کتاب فرنگی را نزد ایشان کار می کند و می آموزد.

ابتدا همکاری خود را با رادیو، در سال ۱۳۲۶ با نواختن آهنگی به نام فتنه که شعر آن از رهی معیری بود آغاز کرد. در سال ۱۳۳۲ به سرپرستی ارکستر بزرگ رادیو انتخاب شد و تا سال ۱۳۳۵ سرپرستی این ارکستر را به عهده داشت.

همچنین وی دارای صدای گرم و خلاقانه ای است و دانشجویان موسیقی زیادی از محضر این استاد به شهرت رسیده اند. جواد لشکری از هنرمندانی است که خدمات با ارزشی به موسیقی ایران کرد و آثاری که از وی به جا ماند، نمایانگر استعدادش در ساختن آهنگ هائی در مایه‌های اصیل موسیقی ایرانی است.

در طول دوره ی تصدی خود در رادیو ایران بیش از 350 آهنگ ساخت که تعداد زیادی از آنها از بهترین آهنگهای ایرانی محسوب می شود. ترانه هایی نظیر نوای دل، تنهایی،فتنه، لاله صحرایی، تو بخوان، خنده گل، زورق شکسته، چون موی تو، به یاد صیاد، درد آشنا، طوطی، زلف یار، شهره ی شهر، خوش آمدی، فصل گل، گل میخک، رقص پروانه، چنگ زهره، تمنای دل، غم تنهایی و ابر پائیز.

جواد لشکری جلد اول آثار خود را با شعر شعرای طراز اول به نام صد آهنگ به چاپ رسانیده و جلد دوم آن نغمه‌های دل انگیز نام دارد.

پایان پیام/46