به گزارش هنرآنلاین ؛ چیدمان سنتی قاجار که زمان نزدیکتری به ما دارد، ‌اغلب از روکش قرمز تیره "لاکی" استفاده می‌کند.این مهم است که از چه سبک و ماده‌ای استفاده می‌کنیم.

1-هنگامی که حرف از دکورهای سنتی به میان می‌آید، فضای شلوغ و قهوه‌‌خانه‌ای پر از دیوارکوب‌های قدیمی،‌گلیم‌ها و چراغ‌ نفتی، مهرهای فیروزه‌ای و هزار خرد و ریز سنتی به ذهن ما می‌آید ولی آیا این فضای درهم از چیدمان سنتی ایرانی الهام گرفته است یا از بازار شام تقلید کرده‌ایم؟

2-چیدمان سنتی قاجار که زمان نزدیکتری به ما دارد، ‌اغلب از روکش قرمز تیره "لاکی" استفاده می‌کند.صندلی‌‌های چوبی با رنگ سبز باز و روکش‌های لاکی، صندوقچه‌های سبز روشن با نقاشی گل مرغ و مخده "بالش‌های بزرگ برای لم دادن" از مخمل قرمز خصوصیات این معماری را نشان می‌دهد، کف پوش قالی‌کاشان و کاشمر با این دکور هماهنگ هستند.

3-این مهم است که از چه سبک و ماده‌ای استفاده می‌کنیم. برای مثال ، میزهای گران‌قیمت خاتم‌کاری با فرش‌‌های کرم قهوه‌ای، شتری و طرح منظم بته جقه هماهنگ می‌شود و منبت با قالی‌های کاشان رنگین تناسب دارند.

4-فضاسازی کنید مکان‌های تاریخی به خصوص خانه‌های قدیم مانند کاخ صاحبقرانیه تهران ، بروجردی‌های کاشان و زینت‌الملک "نارنجستان" شیراز هنوز حال هوای تازه و خوش گذشته را دارند ، با دقت در این مکان‌ها فکر شما متمرکز می‌شود.

5-خرت و پرت سنتی نخرید حتی در فضای سنتی هم فکر ما احتیاج به نفس کشیدن دارد، شمعدان و اتو و کشکول و شمشیر معرق و... جز شلوغی و هزینه اضافه برای شما چه دربردارند.

6-یک آب نما به یاد حوض خانه‌های قدیمی، چیدن مخده‌های بزرگ با رنگ‌های سنگین و قل‌قل سماور، از هر چه فکر کنید سنتی‌تر است.چای را از سماور زیبا روی یک مخده مخمل بزرگ بنوشید.

7-پرده‌های کلفت سبز با بته جقه‌های قرمز، مخمل زرشکی با شرابه طلایی و پرده‌های سرمه‌دوزی دستی برای محیط سنتی شما مناسب است.

8-اجزای کوچک‌تر را با دقت انتخاب کنید.برای مثال، رومیزی‌ها را با پرده و مبل هماهنگ کنید و سماور و لاله‌ها را جای مناسبی قرار دهید.حتی در دکور سنتی کاربرد و قابل استفاده بودن اولین و اولویت است.

منبع:سیمرغ

انتهای پیام/62