به گزارش خبرنگار سینما هنرآنلاین؛ شب گذشته (22 شهریور) مراسم جشن خانه سینما با حضور جمع کثیری از خانواده سینمای ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی و اهالی رسانه برگزارشد.

در ابتدای این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ دکتر علی جنتی درباره روز ملی سینما گفت: . امشب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتخار داده اید که در این مکان حضور بهم رساندید. روز ملی سینما را با یک روز تاخیر خدمت خانواده سینمای ایران از صمیم دل تبریک می‌گویم. امیدوارم روز ملی سینما باعث همکاری و همدلی و انسجام بیشتر میان اهالی سینمای ایران باشد.

وزیر فرهنگ و ارساد اسلامی ادامه داد: سینمای ایران یکی از نکات برجسته و افتخار آفرین برای ما است. در طول سه دهه گذشته سینمای ایران با تولید صدها فیلم و حضور در جشنواره های مختلف و کسب جوایز داخلی و خارجی متعدد توانسته افتخارات زیادی را برای کشور به همراه بیاورد. وظیفه همه ما این است که برای رشد وشکوفایی و بالندگی سینمای ایران تلاش کنیم.

دکتر علی جنتی اضافه کرد: من می دانم امروز سینمای ایران با چه چالش های فراوانی روبرو است. تعداد سالن های سینما رو به افول است و سرانه صندلی سینما هر روز پایین تر می آید. مشکلات اقتصادی بر حذف بلیط سینما از زندگی روزمره خانواده های ایرانی تاثیر گذاشته است. در سال 1390 جمعیتی بالغ بر سیزده میلیون و چهارصد هزار نفر به سینماها رفتند اما این آمار در سال 91 به نه میلیون نفر رسید و این اتفاق خوبی برای سینمای ایران نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:کمبود برخی از اعتبارات،ضعف نیروی متخصص و متعهد درسازمان،کمبود امکانات رفاهی، ضعف در زیر ساخت ها و تجهیزات مدرن، عدم تمایل بحش خصوصی در سرمایه گذاری در سینما، ضعف در بازار و عرضه جهانی همه این ها از مشکلاتی هستند که سینمای ایران با آن مواجه است. اما به آینده امید بسته ایم و این امید بارها در گفتمان شخص رییس جمهور، دکتر حسن روحانی هم مطرح شده است. من بسیار امیدوارم که با همکاری شما اهالی سینمای ایران و همه کسانی که برای فرهنگ تلاش می کنند، آینده درخشانی را برای اعتلای فرهنگ و هنر سینمای ایران در کنار هم رقم بزنیم.

دکتر علی جنتی عنوان کرد: بنا بر این است از بودجه ای که در اختیارمان هست استفاده کنم. در بخش خصوصی اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در سینمای ایران جلب کنیم،مشکلات سینماگران را کاهش بدهیم، با محافل بین المللی تعامل سازنده تری در حوزه فرهنگ داشته باشیم. موضوع کپی رایت و حمایت از فیلم های ایرانی در بحث پخش این فیلم ها از ماهواره ها که جدی ترین مساله اصلی سینماگران است باید پیگیری شود. ساخت شهرک های سینمایی در دستور کار قرار بگیرد و مقررات دست و پا گیر را از میان برداریم.

علی جنتی در مهمترین بخش حرف های خود با اشاره به پایین کشیدن فیلم ها از پرده سینما گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از مجوزی که برای اکران یک فیلم می دهد دفاع کند و پای مجوز فیلم بایستد. طوری نباشد وقتی یک فیلمی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اکران شد، یک سری عناصر خود سر پیدا شوند و فیلم را از پرده سینما پایین بکشند. معیار و ملاک ما قانون است و به دور از هرگونه تنگ نظری ما باید با همه در برابر اقدامات غیرقانونی برخورد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص بازگشایی خانه سینما گفت: من بسیار خوشحال و خرسندم که خانه سینما پس از دوسال باز شد و دیروز (روز بازگشایی) یکی از روزهای خوشحال کننده برای من بود. امیدوارم این همدلی هم چنان استمرار پیدا کند و ما به مسائل اصلی حوزه سینما بپردازیم و از حاشیه ها دوری کنیم.

انتهای پیام/