گروه نمایش هنرآنلاین//شاهین کربلایی طاهر

تئاتر یک هنر پویا و زنده است. قابلیت‌های نمایش‌های آیینی و سنتی سرزمین ما با پشتوانه عظیمی که دارد این امکان را به نمایشگران می دهد تا نمایش خود را با گونه ها و روشهای مختلف به روی صحنه برده و دیگر اقوام و ملل گوناگون را با خود همراه کند و در تئاتر معاصر دنیا حضوری فعال و حرفی برای گفتن داشته باشد.

اجرای نمایش "مضحکه گرگ ساختار شکن" که به روح بلند زنده یاد محمود استاد محمد تقدیم شده است،ترکیبی از شیوه های نمایش تخت حوضی، بورلسک اروپایی، تعزیه و اسلوب تئاتر غربی است که بر پایه متل‌های فارسی چون چوپان دروغگو، حماسی مانند رستم و سهراب، نغمه های فورکلور ایرانی و اشخاص و المان های افسانه های کهن شرقی مثل دیو، طلسم، جادو، پهلوان و ... تنظیم، نوشته و به روی صحنه آمده است.

داستان نمایش راجع به گرگی است که دچار بحران هویت شده و به دنبال خویشتن واقعی خویش می‌رود.

موسیقی در این اجرا جایگاه ویژه ای دارد و گاه بعنوان یکی از شخصیت های نمایش، گروه بازیگران را همراهی می‌کند. بروی تصنیفهای متنوع و گوناگون آن از پیش فکر شده و حتی در زمان نگارش متن نمایشنامه عنوان دستگاه ها و گوشه های موسیقایی مورد نظر ، در کنار دیالوگها ذکر گردیده است. خوشبختانه گروه موسیقی این نمایش که از میان نوازنده های جوان و خوش ذوق تئاتری چون طهمورث امیری سرپرست گروه موسیقی ونوازنده تار، ایمان قطبی نوازنده تمبک ، خسرو مقصودی نوازنده کمانچه و خانم هدیه ملکی پور نوازنده قانون انتخاب شده اند با گروه بازیگران همکاری و ارتباط نزدیک و خوبی داشته و توانسته اند تا قطعات موسیقایی اثر را بخوبی به اجرا بگذارند.

همینطور گروه بازیگران این نمایش که از میان هنرمندان جوان و با تجربه در ضمینه نمایش های آیینی سنتی گلچین شده اند، جلسات متعددی را به تمرین موسیقی و آواز ایرانی پرداختند تا آمادگی لازم جهت بیان دیالوگهای آهنگین و تصنیفهای نمایشنامه را پیدا کنند. بازیگران مستعدی چون جواد پورزند، علی عامل هاشمی، حمید رحیمی، ارسطو خوش رزم و ابراهیم عزیزی که دست مریزاد دارند..

این نمایش ششمین کار من در ضمینه نمایش‌های ایرانی است که در ایران اجرا می کنم. البته در طول مدت تحصیل در خارج از ایران کارها و تجربه های گوناگونی در این ضمینه انجام داده ام. مثلا در دوران دانشجویی یکی از کارهای تجربی بنده اجرای یک نمایش سیاه بازی کوتاه به زبان انگلیسی بود.

خوشبختانه محیط بین المللی دانشگاه یورک این بستر را برایم فراهم آورد تا تماشاگرانی با فرهنگهای گوناگون و از چهارگوشۀ جهان داشته باشم و نمایش سیاه بازی را در ارتباط مستقیم با مخاطبین غیر ایرانی قرار دهم. بدین صورت که، چند بازیِ سنتیِ سیاه را ابتدا تنظیم و سپس تا آنجاکه به هویت نمایش ایرانی لطمه وارد نسازد، آنرا همگون با فرهنگ کشور میزبان آداپته و با کمک بازیگران غیر ایرانی به اجرا گذاشتم. لازم به توضیح است که برای ایجاد ارتباط بهتر با مخاطبین ، نمایشنامه " آخرین نوار کراپ" بکت را بعنوان خط کلی قصه انتخاب کردم (بدلیل آشنایی و نزدیکیِ محیط دانشگاه با این نمایشنامه) و نتیجۀ کار به قول دوستان فرنگی " یک مضحکۀ شرقیِ آبزرد" شد. این تئاتر آزمایشگاهی باعث شد تا بطور عملی با مسئله مطرح کردن نمایش آیینی سنتی ایرانی برای بازیگران و تماشاگران غیرایرانی مواجه شده و اندیشه تئاتر ایرانی متکی به سنتهای نمایشی شرقی بیش از پیش در ذهنم نقش ببندد که امیدوارم بتوانم در کار بعدی خود این تجربه را بروی صحنه برده و از نقطه نظرات دیگر همکارانم در حوزه نمایشهای سنتی و آیینی بهره مند شوم. این تجربه و دیگر کارهای گروه ما تنها یک قدم کوچک در این ضمینه بوده است. امید من آنست تا روزی بتوانیم در عرصه تئاتر جهان عنوان "تئاترایرانی" را با شکوه هرچه تمامتر به رخ کشیده و حرفی برای گفتن داشته باشیم. به امید آنروز.

شاهین کربلایی طاهر

شاهین کربلایی طاهر فارغ التحصیل رشتۀ کارگردانی سینما از دانشگاه یورک و دانش آموختۀ تدوین فیلم و زیبایی شناسی صدا از کالج شرایدن، کانادا. عضو آکادمی سینما و تلویزیون کانادا. استادیار دانشکده فیلم دانشگاه یورک و مدرس سینما در دانشگاههای تهران. مدیر کمپانی تولید فیلم SHAHINFILMS در کانادا. کارگردان و نویسنده تئاتر، فیلمساز مستقل، عکاس و تدوینگر." برهنه تا شب"(عنوان آخرین فیلم بلند) کاندید بهترین فیلم بلند داستانی از جشنوارۀ بین المللی فلستاف انگلستان در 2009 و منتخب در بخش بین المللی جشنوارۀ فیلم فجر 1389. کتابهای: ده سینماگر معترض، انتشارات آبگین رایان و ترجمه کتاب : گفتگو با سم پکینپا، انتشارات ققنوس نمونه هایی از کارهای وی به زبان فارسی می باشد. وی بعد از اجراهای موفقی چون "تاشقایق هست"، "آخرین امپراطور"، "بازی نامه" و "تایتانیک" در سالنهای تئاتر شهر تهران در دهۀ 70، برای ادامه تحصیل به خارج از ایران رفته و بعد از اجراهای تجربه گرایانه ای چون Talls Vs Shorts کارگردان - 2006 -- Toronto The Very Last Tapeنویسنده و کارگردان - 2007 - Toronto . بازی در نمایش Car Storiesنوشته و کارDonovan King - مونترئال، اتاوا، نیویورک، تورنتو، بافالو - 2003 - 2005

انتهای پیام/54/53