به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، از جمله رسانه‌هایی که به انعکاس دقیق اخبار مربوط به باکس‌آفیس و فروش فیلم‌ها پرداختند می‌توان به رسانه‌هایی همچون؛ ورایتی ، هالیوود ریپورتر ، اسکرین‌ دیلی ، لس‌آنجلس تایمز ، رویترز ، هالیوود نیوز ، سینمابِلند و باکس‌آفیس‌ نیوز اشاره کرد. به نوشته این رسانه‌ها این هفته برای دومین هفته متوالی انیمیشن کمدی جنایی "من نفرت انگیز2" ساخته مشترک پیر کافین و کریس رنوئد، محصول کمپانی یونیورسال در حالیکه4003 سالن سینما در اختیار داشت، توانست با 44/7 میلیون دلار فروش (46 درصد اُفت نسبت به هفته قبل)، صدرنشینی خود در باکس‌آفیس را حفظ کرده در صدر فهرست فیلم‌های پرفروش سینماهای آمریکا و کانادا قرار بگیرد.

فیلم کمدی "Grown Ups 2" با کارگردانی دنیس دوگان، محصول مشترک کمپانی‌های سونی پیکچرز و کلمبیا پیکچرز، در نخستین هفته اکران خود و در حالیکه 3491 سالن سینما در اختیار داشت، توانست با 42/5 میلیون دلار فروش جایگاه دوم باکس‌آفیس را از آن خود کند. اکشن ماجراجویانه "حاشیه اقیانوس آرام" با کارگردانی گیلرمو دل‌توره، محصول کمپانی برادران وارنر نیز در نخستین هفته اکران خود با در اختیار داشتن 3275 سالن سینما، توانست با فروش 38/3 میلیون دلار، در جایگاه سوم باکس آفیس قرار بگیرد.

همچنین فیلم‌های گرما" ساخته کیت دیپولد با بازی ساندرا بلاک و ملیسا مک‌کارتی - محصول کمپانی فاکس قرن بیستم با 14 میلیون دلار فروش (43 درصد اُفت)، "رنجر تنها" ساخته گرو وربینسکی - محصول کمپانی دیزنی با 11/1 میلیون دلار فروش (62 درصد اُفت)، "دانشگاه هیولاها" ساخته دن اسکنلون - محصول کمپانی دیزنی با 10/6 میلیون دلار (46 درصد اُفت)، "جنگ جهانی زد" ساخته مارک فوستر - محصول کمپانی پارامونت پیکچرز با 9/4 میلیون دلار (49 درصد اُفت)، "سقوط کاخ سفید" ساخته رولند امریک - محصول کمپانی سونی و کلمبیا پیکچر با 6/15 میلیون دلار (54 درصد اُفت)، "سوپرمن" ساخته زک اسنایدر - محصول کمپانی برادران وارنر با 4/8 میلیون دلار (58 درصد اُفت) و "این آخر کار است" ساخته مشترک اوان گلدبرگ و ست روگن - محصول کمپانی سونی و کلمبیا پیکچرز با 2/9 میلیون دلار (50 درصد اُفت) به ترتیب جایگاه چهارم تا دهم باکس‌آفیس سینماهای آمریکا و کانادا قرار گرفتند.

پایگاه خبری سینما اروپا از تقدیر فستیوال فیلم اوکراین از دستاوردهای سینمایی امیر کاستاریکا خبر داده و در این باره نوشته: فستیوال فیلم اودسا در اوکراین از امیر کاستاریکا، کارگردان شناخته شده و سرشناس برنده نخل طلای کن با اعطاء جایزه دستاورد هنری "دوک طلایی" تقدیر کرد.

کاستاریکا در این مراسم اعلام کرد: شهر اودسا اهمیت ویژه‌ای برای او دارد، چراکه بخشی از فیلم به یادماندنی "رزمناو پوتمکین" ساخته سرگئی آیزنشتاین در این شهر ساخته شده است و سپس همراه با گروه موسیقی خود بخشی از آهنگ این فیلم را اجرا کرد.

کاستاریکا در 27 سالگی با ساخت اولین فیلم بلند خود با نام "دالی بل را یادت می‌آید؟" موفق به کسب شیر طلای ونیز برای بهترین اثر اول یک کارگردان شد. او دومین فیلم بلندش را در سال 1985 با نام "وقتی پدرم برای کار رفته بود" به سینما آورد که موفق به کسب نخل طلای فستیوال‌ کن شد و تا آستانه‌ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی نیز پیش رفت. کاستاریکا دهه‌ 90 میلادی را با ساخت فیلم کمدی "رویای آریزونا" در سال 1993 میلادی آغاز کرد و دو سال بعد با فیلم "زیرزمین" دومین جایزه‌ی نخل طلا را به کارنامه‌ افتخارات خود افزود. وی در سال 1998 میلادی با فیلم "گربه سیاه، گربه سفید" توانست شیر نقره‌ای فستیوال ونیز را برای بهترین کارگردانی دریافت کند.

اعطاء جایزه شعر پابلو نرودا به خوزه کوسر یکی از خبرهای نیویورک‌تایمز بود. به نوشته این روزنامه سباستین پینرا، رییس‌جمهور کشور شیلی، همزمان با سالگرد تولد پابلو نرودا، شاعر شناخته شده و سرشناس برنده‌ نوبل ادبیات، جایزه سالانه شعر پابلا و نرودا را همراه با 60 هزار دلار جایزه نقدی به خوزه کوسر، شاعر مطرح کوبایی اعطاء کرد. هیات‌داوران جایزه شعر پابلو نرودا با اشاره به نوآوری‌، هیجان شعرهای کوسر و همچنین تمجید از چند لایه بودن آنها، وی را به عنوان برگزیده این جایزه ادبی معرفی کرد. روزنامه‌های الشرق‌الاوسط و گاردین هم درباره برپایی نمایشگاه "حج، سفر جهان اسلام" در موزه‌های کشورهای هلند و فرانسه، نوشتند: در پی موفقیت چشمگیر نمایشگاه "حج، سفر جهان اسلام" در موزه لندن در ماه ژانویه سال گذشته، دیگر مراکز هنری و فرهنگی جهان چون مرکز هنرهای اسلامی دوحه، موسسه‌ای اسلامی در پاریس و موزه قوم‌شناسی لیدن هلند را بر آن داشت با برپایی نمایشگاه‌هایی مشابه این موفقیت را تجربه کنند.

درباره اینموزه لندن با نمایش مجموعه‌ای از عکس‌های قدیمی و چادرهای منقش به آیات قرآنی و همچنین مجموعه‌ای از کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های قدیمی کتابخانه ملک عبدالعزیز، بسیاری از شهروندان لندن را به این موزه آورد. همچنین در این موزه، راه‌های قدیمی حجاج قاره‌ی آفریقا برای بازدیدکنندگان معرفی شدند. در این میان موزه پاریس علاوه ‌بر نمایش میراث فرهنگی و تاریخی حج، مجموعه‌ای از جدیدترین آثار هنری هنرمندان جهان از جمله آثار؛ احمد ماطر و شادیه عالم، دو هنرمند عربستانی را به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه عکس‌های قدیمی که یک کشیش فرانسوی در سفر خود به شهرهای جده و مکه گرفته بود نیز به نمایش درآمده‌اند.

موزه هنرهای اسلامی دوحه نیز علاوه‌بر اشیاء تاریخی که از موزه لندن منتقل شده‌اند، از مجموعه بزرگی از میراث فرهنگی و تاریخی مکه که در اختیار داشت، رونمایی کرد. در این مجموعه، هدایا و یادگاری‌هایی که حجاج با خود به کشورهایشان آورند نیز نمایش داده شده است. همچنین موزه قوم‌شناسی لیدن هلند نیز با برپایی نمایشگاهی با عنوان "اشتیاق سفر به مکه" در 10 ماه سپتامبر آینده میزبان اقلیت‌های مسلمان و غیرمسلمان این کشور خواهد بود. در این نمایشگاه علاوه‌بر نمایش عکس‌هایی از سفرهای حج در قرن نوزدهم، بخشی نیز به سفرهای حجاج اندونزی به عنوان یکی از مستعمره‌های سابق هلند اختصاص یافته است.

انتهای پیام/32/