گروه مد و لباس هنرآنلاین: چندی پیش خبری شنیده شد مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی قانونی را با عنوان طرح شبنم به تصویب رسانده است. طبق این قانون هرگونه کالای خارجی که از بیرون به کشور وارد می‌شود در صورت گرفتن طرح شبنم مجاز و قانونی است و اصناف تنها در صورت اینکه کالایی طرح شبنم داشته باشد اجازه فروش آن را دارند. سوال اینجا است که آیا این البسه وارداتی که حروف لاتین روی آن‌ها کار می‌شود و بسیاری از آن‌ها با فرهنگ و آداب ما کوچک ترین ارتباطی ندارند دارای این طرح هستند یا خیر.

سیدعلی طاهری عضو کمیسیون فرهنگی خانه ملت در این خصوص به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طرح شبنم مربوط به کالا ها است و احتمالا تصویب آن به کمیسیون اقتصادی و یا صنایع مربوط می‌شود و تنها امور فرهنگی و هنری آن در حوزه وظایف ما است.

وی ادامه داد: اما عدم استفاده از حروف لاتین بحثی است که کمیسیون فرهنگی روی آن تاکید دارد. در مجلس هشتم ما این مسئاله را مطرح کرده بودیم و همین حالا هم در کمیسیون این مطرح است و ما از بعد فرهنگی‌اش آن را پیگیری می‌کنیم.

این عضو مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه مجلس در زمینه فرهنگی برای این موضوع چه اقدامی انجام داده گفت: یکی از تذکراتی که ما مرتب به وزارت ارشاد داده‌ایم جلوگیری از این اقدام بوده است. تاکید ما حتی روی تابلوهای تبلیغاتی که در معابر و شهرها نصب می‌شود هم بوده. دیگر مسئاله لباس که جایگاه خود را دارد. تاکید ما بر این است که حرمت زبان فارسی حفظ و از ترویج زبان بیگانه خودداری شود و ما تذکرات لازم را در همه زمان‌ها به ارگان‌های مربوطه داده‌ایم.

طاهری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا صرفا دادن تذکر می‌تواند برای جلوگیری از چنین مسئاله‌ای کافی باشد افزود: در این خصوص طرح سوال هم شده و تاکنون 2 بار وزیر ارشاد برای پاسخ به سوال نمایندگان به کمیسیون آمده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: اما به نظر می‌آید که حل این موضوع به یک اراده جمعی نیاز دارد و وزارت ارشاد وزارت بازرگانی وزارت کشور و دیگر وزارت خانه‌ها اتحادی ایجاد شود تا بتوانند جلوی ترویج زبان بیگانه را بگیرند.

انتهای پیام/31