اسماعیل عباسی در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت:در سال های اخیر با توجه به این که منابع و مواخذ در حوزه عکاسی محدود است بخش عمده ای از وقت ام را صرف این کار کرده ام و پیش از ترجمه های من کتاب در حوزه عکاسی مطبوعاتی و نقد عکس به زبان فارسی نداشتیم.

وی افزود: در حال حاضر هم گردآوری و تالیف دایره المعارف عکاسی را به پایان رسانده ام که این کتاب در مرحله حروفچینی قرار دارد . این کتاب 800 صفحه همراه با عکس است که باید چهار رنگ منتشر شود از این رو هزینه انتشار آن بسیار بالا خواهد بود.

مدرس دانشگاه ادامه داد:پس انتشار کتاب فرهنگ عکاسی این کتاب جز منابع کنکور برای رشته عکاسی قرار گرفت و به مرور متوجه شدم که در این فرهنگ به بسیاری از موضوعات مهم عکاسی نپرداخته ام ازاین رو پس از سفارش و خریداری 20 دایره کتاب مرجع درعکاسی که شامل المعارف و منابع مهم عکاسی بود؛ کار گردآوری و تالیف دایره المعارف عکاسی را آغاز کردم.

به گفته عباسی این دایره المعارف الفبایی تنظیم شده است و در کنار هر موضوع عکسی هم متناسب با موضوع گنجانده شده است.

وی افزود: از مواردی که در این دایره المعارف به آن پرداخته ام می توان به عناصر عکاسی ، نور، عدسی ها، عکاسان و آژانس های معتبر عکاسی، جوایز عکاسی اشاره کرد.

اسماعیل عباسی متولد 1326 تبریز است. این عکاس، مترجم و نویسنده، مدرس دانشگاه و داورعکس، بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان کارشناس امور فرهنگی در سال 1384 است.

عضویت درانجمن صنفی عکاسان مطبوعات، هیئت امنای موزه عکسخانه شهر، هیئت موسس و مدیرمسئول انجمن عکاسی ایرانشهر، هیئت مؤسس انجمن ملی عکاسی ایران از فعالیت‌های او هستند. عباسی دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه تهران است.

او همچنین دوره‌های آموزشی را درلوور کمبریج، دوره نشر (یونسکو، ژاپن)، دوره ویرایش و انتشارات (دانش نو، تهران) و دوره نشر کتاب (هند) گذرانده است.

ویراستاری و گرافیست انتشارات، مترجمی، صفحه‌آرایی، گزارشگری، مدیرمسئولی نشریات و البته تدریس در دانشگاه‌های کشور در کنار عکاسی از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌آیند.

عباسی، داوری ده‌ها جشنواره و مسابقه‌های داخلی عکس را نیز برعهده داشته و بنیانگذار و دبیرجشنواره عکس کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است.

برخی کتاب‌هایی که توسط وی نیز تالیف شده‌اند عبارتند از: "آبی که می‌نوشیم"، "بیست سال تئاتر کودک"، "فرهنگ عکاسی"و گنجینه موزه عکسخانه شهر.

او نویسنده و محقق برنامه‌های تلویزیونی مانند سریال‌های سرخپوستان امریکا (1358)، سیاهپوستان امریکا (1359)، کارگران شوره‌زار (1359)، جمعه خونین (1359)، جنگ آینه، تبعیض نژادی و... بوده است.

علاوه براین،عکاسی فیلم‌های عروسکی انیمیشن، ساخته عبدالله علیمراد، فیلم عروسکی انیمیشن، ساخته فرخنده ترابی و عکاسی نمایش‌های کودکان را به عهده داشته است.

این هنرمند عکاس، جوایز متعددی را کسب کرده و در طول سال های فعالیتش نمایشگاه‌های بسیاری از عکس‌هایش را برپا کرده است.

اسماعیل عباسی را با سال های سال تدریس در دانشگاه، با ماهنامه "عکس" و "دوربین عکاسی" و با مقالات و ترجمه های متعددش می شناسیم.

انتهای پیام/32/320