مظفر مرادی طراح البسه مردانه در خصوص وجود حروف لاتین روی لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من سال‌ها است که طراحی لباس می‌کنم و این پدیده در این سی سالی که من کار می‌کنم همیشه در بین جوانان وجود داشته. مدتی شدت می‌گیرد و بعد بنا به دلایلی از تب و تاب می‌افتد.

وی ادامه داد: علت این اتفاق این است که ما اصلا طراح لباس مردانه نداریم و هر کس برای خود الگویی را بر می‌دارد و روی پارچه می‌اندازد و با آن پیراهن و تی‌شرت مردانه تهیه می‌کند. طراحی لباس کپی کاری از روی الگو نیست. اگر ما کمی خلاقیت داشته باشیم و بتوانیم برای خود طراحی کنیم دیگر نیاز نیست در طرح‌هایمان زبان بیگانگان را کپی کنیم و برای زینت بخشیدن به لباس استفاده کنیم.

وی افزود: البته این را هم باید در نظر داشت که تنوع مدل در لباس مردانه بسیار کم است. غالبا پیراهن‌های مردانه یا دکمه‌ای هستند و یا کراواتی و همین محدودیت در تنوع طراحان را مجبور کرده که متوسل به کپی کاری شوند. کپی کردن از حروف لاتین هم ساده ترین نوع این کار است.

وی در پایان تصریح کرد: در جشنواره‌ای که اسفند ماه سال گذشته در مصلی تهران برگزار شد به شدت با این موضوع برخورد می‌شد و حتی لباس‌های بچگانه‌ای که این حروف را دارا بود بازگرداندند. این نشان می‌دهد که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت قصد برخورد با این موضوع را دارد و به زودی حرکت‌هایی در زمینه جلوگیری از این پدیده انجام می‌شود.

انتهای پیام/31