به گزارش خبرگزاری هنر ایران، روزنامه اعتماد خبر از "برگزاری مراسم نکوداشت 80 سالگی رضا داوری‌اردکانی" داد. مراسم نکوداشت 80 سالگی دکتر رضا داوری‌اردکانی با حضور شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و فلسفی کشور برگزار شد. مراسم نکوداشت 80 سالگی فیلسوف فرهنگ دکتر رضا داوری اردکانی با عنوان "پرسشگر دردمند روزگار ما" بعدازظهر یکشنبه در سالن اجتماعات فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد.

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون علی‌اکبر ولایتی، دکتر غلامعلی حدادعادل، دکتر افتخارحسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو، محمد رجبی رییس کتابخانه مجلس، دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، دکتر احمد مسجدجامعی و دکتر صادق خرازی دبیر اسبق ایران در سازمان ملل، دکتر محقق‌داماد، حجت‌الاسلام خسروپناه و جمعی دیگر از اساتید و چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی کشور حضور دارند و سخنرانی خواهند کرد. در ابتدای این مراسم محمدرضا اسدزاده دبیر اجرایی این همایش پیام دکتر سیدحسین نصر را قرائت کرد.

خبر انتشار "خواب خورشید" را از روزنامه تهران امروز میخوانید.

"میدیا فرج‌نژاد" پس از انتشار آلبوم "طغیان" یک اثر موسیقایی دیگر با عنوان "خواب خورشید" را به خوانندگی "علی بختیار" روانه بازار موسیقی کرد. علی بختیار،خواننده این اثر با اعلام این خبر گفت: این آلبوم موسیقی براساس اشعار حافظ، سایه"هوشنگ ابتهاج"، مولانا و فریدون مشیری در دستگاه همایون و چهارگاه ساخته شده است. وی درباره چگونگی ساخت این آلبوم خاطرنشان کرد: من و میدیا طی ساخت این آلبوم برای هر قطعه‌اش زمان‌های زیادی از شب و روز را کنار هم به‌سر بردیم و در مورد محتوا و شعر آن به بحث و گفت‌وگو نشستیم تا نتیجه نهایی این گفت‌وگو‌ها تبدیل به آلبوم «خواب خورشید» شد. بختیار ادامه داد: در این اثر موسیقایی اینگونه نبوده است که من به عنوان خواننده به آهنگساز سفارش بدهم که از قبل آهنگی بسازد و من هم آن را بخوانم.

اما روزنامه ایران نوشت: بخش داستان جایزه قلم زرین برگزیده نداشت. همزمان با بزرگداشت روز قلم، شنبه‌شب (15 تیرماه) مراسم پایانی جایزه‌ قلم زرین برگزار شد و برگزیده‌های این جایزه معرفی شدند.

در این مراسم، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت روز قلم سخنانی درباره اهمیت روز قلم بیان کرد و گفت: دنیای امروز به هیچ پدیده‌ای به اندازه قلم مدیون نیست. قلم زدن از قلم و سهل ممتنع است. به قلم از قلم گفتن و درّ قلم به قلم سفتن، آفتاب آمد علت آفتاب را تداعی می‌کند و تازه با اهل قلم از قلم گفتن، آینه را به آه، آشفتن است. او افزود: قلم واسطه آسمان و زمین شد. ارتباط عرش و فرش. قلم جاده اندیشه‌هاست از گذشته تا حال. هرگاه سیل هجوم جاهلان و ظالمان زمان، بخشی از این شاهراه را تخریب کرد، هرچند به وصله از انقطاع بیرون شد، اما سست و فروریختنی بود. جاده قلم محکم است و زیرساختی با شالوده باور دارد. مراسم با حضور سیدمحمد حسینی و غلامعلی حداد عادل، تندیس و جایزه‌ قلم زرین به علیرضا قزوه و حسنا محمدزاده به طور مشترک اهدا شد. در بخش پژوهش، این جایزه به سمیرا بامشکی رسید و او نیز جایزه و تندیس خود را از وزیر ارشاد دریافت کرد. همچنین غلامرضا اعوانی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی کورانی نیز از سوی خانه‌ کتاب به خاطر تلاش در حوزه‌ میراث مکتوب با اهدای لوح تقدیر شد. "مارکز با گزارش یک آدم‌ربایی به دنیای سینما می‌آید" عنوانی ست که روزنامه آرمان روابط عمومی در قسمت فرهنگی به آن پرداخته است.

کتابی از "گابریل گارسیا مارکز"، نویسنده‌ سرشناس کلمبیایی مورد اقتباس سینمایی قرار می‌گیرد. کتاب "گزارش یک آدم‌ربایی" به قلم گابریل گارسیا مارکز، رمان‌نویس برنده‌ نوبل ادبیات توسط "تیتا لومبارتو"، تهیه‌کننده‌ فیلم معروف "بابل" روی پرده نقره‌ای می‌رود. به گزارش اسکرین دیلی، حدود 80 بازیگر در این فیلم مقابل دوربین می‌روند. فیلم اقتباسی "گزارش یک آدم‌ربایی" در مکزیک، کلمبیا و در شهرهای مدلین و بوگوتا فیلمبرداری می‌شود. تولید این اثر اواخر سال جاری آغاز می‌شود. شایعاتی مبنی بر حضور "سلما هایک" در این فیلم شنیده می‌شد، اما تهیه‌کننده این خبر را تکذیب کرد. مارکز رمان "گزارش یک آدم‌ربایی" را با الهام از سرگذشت قربانیان آدم‌ربایی‌هایی در دهه 1990 میلادی به نگارش درآورد. خالق "پاییز پدرسالار" و "صد سال تنهایی" در این کتاب نیز المان‌های تخیلی و ماوراء طبیعی را در کنار توصیفات واقع‌گرایانه قرار داده است.

از طرفی روزنامه ابتکار به معرفی سریال های که در ماه مبارک رمضان بر روی آنتن می روند پرداخته است.

رسانه ملی هر ساله در ماه مبارک رمضان سریال‌های مناسبتی مختلفی را روی آنتن سیما می‌فرستد. دو مقطع زمانی نوروز و ماه مبارک رمضان برای فیلمسازان و کارگردانان سینما تلویزیون از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مهمترین سریال‌های صدا و سیما در این ایام پخش می‌شود. با توجه به نزدیک شدن ماه مهمانی خدا، صدا و سیما امسال نیز همانند سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی را برای این ایام در نظر گرفته است. همزمان با ماه مبارک رمضان مجموعه‌های نمایشی"خروس"،"مادرانه" و"دودکش" از شبکه‌های مختلف سیماروی آنتن خواهد رفت.

همچنین "سنت‌های زیبای رمضانی در افغانستان" را از روزنامه قدس می خوانید.

مردم افغانستان مثل سایر ملل اسلامی فرهنگ خاص خود را در ماه رمضان دارند و آز آنجایی مردم افغانستان در همسایگی کشور ما به سر می‌برند، مشترکات فراوان فرهنگی و زبانی با مردم ما دارند.

آداب و رسوم مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان، به فرهنگ ایرانی بسیار نزدیک است و مشترکات فراوانی را می‌توان در آیین‌ها و سنت‌های مردمان 2 کشور مشاهده کرد.

چهره شهرها و روستاهای افغانستان در آستانه ماه مبارک رمضان، همانند آنچه که در کشور ما رخ می‌دهد، کاملاً تغییر می‌کند و مردم کشور از چند روز مانده به ماه رمضان به استقبال این ماه پر فیض و برکت می‌روند. نظافت و پاکسازی مساجد و منازل ، مراسم آشتی‌کنان ، مراسم پیشواز ، رؤیت هلال ماه ، افطار و سحر ، روش‌های بیدار شدن سحر ، ستارگان و تجربه‌های مردم ، سحری‌خوانی و شلیک توپ ، بیدارشدن با زنگ ساعت.

اما روزنامه بانی فیلم نوشت: کاهانی "قبل از بلوغ" را در فرانسه می‌سازد.

عبدالرضا کاهانی پیش تولید یک فیلم سینمایی را در فرانسه آغاز کرد. با توجه به اینکه پیش تولید فیلم آغاز و بخشی از لوکیشن‌‌های آن انتخاب شده، برنامه ریزی گروه برای آغاز فیلمبرداری در شهریور ماه امسال است. تمام صحنه های "قبل از بلوغ" در شهر بزانسون فرانسه فیلمبرداری خواهد شد. با توجه به سوژه این فیلم، به نظر می رسد ساخته جدید کاهانی، فیلمی متفاوت در کارنامه اش باشد. عبد الرضا کاهانی اوایل بهمن ماه سال گذشته ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد و طی این مدت او پیگیر ساخت فیلم در این کشور بوده است. آخرین ساخته او "بی خود و بی جهت" سال گذشته اکران عمومی شد. این فیلم که جزو فیلم های تحریمی حوزه هنری بود توانست بیش از یک میلیارد تومان فروش کند.

کاهانی طی سال های گذشته همواره برای ساخت و اکران فیلم هایش با وزارت ارشاد مشکل داشت و شاید همین موضوع یکی از دلایل ساخت فیلم توسط او در خارج از ایران باشد.

خبر بازگشایی خانه سینما را از روزنامه همشهری می خوانید.

با انتشار فراخوان مجمع عمومی خانه سینما، مراحل بازگشایی خانه سینما وارد مرحله جدید شد. فراخوان مجمع عمومی سینما برای 6 مرداد ماه طبق قانون در دو روزنامه‌ کثیرالانتشار امروز 17 تیر ماه منتشر شد.

براساس این اطلاعیه‌، مجمع عمومی فوق العاده موسسه خانه سینما به شماره ثبت 7674 راس ساعت 17 روز یکشنبه مورخ 6 مرداد 1392 براساس ماده 22 اساسنامه با حضور نمایندگان اصناف عضو خانه سینما برگزار می‌شود. دستور جلسه بررسی و تصویب یا رد مفاد پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه خانه سینما است.

این مجمع عمومی در سالن سیف‌الله داد واقع در ساختمان خانه سینما در خیابان بهار جنوبی - کوچه سمنان - شماره29 برگزار می‌شود. خانه سینما از 14 دی ماه سال 90 منحل اعلام شد و پس از آن با حکم دیوان عدالت اداری این انحلال نقض شد اما سرانجام وزارت ارشاد حکم تعطیلی آن را داد.

اما آمار فروش فیلم‌ها تا 15 تیر را از روزنامه وطن امروز بخوانید.

در هفته‌های آغازین تابستان عموما فروش فیلم‌ها رونق می‌گیرند و هر فیلمی که در این بازه 3 ماهه اکران می‌شود سهم خود را از این رونق می‌برد. در بهار و ابتدای تابستان امسال با افزایش 20 درصدی فروش سینماها در مقایسه با سال گذشته روبه‌رو بودیم که نوید روزهای خوبی برای گیشه‌های سینمای‌‌مان دارد. در این میان فیلم "گذشته" به کارگردانی اصغر فرهادی سهم بزرگی از این فروش خوب دارد و توانسته حدود 800 میلیون در تهران و شهرستان‌ها به جذب مخاطب آن هم بدون تبلیغات تلویزیونی و محیطی بپردازد. طرفداران مهرجویی با استقبال خوب از "چه خوبه که برگشتی" آخرین ساخته این سینماگر این فیلم را با حدود یک‌میلیارد و یکصد میلیون فروش به باشگاه یک‌میلیاردی‌ها رساندند.

پایان پیام/