به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین، کاریکاتوریست و کارگردان برجسته انیمیشن در اختتامیه دوسالانه کاریکاتور خطاب به مسئولان هنری کشور گفت: نگویید وجود ما موجب فعالیت خوب هنرمندان است و ما بودیم که هنرمندان هستند زیرا ما، زمانی که شما مسئولان سمتی نداشتید مشغول کار هنری بودیم.

این جمله‎ای بود که بهرام عظیمی در فیلم اجرای مراسم اختتامیه دهمین دوسالانه کاریکاتور آن را برای دعوت از اصغر امیرنیا بر زبان آورد. اختتامیه دوسالانه کاریکاتور همچون برگزاری آن که با تاخیر دوساله و جنجالی همراه بود، در شبی پرهیاهو در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

اختتامیه‎ای بدون مجری اعضای هیات برگزاری دوسالانه کاریکاتور روشی خلاقانه برای برگزاری اختتامیه انتخاب کرده بودند؛ اختتامیه اهالی کاریکاتور مجری نداشت و از ابتدای مراسم یک فیلم با حضور بهمن عبدی، بهرام عظیمی، مسعوذ شجاعی طباطبایی، جمال رحمتی، داوود شهیدی، علی جهانشاهی و محمدرضا دوست محمدی وظیفه مجری اینگونه مراسم‎ها را بر عهده داشت. روشی که شاید به دلیل نوپایی کمی برای مخاطبان عجیب می‎نمود اما موجب شده بود که هم بذله گویی هنرمندان کاریکاتور و خلاقیت ایشان در ارائه طنز شفاهی مورد آزمون قرار گیرد و هم حاضران در سالن از شنیدن خاطرات و سخنان طنازانه اصحاب کاریکاتور ساعت خوشی را بگذرانند.

ما بودیم شما نبودید دعوت از مسئولان برای سخنرانی معمولا همواره آن قدر به آداب آغشته است که ممکن است کمی مصنوعی به نظر برسد اما بهرام عظیمی در فیلم اجرای برنامه هنگام دعوت از اصغر امیرنیا؛ مدیر مرکز هنرهای تجسمی برای سخنرانی با بیانی طنازانه خطاب به امیر نیا گفت: از مسئول محترمی که قرار است صحبت کند می‏خواهم این نکته را به یاد داشته باشد که پیش از مدیریت او ما مشغول کار هنری بوده‌ایم پس نگویید مدیریت ما باعث موفقیت هنرمندان شده است. از سوی دیگر می‌خواهم از شما خواهش کنم که درباره کاریکاتور صحبت کنید چون این جشن به خاطر کاریکاتور است.

آقای عظیمی زیرآب ما را زدند مدیر مرکز هنرهای تجسمی پس از پخش فیلم سخنان بهرام عظیمی روی سن رفت و در حالیکه غافلگیر شده بود گفت: آقای عظیمی زیرآب ما را زدند و نمی‎دانم باید چه بگویم.

وی در ادامه درباره دوسالانه کاریکاتور نیز صحبت کرد و گفت: بسیار خرسندم که دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور با حفظ جایگاه و اعتبار بین‌المللی خود برگزار شد و کاریکاتوریست‌های جهان با استقبال چشمگیر خود اعتماد واطمینان خویش را از این رویداد مهم وبین المللی نشان دادند.

امیرنیا با بیان اینکه کاریکاتور به جهت نگاه طنز و انتقادی به رخدادها و اتفاقات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارتباط نزدیکی دارد و می‌تواند نقش تاثیرگذاری ایفا کند افزود: به همین خاطر ضرورت دارد که فضا برای ارائه و فعالیت بیشتر کاریکاتور به ویژه در عرصه مطبوعات که از پایگاه های اصلی کاریکاتورمحسوب می شود فراهم شود. نظر به اینکه نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها نیز بسترهای مناسبی هستند که می‌توانند در اشاعه و ترویج آثار هنری به خصوص کاریکاتور بیش از پیش موثر باشند لذا باید دستگاه‌های مختلف نسبت به فراگیری آن همت کنند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی ادامه داد: خوشبختانه کاریکاتور ایران جایگاه مهمی در عرصه بین‌المللی دارد و این رشته همچنان مسیر رشد و توسعه را در کشور ما طی می کند، حضور قابل توجه کاریکاتوریست‌های زن، نمونه‌ای است که بیانگر رشد و توسعه کاریکاتوردر این سرزمین هنرخیز است و ما، در جهان کمتر شاهد این تعداد از هنرمند زن در عرصه کاریکاتور هستیم. دوسالانه کاریکاتور، به عنوان مهمترین رویدادهنری کشور فضا و بستری را فراهم می‌کند تا بخشی از ظرفیت و توانمندی هنرمندان کاریکاتور ما ارائه شود و به این هنرپویایی و تحرک بدهد.

وی همچنین اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی ،نخست در کنارجمع آوری آثار از سراسر گیتی برای ارزیابی هنر کاریکاتور در جهان وایران در قالب برگزاری نمایشگاه نسبت به برگزاری ورک شاپ و بررسی نقاط قوت وضعف خود بپردازیم و سپس تقویم مشخص و ثابت دوسالانه‌های تجسمی را تدوین و ارائه کنیم تا دوسالانه ها از تاخیر زمانی آسیب نبیند و با قوت و کیفیت عالی شاهد آنها باشیم از جمله اینکه، یازدهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور که انشا الله در سال 1394 برگزار شود.

امیرنیا با اشاره به بودجه دوره دهم دوسالانه کاریکاتور در این باره نیز گفت: خوشبختانه دراین دوره با وجود مشکلات اعتباری و بودجه‌ایی با همراهی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان این فرصت فراهم شد تا دوسالانه در یاسوج و موزه هنرهای معاصر اهواز برگزار شود و آثار کاریکاتوریست‌های سراسر جهان در معرض دید هنرمندان و مردم هنردوست دواستان فوق قرار گیرد و ما در دوره‌های بعدی شاهد رشد وپیشرفت این هنر در همه استان‌ها باشیم .

آقای شجاعی داد بزنید فیلم مراسم اختتامیه دوسالانه پر از حاشیه بود و البته بخشی از این حاشیه‎ها و شوخی‎ها نیز سهم سید مسعود شجاعی طباطبایی شد زیرا جمال رحمتی در این فیلم و هنگام دعوت از او برای حضور روی سن سینما تک موزه هنرهای معاصر از شجاعی خواست که دیگر آرام صحبت نکند و برای بازگو کردن موفقیت‎های هنر کاریکاتور امروز داد بزند.

طباطبایی اما پشت تریبون رفت و همچون همیشه با همان صدای آرام درباره دهمین دوسالانه کاریکاتور گفت: دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران گرچه با تاخیر برگزار شد، اما با توجه به جایگاه ارزنده این جشنواره در دنیا تلاش شد تا با وجود از دست دادن زمان، کیفیت ارائه آن لطمه نبیند. این دوسالانه در حال حاضر یکی از معتبرترین رویدادهای هنری ایران و جهان محسوب می شود که در دنیای کاریکاتور ، بعد از دو دهه برگزاری آن، به خوبی شناخته شده و زمینه ساز رشد کمی و کیفی کاریکاتور در ایران گردیده است. هنرمندان ایرانی از این رهگذر در تعاملی بین المللی و در رقابتی پرشور قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در این دوره شاهد حضور هنرمندان 89 کشور جهان با 3200 اثر بودیم، که سهم هنرمندان ایرانی در این بین 1726 اثر از 484 نفر بود، در عین حال حضور پر تعداد هنرمندان کشورهای مختلف در این دوره حائز اهمیت است، ترکیه با 56 هنرمند، برزیل با 46 هنرمند و اندونزی با 43 هنرمند بیشترین تعداد هنرمندان را بعد از ایران داشتند.با نگاهی اجمالی به آمار این دوسالانه در می یابیم که این دوسالانه تا چه حد در رشد و گسترش کاریکاتور در ایران نقش داشته است، به عنوان مثال در اولین دوسالانه کاریکاتور تهران تعداد شرکت کنندگان ایرانی111 نفربا130 اثربود، وشرکت کنندگان خارجی 231نفربا1140 اثر از 43 کشور دنیا را شامل می شدند. این در حالی است که بدانیم در حال حاضر سهم هنرمندان ایرانی از جوایز معنبر جهانی به طور متوسط دو جایزه در هر هفته است.

دبیر دوسالانه کاریکاتور درباره بخش‌ها و موضوعات دوسالانه نیز اظهار کرد: دوسالانه کاریکاتور تهران در دهمین دوره خود در پنج بخش برگزار شد،در این دوره بخش طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی" اضافه شد،علت اضافه شدن این بخش میان رشته‌ای، توجه به هنرمندان عرصه انیمیشن، کمیک استریپ و بازی های رایانه ای بود که در جشنواره هایی نظیر پویانمایی یا تصویرسازی از آنها غفلت شده است، دربخش موضوعی عنوان "خرافه پرستی" برای اولین بار در جهان کاریکاتور مطرح شد که وجود اشتراکات فکری در این بخش آن را نسبت به دوره های پیشین متمایز می کرد، مردم نقاط مختلف دنیا باورهای خرافی یا ضد آن را در مضامینی مشترک قبول دارند، موضوعات خرافی هم‌چون "رد نشدن از زیر نردبام"، "اعتقاد به شوم بودن گربه سیاه"، "اعتقاد به شگون شبدر چهارپر" و اعتقاد به نحسی عدد سیزده از این جمله بود. نماد های دیگری همچون کشتی تایتانیک به عنوان نماد بد شانسی و یا کف بینی ، فال‌گیری و نعل اسب از جمله این موضوعات بودند.

شجاعی طباطبایی در پایان سخنان خود گفت: هنر کاریکاتور امروزه به عنوان رسانه‌ای تقریبا بی‌رقیب از انواع هنرهای تجسمی با بیش از 150 مسابقه سالانه و دو سالانه در جهان مطرح است، نقش پیام رسان این رسانه تصویری بی کلام، توانسته است معانی ژرف و مفاهیم گسترده ای را در نقوش طنزآمیز و گویا در معرض دید انسان معاصر قرار دهد. در این رهگذر توجه جدی به این مسئله و به این پدیده در قالب دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران بسیار مهم و ارزنده است.

و درنهایت جایزه؛ آن هم به دلار... بخش انتهایی و البته شیرین مراسم اختتامیه دهمین دوسالانه کاریکاتور به تجلیل از هیات انتخاب و داوری آثار و همیت طور اهدای جوایز برگزیدگان بود که با اجرای زنده بهرام عظیمی انجام شد؛ هرچند او هنگام خواندن نام برگزیدگانی که دو اثر آنان برنده شده بود نتوانست حس طنز را کنار بگذارد و به قول خودش با جایزه بگیرها شوخی نکند.

در این بخش که با حضور حمید شاه آبادی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر امیرنیا؛ مدیر کل هنرهای تجسمی و سید مسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور روی سن سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار شد؛ از هیات داوری وانتخاب دوسالانه متشکل از کامبیز درم بخش، جواد علیزاده، بهرام عظیمی، جمال رحمتی، بهرام ارجمندنیا، محمد حسین نیرومند، علی جهانشاهی و محمدرضا دوست محمدی قدردانی شد و از داوران برزیلی و مکزیکی نیز که در مراسم حضور نداشتند تقدیر شد.

اما برگزیدگان دوسالانه در بخش‌های کارتون موضوعی خرافه پرستی، کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار، کاریکاتور چهره، طراحی کاراکتر گربه ایرانی و کاریکاتور با موضوع آزاد معرفی شدند و جایزه خود را از دستان کامبیز درم بخش، جواد علیزاده، جمال رحمتی، علی جهانشاهی، محمدرضا دوست محمدی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهمن عبدی و داوود شهیدی دریافت کردند:

در بخش کاریکاتور با موضوع آزاد سعید فرهنگیان(ایران)، لسلی ریکاردی(اروگوئه) و امیرحسین سازور(ایران) اول تا سوم شدند و تندیس دوسالانه و به ترتیب جایزه 2000، 1500 و 1000 دلاری دریافت کردند. جوایز اول تا سوم بخش کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار به مهدی علی بیگی(ایران)، ولادیم کونو پلیانسکی(روسیه) و احمت ایکانات(ترکیه) اهدا شد.

در بخش کاریکاتور با موضوع آزاد جایزه اول تا سوم به مهدی علی بیگی(ایران)، کارلوس هیرزوئلو(کوبا) و پابلو لوپز(اروگوئه) رسید. تورسیوس(اسپانیا)، ابوالفضل بهرامی(ایران) و سعید فرهنگیان(ایران) جایزه اول تا سوم بخش طراحی کاراکتر گربه ایرانی را دریافت کردند.

در بخش کارتون با موضوع خرافه پرستی جایزه اول تا سوم به پاول کوژینسکی(لهستان)، بهرام ارجمندنیا(ایران) و سعید صادقی(ایران) اهدا شد.

اما نکته اینکه به شرکت‎کنندگان ایرانی جایزه معادل دلار به قیمت روز بازار اعطا شد.

در حاشیه اما... پرشین کتی که هیچ‌جای دوسالانه نبود بخش کاراکترسازی با موضوع گربه ایرانی یا همان پرشین کت معروف برگزار شد، اما نه تنها در میان آثار رسیده و به نمایش درآمده این بخش کمتر آثاری با حضور این نژاد اصیل از گربه دیده شد بلکه در فیلم اختتامیه نیز از یک گربه معمولی استفاده شده بود گویا برگزار کنندگان دوسالانه نیز هنوز متوجه نشده‌اند که داستان از چه قرار است.

بهرام عظیمی شاید نقل مجلس اختتامیه وسالانه کاریکاتور بود و این به دلیل خاطره جالبی بود که از یک موقعیت دشوار در اواخر دهه 60 تعریف کرد و حاضران را آن قدر خنداند که در هیچ افتتاحیه یا اختتامیه‌ای نخندیده بودند.

10پشمالو و عکس یادگاری نیز سوژه پایانی اختتامیه بود. برگزار کنندگان خوش ذوق مراسم، عدد 10 زیبایی را که از روی پوستر دوسالانه در ابعاد بزرگ ساخته بودند، روی سن قرار داده بودند و این 10 گربه‎ای سوژه ‎ای برای گرفتن عکس‎های یادگاری در پایان مراسم بود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/ 65/32