به گزارش هنرآنلاین، کتاب "شناخت گلیم" از 15 فصل با نام‌های "تاریخچه گلیم بافی"، "ابزار گلیم بافی"، "جدول رنگبندی بر اساس ترکیب رنگ‌های طبیعی"، "رنگرزی پشم"، "چله کشی"، "نقشه گلیم"، "دستگاه‌های بافت گلیم"، "نحوه بافت"، "اشکالات در حین بافت و نحوه جلوگیری از آن"، "انواع بافت های گلیمی ایران"، "عوامل ایجاد نقوش گلیم"، "مناطق مختلف و طرح‌های مشخصه آن ها"، "ویژگی های فنی گلیم"، "نحوه شناخت مرغوبیت کالا" و "بسته بندی و نشانه‌گذاری" تشکیل شده است.

گلیم یا پَلاس یکی از انواع صنایع دستی برای استفاده‌هایی چون زیرانداز و پوششی است. بافت این محصول که نشان دهنده ذوق و هنر بالای بافندگان است، در کشور از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است.

گلیم از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهارپایان اهلی بافته می‌شود و به شکل سنتی‌اش، معمولا برای پوشاندن زمین، دیوار و یا رواندازی برای حیوانات باربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مناطق مختلف ایران هرکدام طرح‌ها و نقوش خود را برای بافت گلیم دارند. متاسفانه پژوهش‌های چندانی درباره این هنر با وجود سابقه بسیار طولانی اش در ایران صورت نگرفته است و شاید این کتاب یکی از معدود کتاب‌های منتشر شده در موضوع شناخت گلیم است.

چاپ دوم این اثر در سال 1381 با شمارگان دو هزار نسخه و بهای دو هزار تومان منتشر شده بود. انتشارات سروش چاپ نخست این اثر را نیز در سال 1370 و با بهای 170 تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده بود.

چاپ سوم کتاب "شناخت گلیم" تالیف زهرا جزایری با شمارگان هزار نسخه، 98 صفحه و بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 65/32