گروه نمایش هنرآنلاین، در عصر سرعت و ارتباطات موفق‌ترین هنرمندان کسانی هستند که بتوانند در کمترین زمان و با بهترین شیوه، منظور خود را از رهگذر کلام، تصویر به بیننده منتقل کنند و اساساً اقتضای شرایط و موقعیت حرفه‌ای و کاری افراد جامعه نیز به گونه‌ای نیست که فرصت و حوصله در معرض قرار گرفتن با گونه‌ای از انواع هنری مطول و درازمدت را داشته باشند به ویژه آنکه این عرضه هنری اجرای یک تئاتر باشد.

البته این به معنی انکار تلاش آن دسته از فعالان تئاتر که کاری را با هزینه سنگین و بدون کمترین چشم‌داشتی پس از ماه‌ها تمرین به روی صحنه ببرند نیست، اما باید به این مسئله نیز اذعان کرد که در کنار این کوشش و تلاش شکل دیگری از تولید و اجرای تئاتر موسوم به تئاتر مینی‌مال نیز در حال حیات است که حتماً علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

"آغاز" یکی از همان اجراهای تئاتر مینی‌مال است که البته در تعریف این نوع تئاتر باید گفت شیوه اجرایی تلخیص شده‌ای که هم خلاصه شدن را در اجزا و امکانات صحنه آن می‌توان دید و هم در طرح موضوع که با استفاده از اتفاق می‌افتد.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی پگاه بختیاری که هم‌اکنون در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران هر روز ساعت 19:30 به اجرا در می‌آید، تلاش پدیدآورنده آن با استفاده از الهامی که از مجموعه داستان‌های کوتاه مطالعه کرده است برای القای مفهوم خیانت در زندگی بشری به مخاطب است.

بختیاری با انتخاب ساختاری اپیزودیک و به نوعی کاملاً خلاصه و گذرا در 10 صحنه بسیار موجز که از خواص تئاتر مینی‌مال است قصد دارد به رابطه محدود اشخاص مربوط به هر صحنه که تمی واحد را با نام خیانت در مجموع کار دنبال می‌کنند بپردازد که البته در اغلب این اپیزودها توانسته است از این انتقال مؤثر سربلند بیرون بیاید.

استفاده از نوری موضعی که بیشتر کلوزآپ بازیگران را نمایان می‌سازد و استفاده مؤثر از میمیک صورت آنها، تابش نور موضعی به شیوه سینمایی بر روی اشیای مؤثر به کار رفته در صحنه به تبعیت از نمای اینسرت در سینما و البته استفاده بجا و درست از موسیقی که به نوعی همچون مدیوم سینما، لایت‌موتیفی برای القای درست فضای صحنه به مخاطب و ایجاد تعلیق بیشتر آن است، همگی از جمله ویژگی‌های اجرای 35 دقیقه‌ای نمایش "آغاز" است.

یادآور می‌شود، نمایش "آغاز" به کارگردانی پگاه بختیاری تا جمعه همین هفته در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می رود و عصر امروز چهارشنبه 5 تیر نیز اجرایی ویژه خبرنگاران و عکاسان دارد.

عطیه پژم

انتهای پیام/52/53