به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، با وجود این که شهرستان ها به لحاظ جمعیتی می توانند سهم قابل توجهی در رونق سینمای کشور داشته باشند، طبق بررسی ها سینمای شهرستان ها به طور عمده به هیچ وجه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.از آنجا که قصد داریم در سلسله مطالبی موقعیت سخت افزاری این عرصه را بسنجیم، در ابتدا وضعیت سینما در استان های شمالی کشور را دنبال کرده ایم.

آذربایجان شرقی، دارای هفت سینما با مجموع ظرفیت 4700 نفر است. سینما قدس، انقلاب و بیست و نهم بهمن در شهر تبریز با سیستم پخش آپارات به نمایش فیلم‌های سینمایی اختصاص دارند. سینما ناجی مجهزترین سینمای آذربایجان و مجهز به سیستم پخش دیجیتال و دالبی است.

کمال شب خیز مسئول امور سینمایی اداره ارشاد استان، میزان استقبال از فیلم های در حال اکران را در سینما ناجی را به دلیل امکانات مناسب تر، بهتر از سایر سینماهای استان دانست.

استان اردبیل، تنها دارای دو سالن فعال سینما است. سینما انقلاب و سینما قدس هر کدام با 450 صندلی و سیستم پخش آپارات در این استان به نمایش فیلم اختصاص دارند.

در استان زنجان، در حال حاضر تنها سینما بهمن با ظرفیت 231 نفر و سیستم پخش آپارات فعال است. دو سالن دیگر به نام های قدس و یاسمن نیز در دست تعمیر هستند. سینما استقلال شهر ابهر در این استان نیز مدتی است که کاملا غیر فعال است.

استان کردستان، دارای دو سالن سینمای فعال است. سالن شیدا که مربوط به بخش خصوصی است و پردیس سینمایی بهمن که دارای دو سالن است. سالن شماره دو این مجتمع دیجیتالی است. معین افشار، مسئول امور هنری استان، در این به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با اینکه چهار ماه از زمان تاسیس پردیس سینمایی می گذرد استقبال از فیلم های در حال اکران بسیار پائین است به گونه ای که علاوه بر روز سه شنبه که بیلیط سینماها نیم بهاء است در روزهای عادی نیز بلیط نیم بهاء فروخته می شود اما باز هم آمار فروش بسیار پائین است.

در استان گلستان، سالن های عصر جدید و بهمن در گرگان فعال هستند. این سالن ها دارای سیستم پخش دیجیتالی هستند. همچنین سالن هجرت در شهر گنبد، و سالن سینما بهمن در آزاد شهر به نمایش فیلم های سینمایی اختصاص دارند. یک سالن سینمایی به نام کاپری نیز در عید فطر امسال در این استان افتتاح خواهد شد.

تعداد ده سینمای فعال در استان گیلان این منطقه را در بهترین وضعیت در میان استان های شمالی کشور قرار داده است. سینمای بیست و دوم بهمن، سینما میرزا کوچک خان و سینما سپیدرود با دو سالن در شهر رشت فعال هستند. سینما شهر سبز در شهر لاهیجان، سینما آزادی در شهر لنگرود، سینماهای گل سرخ و هلال احمر در بندر انزلی، سینما دریا در آستارا، سینما طلوع در شهر فومن و سینما شادی در شهر ماسال نیز به نمایش فیلم های سینمایی اختصاص دارند. مسئول امور سینمایی استان درباره حضور مردم در این سالن ها به خبرنگار هنرآنلاین گفت: استقبال از فیلم های در حال اکران مناسب نیست وسطح فروش فیلم ها بسیار پائین است و این مسئله نیاز به آسیب شناسی دارد.

به نظر می رسد با توجه به این امرکه شهرستان های کشور کمتر در معرض عواقب شهرنشینی مدرن از جمله مسئله کمبود فراغت هستند و همینطور محدود بودن تفریحات و سرگرمی ها، می توان در صورت سرمایه گذاری در زیرساخت ها به عنوان اولین قدم و پس از آن ایجاد رغبت مخاطبین به تماشای فیلم در سالن ها، آن گاه به اقبال عمومی از تولیدات سینمایی در استان ها امید بست.

انتهای پیام/