سحر زنهاری درباره نمایش عروسکی "جعفر خان از فرنگ برگشته " به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایش اقتباسی آزاد از فیلم "جعفر خان از فرنگ برگشته" نوشته جعفر مقدم است. نمایش بازنویسی شده است و تفاوت هایی زیادی با فیلم دارد. نمایشنامه بسیار کوتاه تر است و تغییرات کاربردی در آن ایجاد شده است.

وی ادامه داد: نمایش روایت گر داستان جعفرخان، فرزند یکی از خانواده‌های متمول تهرانی است که ۸ سال پیش برای تحصیل به اروپا رفته بود و به ایران بازمی گردد؛ ولی کاملا تغییر کرده است و فارسی را هم به زحمت صحبت می‌کند. خانواده او که سنتی هستند رفتار او را برنمی تابند. جعفرخان با توجه به اتفاقاتی که برایش رخ می دهد سرخورده می شود و به اروپا برمی گردد.

زنهاری در رابطه با شیوه اجرایی اثر بیان کرد: هستندعروسک‌ها به شیوهٔ "تاپ تیبل" ساخته شده است. عروسک ها سه عروسک گردان دارند و در یک قاب با پارچه مشکی قرار می گیرند که برگرفته از نمایش‌های سیاه بازی و خیمه شب بازی ایرانی است. چون ترکیب این دو سبک به عقیده من برای اجرای چنین نمایش‌هایی مناسب‌تر است و پشت صحنه و اطراف عروسک‌ها باید کاملاً مشکی باشد که البته عروسک گردانان با لباس کاملاً مشکی و روبنده و دستکش کار خود را انجام می‌دهند.

کارگردان نمایش "جعفرخان از فرنگ برگشته" افزود: در دوران دانشگاه کارهایی در زمینه تئاترعروسکی انجام دادم؛ و علاقمند به اجرای یک اثر عروسکی به صورت عمومی بودم. این نمایشنامه را با توجه به ویژگی ها و ساختار آن انتخاب و اجرا کردم. این اثر برای مخاطبین بزرگسال است اما در طی روزهایی که کار به روی صحنه رفته است با استقبال بسیار خوبی روبه رو شده است و گروه های مختلف سنی به تماشای آن نشسته اند و توانستند به خاطر پرداختن به مسائل فرهنگی که در جامعه وجود دارد و به زبان طنز بیان می شود به خوبی ارتباط برقرار کند. این استقبال نشان از ظرفیت اجرایی بالای آثار عروسکی است.

وی تصریح کرد: این نمایش نامه , نمایش ایرانی اصیل است. موسیقی اثر نیز کاملا سنتی است. مقداری از موسیقی انتخابی و مابقی آن ساخته شده است.

زنهاری در پایان نبود امکانات را یکی از مسائل مهم پیش روی هنرممندان تئاتر معرفی کرد و بیان کرد: امکانات محدود است. معتقدم مسولین می بایستی توجه بیشتری داشته باشند. وعده دادن کافی نیست باید در عمل همراهی و همکاری صورت بگیرد.

لازم به یادآری است؛ نمایش عروسکی " جعرخان از فرنگ برگشته" در خانه فرهنگ شماره 4، سالن استاد هودی تا 7 تیرماه به روی صحنه است.

صدا پیشگان : "جعفرخان ازفرنگ برگشته" را نرجس شیرازی نژاد ، مریم شاهی ، ماهان رجایی ، ابوالفضل بوستانی تشکیل داده و عروسک گردانان نیز شامل: یاسمن زنهاری ، ساناز طلایی ، فاطمه شکوهی ، صدیقه احمدی ، زهرا میرزائی ، فاطمه غیثی ، نازی رنجبر ، سمیرا صحرانورد ، الناز زارعی ، ملیحه مقیمی نگار حسینی ، لعیا فولادفر ، ستاره سلطانی، هستند. بازنویسی این متن نمایش عروسکی را نرجس شیرازی نژاد و ساخت عروسک را ملیحه زحمتکش و زهرا قربانی به عهده دارند که ساخت اکساسوار : الهام زنهاری ، فاطمه شکوهی و صدابرداری و صداگذاری : پیمان نقوی ، اشکان بیگی و انتخاب موسیقی را پیمان نقوی انجام می‌دهد.

اجرای نور و صدا: سحر زنهاری /طراح پوستر : فاطمه ایزدی (کانون تبلیغات کتیبه)/ منشی صحنه: مهسا زنهاری و سرپرستی گروه توسط مهران مقدر است.

انتهای پیام/