به گزارش خبرگزاری هنر ایران، امام زین العابدین علیه السلام در تاریخ پنجم شعبان سال 38 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. پدر بزرگوار امام زین العابدین، حضرت امام حسین علیه السلام امام سوم شیعیان جهان و مادر گرامی آن حضرت ـ چنان که مشهور است ـ شهربانو دختر یزدگرد آخرین پادشاه سلسله ساسانیان و از نوادگان انوشیروان است. او از بهترین زنان عصر خویش محسوب می شده است.

شیخ صدوق از امام باقر روایت کرده است که پدر بزرگوارش سجده بسیار مى کرد هر وقت بلایى از او دفع مى شد یا از شر بدخواهى نجات مى یافت یا از نماز فارغ مى شد یا در اصلاح بین دو خصم موفق مى شد سر به سجده مى نهاد مالک پیشواى مسلمانان اهل سنت گوید: او را به خاطر کثرت خداپرستى اش زین العابدین لقب دادند.

آورده اند که آن حضرت وقتى وضو مى گرفت رنگ چهره اش دگرگون مى شد وقتى علت را مى پرسیدند مى فرمود: آیا مى دانید در برابر چه کسى مى خواهم بایستم، گفته شده است که هنگام نماز چهره ام دگرگون شده و رعشه بر اندامش بود وقتى علت را پرسیدند فرمود: مى خواهم در مقابل پروردگار عظیم قرار بگیرم.

احادیثی از امام زین العابدین (ع) : آیاتُ الْقُرْآنِ خَزائِنُ الْعِلْمِ، کُلَّما فُتِحَتْ خَزانَةٌ، فَیَنْبَغی لَکَ أنْ تَنْظُرَ ما فیها.(19) آیه‌های قرآن، هر کدام آن، خزینه علوم (خداوند) است، هر گاه خزینه‌ای باز می‌شود شایسته است که خوب در آن بنگری.‏

ما مِنْ جُرْعَةٍ أحَبُّ إلی اللّهِ مِنْ جُرْعَتَیْنِ: جُرْعَةُ غَیْظٍ رَدَّها مُؤْمِنٌ بِحِلْمٍ، أوْ جُرْعَةُ ‏مُصیبَةٍ رَدَّها مُؤْمِنٌ بِصَبْرٍ.(23) نزد خداوند متعال حالتی محبوب‌تر از یکی از این دو حالت نیست: حالت غضب و غیظی که مؤمن با بردباری و حلم از آن بگذرد و دیگری حالت بلا و مصیبتی که مؤمن آن را ‏با شکیبائی و صبر بگذراند.‏ پایان پیام/