به گزارش هنر آنلاین، "تلویزیون خوراک ندارد" عنوان تیتری ست که در قسمت فرهنگی روزنامه اعتماد می خوانیم.

جعفر دهقان درباره فیلم و سریال‌سازی در حوزه دفاع مقدس گفت: ساخت فیلم و سریال در زمینه دفاع مقدس نه تنها جزو اولویت‌های صداوسیما نیست، بلکه شاید در رده‌های آخر اولویت‌شان هم نباشد. این بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها در نقش رضا شاه در سریال "معمای شاه" ایفای نقش می‌کند، ضمن بیان مطلب بالا عنوان کرد: من بعید می‌دانم که کمرنگ شدن حوزه دفاع مقدس در تلویزیون به خاطر نبودن بودجه باشد وگرنه کارهای دیگر هم ساخته نمی‌شد؛ احساس می‌کنم که مسوولان و مدیران تلویزیون نمی‌خواهند کارهای دفاع مقدس ساخته شود. وی افزود: آیا واقعا بودجه‌یی ندارند یا نمی‌خواهند درباره دفاع مقدس فیلم بسازند؟ اگر بودجه ندارند چطور برای کارهای مناسبتی سطح پایین پول دارند ولی برای آثار ارزشی ندارند؟!دهقان ادامه داد: مثلا چرا در آثار مناسبتی ماه رمضان به دفاع مقدس نمی‌پردازند؟ مگر مردم نمی‌توانند با دفاع مقدس ارتباط برقرار کنند؟ آثار دفاع مقدس که معنویت بیشتری دارند. این بازیگر همچنین خاطرنشان کرد: چرا مردم ما سریال‌های مبتذل ماهواره‌یی را نگاه می‌کنند، چون تلویزیون ما خوراک فرهنگی ندارد.

اما روزنامه ایران اعلام کرد که جشنواره نمایشنامه نویسی هیچ برگزیده ای نداشت. مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی نمایشنامه نویسی ایران با حضور سیدمحمد حسینی، حمید شاه‌آبادی و قادر آشنا برگزار شد، اما نکته جالب در این مراسم حذف نام نفر برتر در آخرین لحظه از میان برگزیدگان بود و به این ترتیب این جشنواره برگزیده نخست نداشت.

علی ایزدی دبیر این جشنواره گفت: از مهرماه سال 91 که فراخوان اعلام شد تمهیداتی اندیشیدیم تا شش هزار پوستر به 35 شهرستان ارسال شود همچنین 7 هزار دفترچه فراخوان به همراه 800 بنر تبلیغاتی به نقاط مختلف کشور فرستادیم و سپس به انتظار پاسخ علاقه‌مندان نشستیم. وی افزود: پایان بهمن‌‌ماه آخرین مهلت دریافت آثار بود که بنا به تشخیص اعضای دبیرخانه این مهلت 20 روز تمدید شد تا این‌که سرانجام 517 اثر به دست ما رسید اما باتوجه به این‌که تعدادی از این آثار دارای نواقصی بودند نهایتاً 478 اثر برای قضاوت داوران کد گذاری شد، چون شیوه ما به این صورت بود که نام نویسنده را از روی نمایشنامه حذف می‌کردیم تا داوران بدون توجه به نام‌ها آثار را قضاوت کنند.

علی ایزدی دبیر جشنواره درخصوص نفر برگزیده جشنواره ادبیات نمایشی گفت: فردی از شهرستان بوده و داور ما در آخرین لحظات به خاطر آورد اثر او را قبلاً داوری کرده است به همین علت تصمیم به حذف برنده گرفتیم.

روزنامه آرمان روابط عمومی خبراز درگذشت کارگردان جوان سینمای ایران را داد. کارگردان جوان سینمای ایران طاها کریمی بر اثر سانحه تصادف در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق درگذشت. طاها کریمی کارگردان فیلم سینمایی "کوهستان قندیل" (کویستانی قه‌ندیل) با بازی قطب‌الدین صادقی و موسیقی فردین خلعتبری، چهارشنبه شب (هشتم خرداد) بر اثر سانحه تصادف رانندگی در خیابان ابراهیم پاشای شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق از دنیا رفت. ایسنا نوشت: به گفته منصور جهانی، مدیریت روابط عمومی کارهای هنری طاها کریمی، پیکر این فیلمساز جوان، قبل از ظهر دیروز (جمعه، 10 خرداد) با تشییع از مسجد روستای بوئین سفلی شهر بانه و با حضور دکتر قطب‌الدین صادقی، کیوان یوسفی، فیلمبردار سینمای ایران، تعدادی از کارگردانان سینما و تئاتر، مردم فرهنگ‌ دوست شهر بانه و دیگر شهرهای استان کردستان، در قطعه هنرمندان آرامگاه منطقه سلیمان بگ شهر بانه در جوار آرامگاه ابدی مترجم نامدار ایران دکتر ابراهیم یونسی به خاک سپرده شد.

همچنین روزنامه ابتکار نوشت اکبر عبدی با سریال"دروازه بهشت" به کارگردانی مهدی صباغ زاده ماه رمضان به تلویزیون می‌آید. مسعود ردایی تهیه‌کننده سریال مناسبتی"دروازه بهشت" گفت: این سریال از ابتدا برای ماه رمضان تهیه و تولید شده است و تا این لحظه هیچ خبر رسمی مبنی بر اینکه این سریال در زمان دیگری پخش خواهد شد، به ما گزارش نشده است و کماکان پخش آن در رمضان در کنداکتور شبکه پنج سیما قرار دارد.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم سریال"دروازه بهشت" با داشتن مضمونی جذاب و بازیگران به‌نام سینما و تلویزیون و تیم حرفه‌ای عوامل پشت صحنه بتواند نظر مخاطبان را جذب کند. در واقع این سریال هدیه ما در ماه میهمانی خدا به مردم متدین و هنردوست کشور اسلامی عزیزمان ایران است.ردایی درباره وضیعت فیلمبرداری سریال مناسبتی که کارگردانی آن بر عهده مهدی صباغ‌زاده است.

مدیری، عطاران، فرخ‌نژاد؛ "کلید شکسته" کیمیایی به کدام یک می‌رسد تیتری ست که در قسمت فرهنگی روزنامه اسرار می خوانیم. از بین بازیگران مرد سینمای ایران نام مهران مدیری، رضا عطاران و حمید فرخ‌نژاد به گوش می‌رسد که مسعود کیمیایی قرارست از آنها در جدیدترین پروژه‌اش با نام "کلید شکسته" استفاده کند.‏ مسعود کیمیایی کارگردان سینما که به تازگی پروانه ساخت فیلم سینمایی "کلید شکسته" را گرفته است، به دنبال بازیگران اصلی این فیلم سینمایی است. پیش از این نام پولاد کیمیایی و لیلا حاتمی برای بازی در این فیلم منتشر شده بود، اما به دلیل حضور لیلا حاتمی در فرانسه حضور این بازیگر در این فیلم سینمایی در هاله ای از ابهام قرار دارد ضمن اینکه وی اگر در چند ماه آینده به ایران بیاید قرارست در یک پروژه دیگر حاضر شود‎.‎ مهران مدیری، رضا عطاران و حمید فرخ نژاد سه گزینه‌ای هستند که مسعود کیمیایی برای بازی در یکی از نقش های فیلم خود در نظر دارد اما هنوز درباره انتخاب یکی از این سه بازیگر به نتیجه قطعی نرسیده است‎.‎

اما بانی فیلم نوشت: دومین دوره جشنواره فیلمنامه نویسی انقلاب اسلامی برگزار می شود. دومین دوره جشنواره دوسالانه مستقل فیلمنامه نویسی انقلاب اسلامی پس از اعلام فراخوان در آینده نزدیک و دریافت و بررسی آثار برگزار خواهد شد.

دوره نخست این جشنواره با استقبال چشمگیر هنرمندان برگزار شد که فیلمنامه های منتخب در قالب کتاب منتشر، و با آثار برگزیده قرارداد منعقد شد تا روند تولید آثار در حوزه سینمای انقلاب اسلامی رونق و شتابی مناسب پیدا کند. این جشنواره همزمان با پنجاهمین سالگرد قیام پانزده خرداد دوره دوم خود را برگزار خواهد کرد که انتظار می رود با اعلام فراخوان طرح ها و فیلمنامه هایی پرشمار و مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی همچون دوره اول به سوی دبییرخانه این جشنواره ارسال شود. با توجه به فقر تولید در حوزه سینمای انقلاب به ویژه در سال های اخیر و همچنین با در نظر گرفتن جایگاه ممتاز فیلمنامه در شکل گیری آثار ارزشمند، این جشنواره با استانداردهای حرفه ای برگزار می شود. جشنواره دوسالانه مستقل فیلمنامه نویسی انقلاب اسلامی در راستای توجه به ابعاد مختلف انقلاب اسلامی، معرفی ویژگی های ارزشمند این قیام تاریخ ساز انسانی، تلاش برای حفظ ارزش های انقلاب و معرفی آنها به نسلهای مختلف و همچنین ترویج پیام انقلاب اسلامی برگزار می شود.

همچنین روزنامه همشهری به بررسی عواملی که موجت افت محسوس فروش در سینماها را سبب شده اند پرداخته است. محمدقاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران)معتقد است؛ برگزاری امتحانات پایان سال، انتخابات ریاست جمهوری و علاقمند نبودن تهیه‌کنندگان سینما برای اکران فیلم‌های روز باعث افت محسوس میزان فروش فیلم‌ها در سالن سینماها شده است.

اشرفی با اشاره به وضعیت این روزهای سالن‌های سینمایی گفت: امتحانات پایان سال دانش‌آموزان و دانشجویان هر سال بر میزان فروش فیلم‌ها تاثیر می‌گذارد اما امسال این تاثیر بیشتر شده است به گونه‌ای که همزمانی این امتحانات با انتخابات میزان فروش را کاهش داده است.

در روزنامه وطن امروز "انتقاد شهبازیان از آشفته‌بازار موسیقی پاپ" را می خوانیم.

فریدون شهبازیان از شرایط نابسامان موسیقی در حال حاضر انتقاد کرد. این آهنگساز پیشکسوت گفت: من همیشه تلاش می‌کنم کاری را انجام دهم که دلخواهم باشد و آن را دوست داشته باشم وگرنه خیلی کارها به من پیشنهاد می‌شود که نمی‌پذیرم. در همین موسیقی پاپ که زمانی با تلاش ما راه افتاد و برخی هم از آن زمان از من به عنوان پدر موسیقی پاپ یاد کردند و اصلا هم تمایلی به این عنوان ندارم، اتفاقاتی افتاد که اصلا مورد علاقه و کیفیت مدنظر من نبود و باعث شد من از این موسیقی هم کناره‌گیری کنم. در این شرایطی که به وجود آمده بود دیگر نمی‌شد توقع داشت که من هم درگیر این آدم‌ها باشم و با این آدم‌ها کنار بیایم، برای اینکه من هم دلم می‌خواست آنچه فکر می‌کردم در موسیقی پاپ درست است، انجام دهم که متاسفانه این امر محقق نشد، به همین دلیل مجبور شدم خودم را از این آشفته‌بازار موسیقی پاپ کنار بکشم اما با همه این احوال از آهنگسازی دست نکشیدم و همچنان به کار خود ادامه دادم.

شهرداری موفق در تجسمی خبری ست که در قسمت فرهنگی روزنامه تهران امروز می خوانیم.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرداری فقط محدود به فعالیت‌های سینمایی‌اش نمی‌شود. نصب مجسمه‌ها در پارک‌ها و اماکن مختلف شهر، دیوارنگاری‌های مختلف و همینطور نقاشی‌های سه بعدی بر دیوارها و کف خیابا‌ن‌ها، برگزاری سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی از دیگر فعالیت‌های پرطرفدار شهرداری بوده است. جعفر نجیبی از مجسمه‌سازان مطرح ایرانی که طراحی سردیس‌های مختلف از جمله استاد محمد معین، شمس تبریزی، حافظ، دهخدا، شهید نجات‌اللهی و تختی را در کارنامه هنری خود دارد درباره عملکرد شهرداری در این زمینه‌ها به تهران امروز می‌گوید: ما همیشه برای بهتر شدن کارها نقد هم بر کارها وارد می‌کنیم. خیلی خوب است که شهرداری برای زیباسازی تهران هزینه می‌کند.

پایان پیام/