به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، روز جمعه 30 فروردین ماه بود که خبر منتشر شد "آخرین بازمانده هنر سیاه بازی در ایران درگذشت" عنوان خبر حتی برای کسی که سعدی افشار را نمی شناسد هم دردناک بود بازمانده یک هنر، چند نسل و تنها نمونهِ زنده بخشی از خاطرات قدیمی پدران و پدربزرگ‌هایمان.

سعدالله رحمت خواه (ملقب به سعدی افشار)بازیگر کمدی ایرانی بود که با نمایش‌های سیاه‌بازی و تخته‌حوضی شناخته می‌شد وی که متولد 1313 بود و تا ششم ابتدایی درس خوانده، برای نخستین بار در سال 1330 بر روی صحنه رفت و به عنوان تنها بازمانده سیاه بازی در ایران شناخته می‌شد.

افشار با فروتنی اعتقادش را درباره کارش ابراز می‌کرد: "شاید در این سال‌ها کار خوبی را در اختیار مردم نگذاشته باشم، اما تمام سعی خود را کرده‌ام تا مردم راضی باشند. تمام آن بالا و پایین پریدن‌هایی که برای شادی مردم و نگه‌داشتن این هنر سنتی انجام داده‌ام، حاصل نیروی جوانی‌ام بود و کار اصلا برایم شوخی نبود. اما امروز آخر و عاقبتش خانه‌نشینی است."

سعدی افشار چشم به راه کسی نبود و در خلوتش با بیماری‌ها و دردهایش سر می‌کرد. او در زمان بیماری و بستری شدن با بیان این‌که از هیچ‌کس انتظاری نداشت تا به دیدارش برود، می‌گفت: "همه گرفتار هستند و برای یک لقمه نان دوندگی می‌کنند. پس حق می‌دهم که به دیدنم نیایند. تازه اگر بیایند شرمنده خواهم شد چون نمی‌توانم یک استکان چای داغ جلویشان بگذارم." او سال 88 با نمایش "قولنج" یک‌بار دیگر سیاه را بر صحنه تماشاخانه سنگلج زنده کرد و در این سال‌ها برای چندمین بار به فرانسه و برزیل و سوییس و چند کشور دیگر سفر کرد تا سفیر فرهنگی و مبلغ گونه‌‌ای از نمایش ملی ایران باشد.

اردیبهشت سال 1390 سعدی افشار به خاطر شکستگی از ناحیه لگن در بیمارستان بستری شد و پس از آن کمتر توان حضور در محافل تئاتری را یافت. با این وجود در نمایشی حضور داشت، آن هم در جشنواره آیینی و سنتی. سال 91 هم نمایش فیسپوک به کارگردانی او در تالار فردوسی اجرا شد.

در اواخر سال گذشته مراسم گلریزان برایش برگزار شد تا بشود بخش‌هایی از هزینه‌های درمانش را تامین کنند، اما انگار اهمیت و ارزش این بزرگمرد در محاق فراموشی قرار گرفته بود و انگار طبیعت هم می‌دانست بستن کوله‌بار سفر و گذاشتن حسرت به دل آدمیان، بهتر از این بودن بی‌لطف و امکان است.

امروز شنبه 11 خرداد مراسم چهلمین روز سلطان سیاه بازی ایران ساعت 18 در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/54/53