به گزارش سرویس فرهنگ هنرآنلاین، در این چند روز اخیر سعی کردیم شهرهای مختلف کشور بزرگ و زیبایمان را به شما معرفی کنیم برای سفری تازه و شاید قدری تامل. از آذربایجان شروع کردیم، از آذربایجان شرقی، از مرند و مراغه گفتیم و اهر و امروز از بناب می نویسیم و هنوز حتی گوشه ای از نقشه کشور بزرگمان را هم ندیده ایم. همچنان در این دیار پهناور در این تاریخ کهن و در این طبیغت بی مثال در گشت و گذار هستیم، به بناب می رسیم، شهری با مردمان ترک زبان مهربان.

بناب/ بناب یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیه ی جنوب باختری این استان واقع شده است. خاک حاصل خیز به همراه آب فراوان و کاردانی و تلاش مردم این سرزمین زمینه های مساعدی برای کشاورزی و رونق اقتصادی به وجود آورده است. وسعت باغ های میوه و مزارع غلات، حبوبات و صیفی جات نمایان گر رونق کشاورزی آن است. مجسمه ی دخترک انگورچین وسط میدان اصلی شهر بناب؛ به گونه ای خاص انسان را متوجه می سازد که در یک منطقه ی کشاورزی قرار دارد. باغ های میوه و تاکستان های سرسبز محصولات متعددی دارند و رونق و سرسبزی این ناحیه را سبب شده اند. شهرستان بناب از نظر صنعتی دارای کارخانه های ریسندگی، بافندگی، قالی بافی، پتوبافی، موزاییک سازی، و کارخانه های مواد غذایی است.

مکان های دیدنی و تاریخی/

سراسر خاور بناب را ارتفاعات سهند فرا گرفته و چشم اندازی کوهستانی به منطقه بخشیده است. دریاچه ارومیه، تالاب ها و جزایر متعدد موجود در این منطقه از جاذبه های طبیعی شهرستان بناب به شمار می روند. وجود کاروان سراها، راسته بازارها و میدان‌های بزرگ نشانه سابقه درخشان این منطقه است. مسجد جامع مهرآباد با مناره ای بلند که نگاه هر تازه واردی را به خود جلب می کند، قلعه معروف ضحاک، تپه های باستانی و گورستان های قدیمی از مکان های تاریخی و دیدنی این شهرستان به شمار می آیند.

این شهرستان با آثار تاریخی چون مسجد کبود بناب، مسجد مهرآباد، حمام مهرآباد (موزه مردم شناسی جنوب سهند)، مسجد میدان، مسجد اسماعیل بیگ و پل پنج چشمه به همراه تالاب قره قشون به عنوان یک جاذبه بکر طبیعی و غذاهای سنتی نظیر بناب کبابی از مناطق جذاب گردشگری استان است.