محمدباقر آقامیری از هنرمندان عرصه نگارگری کشورمان درگقت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی هنرآنلاین، درباره نگاه برخورد غیرتخصصی نهادها در خرید آثار هنری گفت: به طور کلی نهادهای دولتی نمی‌دانند چه آثاری را بخرند یا حتی پس از خرید، چگونه با این آثار برخورد کنند. از سوی دیگر مسئولان این نهادها نیز نه تنها تخصص هنری ندارند بلکه مشاور متخصص در امور هنری نیز ندارند و بسیاری اوقات این مدیران می‌اندیشند که خودشان بهتر از هر کسی می‌توانند در این زمینه تصمیم بگیرند.

وی با بیان این نکته که رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی آن قدر گسترده هستند که نهادها باید حتما برای خرید آثار هنری مشاور یا حتی مشاورانی داشته باشند گفت: با این حال مراکز دولتی که قصد خرید آثار هنری دارند تمایلی به این کار ندارند، به نظر من این نهادها دست کم می‌توانند از یک هنرمند به صورت مقطعی دعوت کنند تا از نظرات او در قالب یک برنامه مکتوب استفاده کنند.

این نگارگر نامدار کشورمان افزود: ارگان‎ها، نهادهای دولتی، ادارات و بانک‌ها می‌توانند با خرید آثار هنری هم به جریان اقتصاد هنر کمک کنند و هم با نصب این آثار در دفاتر یا شعبه‎های خود موجب آشنایی چشم مردم با آثار هنری شوند.

وی در نقد جریان‎های هنری در بخش خصوصی و به ویژه اکسپوها نیز بیان کرد: اکسپو فقط یک نام دهان‌پرکن است که مطلقا برای ما هنرمندان خاصیتی ندارد. دلیل این امر نیز این است که برگزار کنندگان این اکسپوها تنها امکانی را برای دوستان خودشان فراهم می‎کنند و عموم هنرمندان حتی در خواب هم نمی‎بینند که به آنها راه داشته باشند.

آقامیری افزود: فضای نمایشگاهی ما افت شدیدی کرده است و هنرمندان واقعا برای اراده کار خود با مشکل روبه‎رو هستند. مسئولان ما باید بدانند که هنرمند کاسب بازار نیست که برای کالایش به دنبال مشتری بگردد، وظیفه او این است که کارش را انجام دهد در حالی که از همه مسائل مالری نیز محروم است.

این هنرمند چاپ کتاب را به عنوان راه حل دیگری در کمک به اقتصاد هنرمندان تجسمی دانست و در این باره گفت: چاپ کتاب آثار تجسمی فواید بسیاری دارد، هم به اشاعه فرهنگ کمک می‎کند و هم برای خود آن سازمان یک منبع درآمد است از سویی نیاز به خرید اصل آثار هنری هم نیست و تنها خرید امتیاز اسلاید هم کفایت می‎کند که باز هم درآمد خوبی را برای هنرمندان می‏تواند ایجاد کند. البته راه بسیار است اما گویا به ذهن مسئولان نمی‎رسد.

آقامیری با انتقاد از مدرن‌گرایی بی‎رویه‌ای که در مجامع هنری و به ویژه وزارت ارشاد باب شده است گفت: متاسفانه رویکرد وزارت ارشاد در سال‌های اخیر به سمت نوعی مدرن‌گرایی رفته است و بسیاری حتی با نگارگری مخالف هستند. این نوعی استبداد است، نمی‎توان برای همه سلیقه‌ها یک نسخه داد زیرا بهترین غذاها هم پس از تکرار بی رویه نارحت کننده خواهد بود. بهتر است ارشاد برای سیاست‌گذاری‌هایش در رمینه هنرهای تجسمی، شورایی داشته باشد و از هنرمندان همه شاخه‌ها و گرایش‌ها نیز نظرخواهی کند تا تصمیمات یکسویه نباشد.

انتهای پیام/ 65/23