به گزارش هنرآنلاین، داستان نمایش "خرده خانم" مربوط به زمان قاجار و پس از ترور ناصر‌الدین‌شاه است و وقایع آن در کاخ شاهی اتفاق می‌افتد.

در این نمایش، "خرده خانم" دخترک صیغه شده شاه، که مورد حسادت است، به همراه "دده"، کنیز زیرک قصر که نکته‌سنج و پرگو است، از اندرون رانده می‌شوند و حکایت‌ها بر این روال شکل می‌گیرد.

احمد سپاسدار که پس از اجرای نمایش "جزیره" در سال 88، دیگر نمایشی را روی صحنه نبرده است، اضافه کرد: برای اولین بار در طول مدتی که تئاتر کار می‌کنم، در حین کار دغدغه خاطر نداشتم، بخش خصوصی حامی این نمایش، فضای بسیار خوبی برای من و سایر عوامل فراهم کرده‌اند، به طوری که بر خلاف همیشه که از دو هفته قبل از اجرا استرس و دلشوره داشتم و زندگی خصوصی من تحت الشعاع کار هنری‌ام قرار می‌گرفت این بار و درست 2 روز مانده به اجرا خاطری آسوده دارم و به همه امورات مربوط به زندگی‌ام نیز رسیدگی می‌کنم.

کارگردان نمایش "قوهای وحشی" اظهار امیدواری کرد که مردم به گونه‌ای از کار حمایت کنند که نه او و گروهش و نه بخش خصوصی را از ادامه کار، پشیمان نکنند.

سپاسدار یادآور شد: حدود 4 سال پیش و پس از اجرای نمایش جزیره، "شاپور جورکش" که دوست مشترک من و اصغر عبدالهی (نویسنده خرده خانم) است، این نمایشنامه را به من معرفی کرد، متن را خواندم خوشم آمد اما در آن مقطع هیچ امکان اجرایی برای من وجود نداشت.

وی ادامه داد: مدتی بعد کیومرث پوراحمد همین نمایشنامه را در تهران با گلاب آدینه کار کرد، با این وجود من ناامید نشدم چرا که ساختار نمایشنامه و دیالوگ‌ها را دوست داشتم و خوشبختانه همراهی و حمایت بخش خصوصی و جمع شدن گروهی از بهترین‌های تئاتر شیراز، زمینه را برای به صحنه بردن این نمایش، فراهم کرد.

این کارگردان شیرازی و مولف کاتب پژوهشی "تاریخ تئاتر فارس" با اشاره به ویژگی‌های نمایشنامه "خرده خانم"، گفت: وقتی برای بار اول متن نمایش را می‌خوانید احساس می‌کنید که ادبیاتی مشابه "سلطان صاحبقران" دارد اما خوب که دقت کنید متوجه خواهید شد که پردازش تیپ‌ها به نمایش‌های سنتی و تخت حوضی نزدیک می‌شود.

سپاسدار خاطرنشان کرد: اجرای این نمایشنامه می‌تواند ریسک بزرگی باشد چرا که از یک طرف نمایش تخت حوضی زمانی برای خود مخاطبین زیادی داشت و از طرف دیگر این سبک از کار اکنون طرفداران زیادی ندارد و اصولا تماشاگر امروز این سبک و سیاق را دوست ندارد، لذا تلاش زیادی کردم تا متن را به لحاظ اجرا به روز کنم و به همین منظور سراغ دکور رفته و در کنار آن موسیقی زنده نمایش‌های تخت حوضی را حفظ کردم تا با یک کار تلفیقی مخاطبین هر دو سبک سنتی و مدرن را راضی نگه دارم با این وجود تا زمانی که تماشاگر کار را نبیند نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد، اما نخواستیم کار کاملا سنتی و یا خیلی مدرن باشد.

این نمایش، که با حمایت موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب، تهیه شده است، اولین اجرای خود را جمعه 27 اردیبهشت ساعت 20 شب، در تالار احسان در معرض دید و نقد علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

نمایش خرده‌خانم تا سوم خرداد ماه امسال هر شب در تالار احسان شیراز میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود.

نمایش خرده خانم در موقعیت طنز به قلم اصغر عبدالهی نگاشته شده و احمد سپاسدار این متن را به روی صحنه می برد. این نمایش، واقعه تاریخی را روایت می کند که از لحظاتی طنزآمیز برخوردار است.

این نمایش از تاریخ 27 اردیبهشت تا 3 خردادماه 1392 در تالار احسان شیراز در ساعت 20 به روی صحنه خواهد رفت.

بازیگران این نمایش را فرانک جوادپور، رضا ضیاییان، نگین منصورصفایی، احسان شکوهیان،مجید شناور، بابک منصوری، غزال طرق پیما، علیرضا زینلی و رامین شَه منش تشکیل می دهند.

طراح صحنه و لباس این نمایش امیرحسین قدسی، طراح چهره پردازی گریم دریا واحدی و موسیقی آن ساخته سهند شکرزاده است.

این نمایش از اجرای موسیقی زنده نیز برخوردار است و حمید بذرافکن (تار)، محمدهادی حدادی (سه تار،تارباس)، احمد محمدی (کمانچه) و مهدی مصلح (تنبک و دایره) در آن به نوازندگی می پردازند.

انتهای پیام/38