به گزارش هنرآنلاین، حسن روستایی گفت: موزه و مجموعه بنای تاریخی استانداری آذربایجان شرقی با دستور استاندار، در حال آماده‌‌سازی و ایجاد تمهیدات لازم برای بازدید عموم و گردشگران تابستانی است.

وی با بیان اینکه بیش از 340 اثر در موزه استانداری آذربایجان شرقی در معرض بازدید قرار می‌گیرد، افزود: در این موزه، علاوه بر تصاویر استانداران و والیان آذربایجان از عهد ناصری تاکنون، هدایای مقامات کشورهای خارجی به استانداران آذربایجان ‌شرقی نیز به نمایش عموم درخواهد آمد.

روستایی، با اشاره به این که عمارت استانداری آذربایجان شرقی یکی از بناهای تاریخی استان است، خاطرنشان کرد: این ساختمان دارای دو سالن تشریفات و چندین اتاق جلسه است که از نظر تنوع در نوع خود کم‌نظیر می‌باشد و بزرگترین سالن جلسه آن که به سالن گرد معروف است از جمله آثار زیبای معماری به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان ‌شرقی هم با اشاره به استقبال گردشگران از بنای تاریخی استانداری آذربایجان‌شرقی، بیان داشت: طی یک اقدام شایسته و کم‌نظیر، عمارت استانداری آذربایجان ‌شرقی با برپایی سفره‌های هفت‌سین سنتی و مدرن، در ایام تعطیلات نوروز امسال برای بازدید عموم گردشگران گشوده شده است.

تراب محمدی با بیان اینکه قدمت اصلی بنای این عمارت به دوره زندیه و قاجاریه می‌رسد که در دوره پهلوی اول دچار تغییرات عمده‌ای شده، ادامه داد: بنای استانداری آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و یکی از اماکن تاریخی و پویای این استان برای بازدید عموم و گردشگران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نام‌های پیشین و تغییرات انجام گرفته بر روی کاخ استانداری، عنوان کرد: این بنا ساختمان چهارطبقه‌ای به همراه عمارت کلاه‌فرنگی بوده که در دوره‌هایی "درب اعلی" و "عالی قاپو" نیز نامیده می‌شده و در هر دوره تغییراتی روی بنا صورت گرفته و سرانجام بخش‌های عمده‌ای از آن تخریب شد و بنای فعلی برجا مانده که در سال گذشته نیز عملیات مرمت بر روی آن انجام گرفته است.

انتهای پیام/38