به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، مایکل کین هشتاد ساله، الگوی هنرمندان خودساخته است. بدین معنی که شالوده خلاقیت او بر استعداد ذاتی، تجربه‌اندوزی و پشتکار فراوان شکل گرفته است. او تحصیلات منظمی نداشته و هیچ آموزش ویژه‌ای هم ندیده اما با تلاش و کوشایی و البته مقداری هم خوش‌شانسی به یکی از مهمترین بازیگران سینمای امروز جهان بدل شده است.

مایکل کین درباره این نمایشگاه گفته: "همه این عکس‌ها خاطرات گذشته را برایم زنده می‌کند. هر یک از آن‌ها معنای ویژه‌ای برایم دارد. من حافظه بسیار خوبی دارم و دقیقا به خاطر دارم هر کدام از آنها چه وقتی گرفته شده، حتی اگر پنجاه سال پیش باشد."

این بازیگر که بارها در کشورهای مختلف و به بهانه‌های گوناگون مورد قدردانی قرار گرفته است که آخرین آن، دریافت مدال آزادی شهر لندن بود.

مایکل کین در‌باره این مدال نیز اظهار داشته: "افتخار بزرگی است. مدال آزادی شهر لندن را دریافت کردم و اکنون این نمایشگاه. این رویدادها غیرمعمول است و باعث افتخار شگرفی است. من درست آن سوی رودخانه (تایمز) بزرگ شده‌ام و سفری طولانی را طی کردم اما امروز بسیار خوشحالم که موفق شدم."

مایکل کین (موریس مایکل وایت) در روز ۱۴ ماه مارس ۱۹۳۳ میلادی در خانواده‌ای محروم در حومه جنوب‌شرقی لندن به دنیا آمد. او از کودکی به دنبال راهی برای فرار از رنج بی‌نوایی بود. شاید کسب درآمد مهمترین انگیزه‌ای بود که او را به دنیای هنرپیشگی سوق داد. همبازی‌های او در کوی و برزن به زودی به مهارت او در تقلید رفتار دیگران پی بردند و او بر آن شد که بخت و اقبال خود را در همین راه بیازماید. خودش گفته است که این پیشرفت را در خواب هم نمی‌دید: "انگار که در بخت‌آزمایی بالاترین برد را کرده باشم."

مایکل کین در آغاز کار از دنیای نمایش انتظار زیادی نداشت. پس از پایان بردن خدمت سربازی برای کسب معاش به کارگری در پشت صحنه و بعد ایفای نقش‌های کوچک در سینما و تئاتر پرداخت. نخست سیاهی لشکر بود و در ده‌ها فیلم و سریال تلویزیونی نقش‌های کوچک ایفا کرد. پس از ورود به سینما با هر فیلم توجه بیشتری کسب کرد و نقش‌های بزرگتری به عهده گرفت تا اینکه با فیلم "الفی" (۱۹۶۶) به کارگردانی لویس گیلبرت به ستاره‌ای واقعی بدل شد و به اوج شهرت رسید.

مایکل کین در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی در ده‌ها فیلم سینمایی و چندین نمایش تئاتری نقش‌هایی بسیار متفاوت ایفا کرد. او هنرنمایی در فیلم "مردی که می‌خواست سلطان باشد" محصول ۱۹۷۵ میلادی به کارگردانی جان هیوستن را یکی از دستاوردهای هنری بزرگ خود می‌داند. در این فیلم که بیشتر صحنه‌های آن در افغانستان امروز می‌گذرد، نقش اصلی را شان کانری به عهده داشت.

مایکل کین که تاکنون در بیش از یکصد فیلم بازی کرده، شش بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و توانسته دو جایزه اسکار نقش مکمل را برای بازی در فیلم‌های "هانا و خواهرانش" به کارگردانی وودی آلن در سال ۱۹۸۶میلادی و "مقررات خانه سیدر" به کارگردانی لاس هالستروم در سال ۱۹۹۹میلادی از آن کند.

گفتنی است، نمایشگاه "شصت سال زندگی حرفه‌ای مایکل کین" تا اواسط ماه جولای (تیر ماه) در موزه لندن ادامه دارد.

انتهای پیام/