به گزارش خبرگزاری هنر ایران، این مراسم که عصر 19 اسفند ماه به همت انجمن صدای سینمای ایران در استودیو "بهمن"برگزار شد، در ابتدا نظام‌الدین کیایی از صدابرداران سینما که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، با بیان این‌که مسعود بهنام 40 روز است که به سفر رفته و در میان ما نیست، سخنانش را اینگونه ادامه داد: یادش ولی با ماست و آنچه به آن علاقه‌مند بود، زنده پیش ماست. کسی که در ذهن آدم زنده است، هرگز رفته به حساب نمی‌آید.

وی ادامه داد: این‌که او ما را دور هم جمع کرده سپاسگزاریم. "بهنام" جز خاطره خوش برای ما چیزی نگذاشت و همه‌ی ما بخش مهمی از خاطراتمان مربوط به اینجاست (استودیو بهمن) و مدیون او هستیم. فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما که دفترش در طبقه بالای استودیو "بهمن" قرار دارد، در سخنانی با بیان این‌که هیچ‌کس به اندازه‌ی من و منوچهر شاهسواری کامل شدن این استودیو را ندیده است، اظهار کرد: من بیش از هر چیز از بهنام عذرخواهی می‌کنم. او با همه یار مهربان بود و کار همه را راه می‌انداخت اما تک تک ما به خاطر هزینه‌هایی که می‌کرد و زحمت زیادی که می‌کشید به او انتقاد می‌کردیم.

وی افزود: او به گردن ما و مسوولینی که به شعار زیاد تکیه می‌کنند و ادعای دلسوزی دارند حق زیادی دارد، البته شاهد بودیم هیچ‌کدام از آنها در مراسمش حضور پیدا نکردند، او از سر مسوولین ما زیاد بود. طائرپور با بیان این‌که همه‌ی ما به استودیو "بهمن" و امکاناتی که فراهم کرده است، افتخار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: خدا این جمع را از ما نگیرد و از همایون اسعدیان تشکر می‌کنم که چراغ اینجا را روشن کرد، معتقدم بهنام در بین ماست و همیشه خواهد بود.

فاطمه معتمدآریا ‌ بازیگر سینما هم در سخنانی مسعود بهنام را مانند یک کبوتر سفید مهربانی دانست که در دل همه جا داشت و اینگونه سخنانش را ادامه داد: او همکار خوبی برای همه بود و به حرفه‌اش اهمیت زیادی می‌داد. وی افزود: هنگامی که من به این‌جا می‌آمدم با علاقه همه‌ی مکان‌های استودیو را توضیح می‌داد و کمتر کسی بود که می‌توانست باور کند این‌جا به چنین امکاناتی مجهز شود.

این بازیگر ادامه داد: چیزی که کمتر کسی توانست باور کند قدرتی بود که او داشت و پشت تواضعش پنهان ماند. امیدوارم همدیگر را قبل از این‌که از دست بدهیم بشناسیم.

ابوالحسن داوودی کارگردان سینما هم درباره‌ی مسعود بهنام گفت: با او رفاقت و همکاری 39 ساله داشتم. از سال 52 که وارد تلویزیون و سینما شدم با هم کار کردیم. اولین فیلم دانشجویی‌ام با او بود و اولین کار مستندم در تلویزیون را نیز با مسعود کار کردم.

وی یادآور شد: از زمانی که این استودیو کمتر از دو اتاق داشت، وقت زیادی را در این‌جا می‌گذراندم. ما دعواهای زیادی سر کار با هم می‌کردیم اما حس بده بستان زیادی با هم داشتیم.

این کارگردان ادامه داد: خیلی خوشحالم مسعود این‌گونه در دل‌ها ماند و مورد سوءاستفاده‌ی آدم‌های کوچک که خوشبختانه آنها را در این مراسم نمی‌بینم، قرار نگرفت.

داوودی اظهار امیدواری کرد: قبل از آن‌که این دنیا را ترک کنیم کمی بیشتر همدیگر را بشناسیم. منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما درگذشت مسعود بهنام را به مادرش تسلیت و تبریک گفت و اظهار کرد: تبریک به خاطر این‌که پسر دیگری به نام همایون اسعدیان دارید که در این 40 روز سنگ تمام گذاشته است.

وی افزود: بهنام به خاطر دلمشغولی‌ها و دغدغه‌هایش رفت و باید کمک کنیم چراغ این استودیو خاموش نشود. علی روئین‌تن کارگردان سینما هم گفت: او دو خط قرمز داشت، یکی استودیو "بهمن" که امیدوارم همیشه باشد و دیگری دخترش "تارا" که علاقه‌ی زیادی به او داشت.

وی افزود: استودیو "بهمن" تا ابد خواهد ماند و همه کارهایمان را این‌جا می‌آوریم چرا که بهنام با هزینه‌ی شخصی‌اش کاری کرد که صدا را روی پرده ببینیم.

وحید نیکخواه آزاد دیگر کارگردانی بود که در این برنامه سخنانی را مطرح کرد و گفت: این‌جا قبلا یک ساختمان خرابه بود که بهنام آن را توسعه داد و آبرومند کرد. این سالن فعلی در ایران و اطراف آن نظیر ندارد که او همه را بدون رانت و استفاده از روابط ساخت و به نتیجه رساند.

وی ادامه داد: او سرشار از زندگی بود و این مرا به حیرت وامی‌داشت. متاسفانه بلایی که سر محمدرضا سرهنگی آمد بار دیگر برای بهنام اتفاق افتاد. آدم‌هایی که سال‌های زیاد با سختی به این‌جا رسیدند این‌گونه از دست می‌روند. تقاضا دارم دوستان نگذارند چراغ این‌جا خاموش شود چون باید امیدوار باشیم اگر خودش نیست حاصل رنجش هست. حسن حسن‌دوست تدوینگر سینما هم تاکید کرد: همه مسوول هستیم این استودیو را نگه داریم و کارهایمان را به این‌جا بیاوریم.

کیومرث پوراحمد کارگردان سینما با اشاره به برنامه‌ای که از آن‌جا آمده بود گفت: در خانه هنرمندان مراسم یادبود 79 هنرمند درگذشته‌ی امسال بود و مطمئنم اکثرشان دق‌مرگ شدند، آیا ما اگر 3 هزار سالن سینما داشتیم باز بهنام می‌رفت تا در پشت بام آنتن درست کند؟!

وی با بیان این‌که وقتی عکس‌اش را دیدم به یاد نجابتش افتاده است، ادامه داد: خلاقیت، پیشگام بودن، پیشرو بودن و این همه عشق به سینما او را بزرگ و ماندگار کرده بود و تاثیر زیادی بر سینما گذاشت و در نهایت دق کرد. فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس و رییس هیات مدیره خانه سینما هم به روحیه‌ی شاد و بلندپروازانه‌ی بهنام اشاره کرد و گفت: چنان رفتار می‌کرد که انگار یک‌تنه می‌تواند سینمای ایران را به جاهای خوبی ببرد اما این اواخر که او را می‌دیدم حس می‌کردم سیل آمده و نقش همه را باطل کرده و رفته است.

کیانوش عیاری کارگردان سینما، بهنام را در حرفه‌ی خودش دانشمند دانست و اظهار کرد: حدود 8-7 فیلم با هم کار کردیم و تلفیقی برای فن و هنر قائل بود. او تخصص خودش را از سخت‌افزار به یک چیز ملموس تبدیل کرده بود. مازیار شیخ‌محبوبی از صدابرداران سینما با اشاره به شاگردی تعداد زیادی از صدابرداران در استودیو "بهمن" گفت: مسعود بهنام چیزهای زیادی به ما یاد داد و امیدوارم در این استودیو همیشه برای آثار خوب سینمای ایران باز باشد.

همسر مسعود بهنام هم در سخنانی با تشکر از حضور سینماگران در این مراسم اظهار کرد: طی 40 روز گذشته احساس تنهایی زیادی می‌کردم اما امروز که این‌جا آمدم با دیدن تک تک شما خاطراتی برایم زنده شد، من در چند سال اخیر نبودم و خیلی چیزها عوض شده بود و در نهایت کل زندگی ما عوض شد.

وی افزود: خوشحالم شما را اینجا دیدم و امیدوارم از این به بعد ما را تنها نگذارید. بهمن اردلان نیز به نمایندگی از انجمن صدای فیلم ایران، ضمن قدردانی از حضور اهالی سینما در این برنامه گفت: امیدوارم تک تک شما حمایت کنید تا این استودیو به یاد او بماند و چراغش روشن باشد.

منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما آخرین سینماگری بود که درباره‌ی بهنام سخنانی را مطرح کرد و یادآور شد: او ادبیات را خیلی دوست داشت و در جمع ما وقتی می‌خواستیم حافظ بخوانیم به او رجوع می‌کردیم و حتی برای ما دیالوگ می‌نوشت و دوست داشت آن‌چه می‌داند در اختیار دیگران قرار دهد.

وی تاکید کرد: هیچ چیزی به اندازه‌ی حضور دوستان مسعود در این‌جا نمی‌تواند او را خوشحال کند. مسعود رایگان بازیگر سینما، مجتبی راعی کارگردان و غلامرضا آزادی فیلمبردار از دیگر هنرمندانی بودند که خاطراتی را از مسعود بهنام بیان کردند و حسن زاهدی صدابردار سینما نیز متنی را درخصوص درگذشت این صدابردار قرائت کرد. در این مراسم فیلم کوتاهی شامل گفت‌وگو با مسعود بهنام و هم‌چنین برخی از سینماگران درباره‌ی او که توسط سیامک شایقی آماده شده بود در سالن اصلی استودیو "بهمن" پخش شد.

در بدو ورود در استودیو "بهمن" دو پوستر آماده شده بود که سینماگران حاضر آن را امضا کردند و قرار است یکی از آنها به موزه سینما منتقل شود و دیگری در استودیو "بهمن" نصب شود.

از حاضران در این مراسم می‌توان به ابراهیم حاتمی‌کیا، علی لقمانی، مهدی میامی، مازیار میری، علیرضا رضاداد، حسن پورشیرازی، نگار آذربایجانی، بهرام دهقانی، یدالله نجفی، محمدرضا دلپاک، حبیب اسماعیلی، محمد قهرمانی، سیامک شایقی، سیداحمد میرعلایی، عزت‌الله علیزاده، جهانگیر میرشکاری، سعید مترصد، غوغا بیات، هارون یشایایی، علی‌اکبر ثقفی، امیر اسفندیاری، محمدحسین حقیقی، فریدون حسن‌پور، محمدرضا سکوت، نازنین مفخم، محمدرضا مویینی، مجید برزگر، امیرحسین علم‌الهدی، سیمون سیمونیان، هوشنگ گلمکانی، همایون اسعدیان و.... اشاره کرد. مسعود بهنام شامگاه 6 بهمن ماه بر اثر سانحه‌ای در منزل مسکونی‌اش درگذشت.

مسعود بهنام متولد 1334 فارغ التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما در سال 1354 بود. او صدابرداری و صداگذار فیلم‌های مختلفی چون: شبح کژدم، آن سوی آتش‌، لنگرگاه‌، ماهی ،‌ روز باشکوه‌، تمام وسوسه‌های زمین‌، آخرین روز بهار‌، دادستان‌، دو نیمه سیب‌، نان و شعر‌، بوی خوش زندگی‌، عاشقانه‌، سفر به چزابه‌، براده‌های خورشید،‌ ساغر‌،‌ کمکم کن‌، کیسه برنج‌، بودن یا نبودن‌، زمانی برای مستی اسب‌ها‌، بوی کافور عطر یاس،‌ شب یلدا،‌ نیمه پنهان‌، متولد ماه مهر‌، شام آخر‌، کاغذ بی‌خط‌، نان و عشق‌ ،‌موتور هزار‌،دوئل،‌ واکنش پنجم و.... را انجام داده است.

سیمرغ بلورین بهترین صدا گذاری را هم در سال 1375 برای فیلم "براده‌های خورشید" از پانزدهمین جشنواره‌ی فیلم فجر گرفت.

پایان پیام/