انتشارات هرمس، سال‌هاست که در کار نشر موسیقی بوده . در ادامه گفت‌وگوهایمان با اهالی موسیقی درباره وضعیت کپی رایت،این بار با رامین صدیقی که چندی پیش درباره کپی لفت سخن گفته بود ،گفت وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

با این اوضاع کپی رایت، درباره کپی لفت بگویید؟ این دیگر چه صیغه ای است؟

صدیقی: کپی لفت (copy left) برای ایران هنوز زود است. هنوز مساله کپی رایت در جامعه ما جا نیفتاده و با یک دیدگاه معاصر بهتر است تا خیلی از تجربیات را کسب نکرده ایم سراغ تجربه بعدی نرویم. ما در همه دنیا کپی لفت داریم سرقت های هنری و استفاده های غیر مجاز به نوعی هنوز در جهان اتفاق می افتد.البته استفاده غیر مجاز سرقت نیست چراکه خیلی وقت ها ناآگاهانه در همه جای دنیا اتفاق می افتد و اینکه چقدر سیستم در مقابلش می تواند مقاومت کند.

کپی رایت ،حالا دیگر مساله ای شده که گویا ناچاریم بپذیریمش. اینطور نیست؟

صدیقی: درباره کپی رایت فرضمان بر این است که جرمی رخ داده و برخورد ما بیشتر قهری است در حالیکه بیشتر مساله کپی رایت درباره روابط تولید کننده و مصرف کننده اثر است که این به نظرم در کل درفرهنگ و آداب کپی رایت در ایران مهم است.

مساله دیگر این است که قوانین مالکیت برای یک هنرمند باید مشخص باشد هنرمند حداقل باید این اختیار را داشته باشد که به عنوان خالق اثر برای استفاده رسانه ها از اثرش شرطی بگذارد .کانال ها موظفند که حقوق خالق اثر را رعایت کنند.حالا استفاده های رایج بماند ، برخی که از موسیقی استفاده ثانویه می کنندمثلا موسیقی در پاساژی پخش می شود یا موسیقی بخشی از دکور فضا می شود .همه اینها شامل کپی رایت است.کپی رایت اقسام و انواع مختلف دارد در هر جنبه ای که حساب کنید حتی خرید و فروش تمام سخت افزارهایی که امکان ضبط موسیقی را دارند ،مثل فلش مموری ها ،حافظه ها و .... می دانید کپی رایت خیلی مقوله وسیعی است .سازمان های حامی کپی رایت حداقل می توانند بخشی از خسارت از دست رفته هنرمند را به او بازگردانند.

درباره کپی لفت بیشتر بگویید؟

صدیقی: کپی لفت یک جریان اصلاح طلبی در کپی رایت است که نگاه معاصرتر و اصلاح طلبانه تری دارد چون این کپی رایت در همه جای دنیا مشکل ایجاد کرده است. چراکه سازمان هایی که حامی کپی رایت هستند آنقدر محدودیت را زیاد می کنند که جلو خلاقیت را می گیرند. قانون کپی رایت بسیار پیچیده است و کپی لفت می گوید که قوانین کپی رایت خوب است ولی باید آن را با قوانین روز کمی مقابل کنیم.

کپی رایت چطور می‌تواند دست و پا گیر شود؟

صدیقی: یک وقتی هست که هنرمند می خواهد هنرش عام شود اما قوانین کپی رایت نمی گذارند.کپی لفت در واقع یک جنبش اصلاح طلبی در حوزه کپی رایت است که گمان دارد که قوانین فرسوده اند و باید با قوانین جدید درست شوند. کپی رایت در واقع یک نوع دیوانسالاری بزرگ ایجاد می کند که دست و پا گیر است.البته جایز نیست که ما در ایران از کپی لفت حرف بزنیم چراکه اگر درست فهمیده نشود کپی رایت را هم نابود می کند. بحث حق کپی رایت فقط مالی نیست اخلاقی هم هست.

شما چه راهکاری برای رسیدن هنرمندان به حق شان درباره آثارشان دارید؟

صدیقی: ما سعی می کنیم که آثار هنرمندان را در خارج از ایران ثبت کنیم تا اگر جایی موسیقی این دوستان را پخش کرد و هر جا که موسیقی ما استفاده شد ، عواید آنها به حساب هنرمند ریخته شود .این پول ها از جیب ما که کم نمی شود ما به عنوان ناشر باید کاری کنیم که هنرمند خوشحال باشد و راضی و تامین مالی شود تا بتواند کار کند.