به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، در این برنامه مقام ها و آهنگ هایی از موسیقی بخشی های شمال خراسان توسط استاد بخشی علی غلامرضایی آلماجوقی از شاگردان حاج حسین یگانه که در سال 1310 در قوچان متولد شده است، اجرا می‌شود.

بخشی‌ها، افسانه ها را می شناسند و داستان های کهن سرزمینش را روایت می کنند. خداوند، توانی در حنجره و سرانگشتانشان نهاده که دیگران از آن بی بهره اند. گویی این امکان، از روز نخست، سهم و «بخش» آنها بوده.

غلامرضایی آلماجوقی، "بخشی" خراسان است و در شمال این استان پهناور به سر می برد؛ جایی که به دو بخش تقسیم می شود. در بخش محدودی از خراسان شمالی به مرکزیت درگز و در نزدیکی کشور ترکمنستان، فرهنگ ترکمنی حاکم است. منطقه ای که از منطقه آشخانه آغاز و به سمت غرب کشیده می شود و از آنجا به بجنورد و در ادامه به شیروان و قوچان می رسد. این مناطق تا محدوده نیشابور را می توان در چارچوب فرهنگ شمال خراسان دید که عمدتاً فرهنگ های ترکی و کردی را دربرمی گیرد. موسیقی این مناطق، منحصر به فرد بوده و تفاوت های اساسی با موسیقی مناطق مرکزی و جنوبی خراسان دارد. این موسیقی یا ترکی است یا کردی که البته در بخش های شمالی تر، موسیقی ترکمنی نیز وجود دارد.

بخشی ها در شمال خراسان زندگی می کنند. کار اصلی آنها چون عاشیق های آذربایجان، داستان گویی است. دوتار می نوازند و دوتار می سازند. واژه "بخشی" را این گونه معنا می کنند: "بخشی یعنی اینکه خداوند به یک آدم بخشش فراوان و توانایی های خاصی عطا فرموده که در آدم های معمولی نیست." اما به باور هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی محلی، این لغت یک لغت مغولی است و توسط ترکمن ها به این منطقه آمده و طی زمان با تحریف لغت به"بخشی"تبدیل شده است.

مناسبات زندگی امروز تغییر کرده. رادیو و تلویزیون و ماهواره و اینترنت، جایگزین نقل و نقالی شده اند. رستم مدت هاست از شاهنامه رخت بربسته و حماسه خوانی معنا و مفهومی ندارد. از این روست که به گفته جاوید تنها بخشی ترکی که باقی مانده علی غلامرضایی آلماجوقی است که در آلمه جوقی زندگی می کند و 30 سال شاگرد استاد محسن یگانه بوده و سهراب محمدی که در آشخانه زندگی می کند و از بخشی های کرمانجی است.

حالا آلماجوقی به تهران آمده تا برای دوستدارانش دوتار بنوازد؛ دو تار نوازی مکتب خراسان روز پنجشنبه، 17 اسفند، ساعت 17 در تالار ایران فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، پایینتر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 برگزار میشود و عواید حاصل از این کنسرت، به خود هنرمند تعلق میگیرد. علاقه‌مندان می‌توانند برای رِزِرو صندلی و شرکت در این برنامه با شماره های 09123084092 یا 09125236408 تماس بگیرید.