قانون کپی رایت، نوعی حفاظت از آثار چاپ شده و نشده علمی، ادبی و هنری است؛ این آثار به هر صورت که عرضه شده باشند در حالی که دارای ماهیتی قابل درک باشند، یعنی دیده، شنیده یا لمس شوند شامل این حمایت خواهند بود. قانونی که به گفته مدیر مرکز موسیقی بتهوون، نه مردم و نه مسئولان ان را نمی‌شناسند و شناخت آن به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و صدا و سیما در این زمینه، نقش بسیار مهمی دارد؛ بگذریم از این‌که این سازمان، خود بزرگ‌ترین نقض کننده قانون کپی رایت است.

بابک چمن آرا، مدیر مرکز موسیقی بتهوون و موسسه آوا خورشید در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین، در پاسخ به این‌که نبود قانون کپی رایت تا چه اندازه به نشر آثار موسیقی آسیب می رساند می‌گوید: کار از آسیب گذشته؛ نبود قانون کپی رایت موجب خشک شدن و نابودی صنعت نشر می‌شود. وقتی قانونی در حمایت از ناشران و مولفان وجود ندارد و هیچ نهاد و مرجعی نیست تا از پدیدآورندگان آثار پشتیبانی کند چه می توان کرد؟!

او به ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه اشاره و بیان می‌کند: این فرهنگ هنوز در ما نهادینه نشده که آلبومی که منتشر می‌شود را نمی‌توان کپی کرد و در اختیار دوست و آشنا گذاشت تنها می‌توان آن را شنید و از شنیدنش لذت برد. به همین خاطر رعایت کپی رایت بیش از وجود قانون به فرهنگ‌سازی در این زمینه نیاز دارد. مردم هنوز با قانونی به عنوان کپی رایت و ضرورت رعایت آن آشنا نیستند. آن‌ها از زشتی دزدی و بالارفتن از دیوار آگاهند، اما هنوز نمی‌دانند کپی غیرمجاز هم به همان بالارفتن از دیوار می ماند. انصافا چند درصد مردم به این باور رسیده اند که دانلودکردن موسیقی بدون اجازه، جرم است.

به گفته چمن‌آرا صدا و سیما یکی از سازمان‌هایی است که می تواند به فرهنگ سازی در این زمینه بپردازد اما خود، بزرگ‌ترین نقض کننده حقوق معنوی آثار است. از صبح تا شب آهنگ های مختلفی از شبکه‌های تلویریونی و همچنین از رادیو پخش می‌شود بدون آن که حقوق مولفان و پدیدآورندگان آن رعایت شود. بی گمان اگر این سازمان قانون کپی رایت را رعایت می‌کرد صنعت موسیقی می‌بالید و از ورشکستگی نجات می‌یافت.

مدیر مرکز موسیقی بتهوون، با اشاره به این‌که هر دانلودی، نقض حقوق مولف نیست می‌گوید: شاید یک آهنگساز، قطعه ای را بسازد و دوست داشته باشد همه آن را بشنوند پس کپی و دانلود کردن این قطعه، هیچ اشکالی ندارد اما "منِ نوعی" حق ندارم آهنگی را دانلود کنم که آهنگساز و ناشر آن اجازه چنین کاری را به من نداده است. در واقع عوامل مختلفی از شاعر و آهنگساز و نوازنده و تنظیم کننده و ناشر دست به دست هم می‌دهند تا یک سی دی منتشر شود و در اختیار مخاطب قرار گیرد از این رو شنوندگان تنها حق گوش کردن به آن سی دی و لذت بردن از آن را دارند و نمی‌توانند آن را تکثیر کنند و یک نسخه از آن را به دوست و فامیل و همسایه هدیه دهند یا به سایت های مختلف مراجعه و آهنگ موردنظر خود را دانلود کنند اصلا کسی نیست بپرسد وقتی انواع فیلترها وجود دارد چرا فیلتری وجود ندارد که مانع از دانلود آثار موسیقایی شود. کافی است به سایت بلاگفا، بخش تخلفات وبلاگ ها مرجعه کنید و ببینید که دانلود کردن، خلاف قانون نیست و من نمی دانم این چه قانونی است که اجازه می دهد من ناشر سد بسازم تا دیگران سوراخ سوراخش کنند و آب مورد نیاز خود را از آن تامین کنند؟!