به گزارش هنرآنلاین، ˈ آرش نورآقاییˈ طراح جشنواره سفرنگاری ناصرخسرو روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: در نخستین دوره این جشنواره که سال گذشته برگزار شد، از خدمات زنده یاد ˈ ایرج افشارˈ به دلیل سفرهای زیادی که به نقاط مختلف ایران و کشورهای خارجی داشت، تقدیر به عمل آمد.

وی با بیان اینکه تجلیل از استاد ˈمنوچهر ستودهˈ ایران شناس و پژوهشگر بزرگ ایرانی در دستور کار این جشنواره قرار دارد، افزود: این پژوهشگر در آستانه 100 سالگی است و تاکنون 52 جلد کتاب با موضوع ایران‌شناسی منتشر کرده است.

نورآقایی از کتاب ˈاز آستارا تا استرآبادˈ شامل 10 جلد به عنوان یکی از آثار ارزشمند این محقق یاد کرد و گفت: کتاب ˈالبرزکوهˈ نیز به تازگی از این نویسنده به چاپ رسیده است.

وی از سفرنامه نویسی به عنوان یک گونه ادبی یاد کرد که هزار سال در ایران قدمت دارد و در گذشته مورد توجه بسیاری از مردم بود اما کم کم به دست فراموشی سپرده شد اما این جشنواره قصد دارد با برگزاری سالانه جشنواره سفرنگاری ناصرخسرو بار دیگر این گونه ادبی را احیا و نام ناصر خسرو را به عنوان یک ایرانی به دنیا معرفی کنیم.

نورآثایی با بیان اینکه ناصرخسرو قبل از مارکوپولو سفر خود به کشورهای دنیا را آغاز کرد اما هنوز ناصرخسرو در بین ایرانیان ناشناخته است، اظهار کرد: ما باید از داشته‌ها و سرمایه فرهنگی خود به خوبی نگهداری کنیم تا دیگران آن را به نام خود ثبت نکنند.

وی ارتقای فرهنگ سفر، ایجاد انگیزه برای سفر، اشتغال زایی و رشد گردشگری را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره سفرنگاری عنوان کرد.

ˈمنصور خضرایی منشˈ عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره سفرنگاری ناصرخسرو نیز گفت: با چند ناشر برای چاپ آثار برگزیده این جشنواره و با چند شبکه رادیویی برای پخش آثار صوتی برتر مذاکراتی صورت گرفته است.

به گفته وی، در روز برگزاری جشنواره نیز نمایشگاه عکس آثار منتخب جشنواره به مدت سه ماه در سکوی دید باز برج میلاد افتتاح می شود و آثار تصویری به صورت آهن‌ربایی و کارت پستال نیز تهیه می‌شوند.

خضرایی منش درباره سایت فرهنگی زورق که برگزار کننده دومین جشنواره سفرنگاری ناصرخسرو است نیز توضیح داد: این سایت با رویکردی جدید خدمات گردشگری را معرفی می کند و همه اطلاعاتی که گردشگران ایرانی برای سفر به کشورهای خارجی به آن نیاز دارند، از جمله قیمت بلیت موزه‌ها، رستوران‌های ایران و مساجد شهرهای مقصد در آن گردآوری شده است.

در دومین دوره جشنواره سفرنگاری ناصر خسرو 369 مجموعه عکس، 11 کلیپ عکس و 20 فیلم ، هفت اثر صوتی، 151 اثر نوشتاری و 68 وبلاگ شرکت کردند که برگزیدگان نهایی پنجم بهمن ماه در سالن همایش برج میلاد تهران معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/