به گزارش هنرآنلاین؛ علی شیرازی پس از داوری آثار بخش خوشنویسی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با تاکید بر کیفیت آثار هنرمندان جوان حاضر در این رویداد هنری گفت: با این هنرمندان جوان و هنرمندان پیشکسوتی که در کشور داریم، باید ایران مرکز خوشنویسی جهان اسلام شود.

علی شیرازی داور بخش خوشنویسی پنجمین جشنواره تجسمی فجر گفت: همواره کیفیت و کمیت جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها به دبیر هنری آن بستگی دارد، زیرا باعث می‌شود با استقبال هنرمندان روبرو شود. از آنجا که علی اشرف صندوق‌آبادی از هنرمندان تراز اول کشور هستند، آثار رسیده به بخش خوشنویسی جشنواره تجسمی فجر از کیفیت بالایی برخوردار بودند.

وی ادامه داد: از لحاظ کمیت نیز با توجه به اینکه بخش خوشنویسی فقط رشته نستعلیق را شامل می‌شد؛ به نظر قابل توجه بود. به نظرم اگر رشته‌های دیگر نیز مجاز به شرکت در این جشنواره بودند، قطعا آثار بسیاری به این رویداد هنری و بین‌المللی می‌رسید.

این هنرمند با تاکید بر کیفیت آثار رسیده به جشنواره تجسمی فجر تصریح کرد: آنقدر کیفیت آثار در این جشنواره بالا بود که هیات داوران برای داوری دچار مشکل شد. حداقل 15 اثر فوق‌العاده داشتیم که انتخاب از میان آنها سخت بود. برخی از هنرمندان حاضر در این رویداد 20 تا 30 سال بیشتر سن نداشتند که همین موضوع برای ما قابل توجه بود.

شیرازی با اشاره به موضوعی برگزار شدن پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر گفت: به نظرم جشنواره‌های هنری باید رشته‌های مختلف را در بر بگیرند، در برخی از این رویدادها نگاه تخصصی به برخی از رشته‌ها داشته باشیم، اما این مساله باید کنترل شده و مستمر باشد. به طوری که ما دوسالانه‌ها را مکانی برای عرضه تمامی رشته‌ها در نظر بگیریم و در جشنواره‌ایی مانند فجر به برخی از رشته‌ها تنها بپردازیم.

این هنرمند در پایان با اشاره به اهمیت هنر خوشنویسی در جهان اسلام گفت: خوشنویسی تنها هنر مشترک در منطقه جغرافیایی جهان اسلام است و این هنر همواره در اسلام از جایگاه والایی برخوردار بوده است. با توجه به آثاری که از جوانان در اینگونه رویدادهای هنری شاهد بودم و بسیاری از هنرمندان پیشکسوت که معمولا در این رویدادها شرکت نمی‌کنند، این ظرفیت در ایران وجود دارد که مرکز خوشنویسی جهان اسلام باشد. این موضوع از تعداد خوشنویسان گذشته و حال ایران نیز قابل بررسی است و نیاز به سرمایه‌گذاری از سوی دولت دارد.

پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال و سرامیک، تصویر‌سازی، مجسمه‌سازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور و بخش مقالات علمی از 14 بهمن تا 12 اسفندماه سال جاری به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در تهران و استان‌ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/32/31