به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نشست خبری سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر با حضور قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی، سعید کشن‎فلاح دبیر جشنواره و پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره ساعت 10 امروز در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزارشد.

در ابتدای نشست پیمان شریعتی به ذکر جزئیاتی از بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره امسال در دو بخش رادیو تئاتر و نمایش‌های آیینی در تهران و فجر استانی از فردا آغاز به کار خواهد کرد. در بخش رادیو تئاتر 120 اثر به دبیرخانه این بخش ارسال شد که از این بین هیئت انتخاب آثار 6 اثر از تهران و 6 اثر از دیگر استان‌ها را برگزید که این آثار از فردا در دو نوبت 18:30 و 19 در سالن جهاد دانشگاهی اجرا می‌شوند.

شریعتی در رابطه با اجرای بخش آیینی نیز بیان کرد: این آثار در محوطه تئاتر شهر، باغ موزه قصر و خانه هنرمندان اجرا می‌شوند.

مقایسه جشنواره تئاتر فجر با 30 جشنواره معتبر دنیا

قادر آشنا بیان کرد: در برگزاری جشنواره چند نکته در شورای سیاست گذاری مد نظر بود توجه به کیفیت آثار، توجه به استان‎ها و پژوهش، توجه به جوانان. در بحث پژوهش جشنواره فجر با 30 جشنواره مطرح دنیا مقایسه می‌شود که این اقدام در دو فاز شناسایی جشنواره‌های معتبر و مقایسه جشنواره تئاتر فجر با این جشنواره‌ها انجام می‌شود تا راه‌گشایی برای برگزاری جشنواره در سال آینده باشد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی در ادامه تصریح کرد: در سال 92 اولویت برای اجرای عمومی آثار در تهران و شهرستان‌ها گروه‌های حاضر در جشنواره هستند این گروه‌ها با اولویت مدیران سالن‌های نمایشی و طی روند معقول اجرا می‌شوند و قطعا از این آثار حمایت می‌شود.

108 گروه خارجی متقاضی حضور در بخش بین‌الملل

دبیر جشنواره نیز صحبت‌های خود را با ابراز امیدواری از نتیجه مثبت نشست برای رشد تئاتر کشور آغاز کرد و گفت: در تمام طول فعالیت هنری‌ام سعی بر رشد و بالندگی هنر تئاتر بوده است جشنواره با وجود تمام مشکلات و تحریم‌های اقتصادی که کشور درگیر آن است به خصوص در بخش بین‌الملل در آستانه برگزاری است.

کشن فلاح عنوان کرد: شرایط فرهنگی و اقتصادی در انتخاب آثار بی تاثیر نبوده است و درخواست از 108 گروه بین‌الملل برای حضور در جشنواره نشان از اعتبار جشنواره تئاتر فجر در دنیا دارد.

وی تصریح کرد: سعی بر این بود تا هیچ محدودیتی برای حضور جوانان در جشنواره نداشته‌باشیم تا با ورود این قشر با اندیشه‌های نو شاهد تغییر و تحولی مثبت در حوزه تئاتر باشیم.

آثار راه نیافته به جشنواره حمایت می‌شوند

کشن فلاح در رابطه با تاخیر در زمان برگزاری نشست بیان کرد: تاخیر در زمان برگزاری نشست به علت کامل نبودن اطلاعات مربوط به جشنواره بود، در برگزاری نشست آمار و اطلاعات دقیقی را باید بیان کرد.

وی همچنین در رابطه با آثاری که در بازبینی برای حضور در جشنواره تئاتر فجر پذیرش نشدند گفت: آثاری که به اجرا در جشنواره نرسیدند و در مرحله بازبینی رد شدند برای اینکه زحمات گروه قدر دانسته شود شرایط پذیرش در عرصه‌های دیگر را برای این آثار فراهم می‌کنم در حال حاضر با دبیر جشنواره شمسه برای اجرای این آثار به توافق رسیده‌ایم، البته عدم پذیرش این آثار به معنای رد آن اثر نیست.

در بخش بعدی دبیر اجرایی جشنواره به معرفی داوران جشنواره پرداخت: داوری بخش مسابقه تئاتر بین الملل را داود رشیدی، مجید سرسنگی، مسعود رایگان، جنت سلیم آقا (از آذربایجان) انجام می‌دهند بخش مسابقه تئاتر ایران محمود عزیزی، تاجبخش فنائیان، خسرو خورشیدی، محمد مخبری و رحمت امینی، بخش مسابقه تئاتر ایران آثار معرفی شده در بخش مناطق، نگاه تازه و برخی آثار تجربه های نو را مختاباد، حسین مسافر آستانه و نصرالله قادری وبخش خیابانی را شهرام نوشیر، حسن دولت آبادی و قاسم بزرگی داوری خواهند کرد.

هزینه سنگین درخواستی مسئولین تالار مولوی مانع میزبانی در جشنواره

کشن فلاح در رابطه با تالارهای میزبان جشنواره بیان کرد: امسال تالار وحدت، تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، خانه نمایش، سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، تالار انتظامی خانه هنرمندان، تماشاخانه مهر، تالار فردوسی، حافظ و تماشاخانه آو میزبان جشنواره تئاتر فجر هستند.

دبیر جشنواره در رابطه با عدم حضور تالار مولوی در میزبانی جشنواره بیان کرد: به دلیل مشکلات مالی که برای مسئولین تالار وجود داشت هزینه‌ای را برای میزبانی جشنواره خواستار شدند که تقبل آن برای ما مقدور نبود. آشنا بیان کرد: برای حضور سران سه قوه در جشنواره تئاتر فجر مشغول رای زنی هستم و این افراد از جشنواره دیدن خواهند کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: هیچ گروهی برای دریافت هزینه دچار مشکل نخواهد شدو بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته کسری نداشته است اما تورم و وضعیت اقتصادی موانعی را ایجاد کرد.

بزرگداشت از پیشکسوتان عرصه نمایش کشور

پیمان شریعتی به بخش بزرگداشت از بزرگان تئاتر در این دوره اشاره کرد و گفت: محمود استاد محمد، بهروز بقایی و ثریا شیرزادی (پیشکسوت تئاتر کرمانشاه) پیشکسوتانی هستند که امسال در جشنواره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/54/53