به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین جواد شمقدری در آیین افتتاح دومین جشنواره ملی عکس ایران گفت: عکاسی و هنر عکس یکی از قرآنی‌ترین هنرهاست زیرا عکاس این ماموریت را بر عهده دارد تا یک لحظه مخاطب را در برابر عکس قرار دهد و پیام خود را منتقل کند. همین باعث می‌شود مخاطب از قاب دوربین او به خلقت خداوند نگاه کند.

رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح دومین جشنواره ملی عکس ایران گفت: عکاسی و هنر عکس یکی از قرآنی‌ترین هنرهاست زیرا این نوع کار و فعالیت در قرآن به شکلی ویژه تاکید شده است چه بسا که کار عکاس همواره همراه با تامل تحقیق در موضوعی است که به آن می‌پردازد .

به گفته شمقدری ؛عکاسی جزو معدود هنرهایی است که هنرمند خودش را در دل اثر وارد نمی‌کند، هرچند که عکس حاصل تجربه و توان خلاقانه و نگاه عکاس است و خود واقعیتی محسوب می‌شود که در مقابل چشم عکاس رژه رفته و در یک لحظه ثبت شده است.

وی با بیان این مطلب که عکاسی برخلاف سایر هنرها در لحظه شکل می گیرد؛ یادآور شد: عکاسی بی‌واسطه‌ترین هنر برای بیان یک موضوع است. در واقع عکاس اجازه می‌دهد تا خودمان در مقابل قاب عکس بایستیم و برای کشف یک چیز جدید تلاش کنیم.

به گفته شمقدری سینما جادوگر است و توان این را دارد که ذهن و خیال را در اختیار گیرد؛ گفت: سینما توان این را دارد که آن چه را که می خواهد به ذهن مخاطب القاء کند اما عکاسی برخلاف سینما این فرصت و امکان را به سوژه اش نمی دهد از این رو یک قاب عکس نگاه ما را به خلقت و هستی تغییر می‌دهد و اثرات ناخودآگاه وجود ما را در بر می‌گیرد.

رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان این مطلب که در دوره ای عکاسی جزیی از سینما مستند بود و در مقطعی از سینمای مستند جدا شد گفت:این جدایی موجب افت عکاسی مستند شد اما بحث راه اندازی دوباره شاخه عکاسی در انجمن سینمای جوان ابتکار و حرکت خوبی بود که با شتاب بالا به یک نقطه مطلوب رسیده است و کتاب اول این جشنواره که در سفرهای خارجی همراهم بود، متقاضیان زیادی پیدا کرد. این نکته نشان می‌دهد ویژگی طبیعت زیبای ایران که در قاب دوربین شما ثبت شده چشم هر ناظری را به تحسین وا می‌دارد آنها را مشتاق دیدن این منظره‌ها می‌دارد.

شمقدری با بیان این مطلب که عکس یک زبان بین المللی و گویا است و همه به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ ابراز امیدواری کرد که جشنواره ملی عکس ایران تداوم داشته باشد.

هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز با ابراز امیدواری از برپایی جشنواره ملی عکس ایران گفت:عکاسی هیچ گاه از فعالیت جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن جدا نشده است و جامعه بسیار گسترده‌ای را که در این جشنواره‌ها تحت پوشش قرار می‌دهد لحظات مناسبی برای حضور سینماگران و عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به طبیعت ایران است.

به گفته وی کتاب نخستین دوره جشنواره عکس ملی نظر بسیاری از سینماگران جهان را نسبت به طبیعت ایران تغییر داد و این جای امیدواری است و دراین دوره نیز شاهد انتشار دومین کتاب جشنواره هستیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان عکس را یکی از سریع‌ترین رسانه‌های تاثیرگذارعنوان کرد و گفت: یک عکس اثرات جدی درعرصه ایران شناسی دارد و از این امکان می توان قابلیت های ایران را به نمایش گذاشت و انگیزه ای برای سفرهای گردشگری به ایران را فراهم کرد.

دربخش ویژه دومین جشنواره ملی عکس ایران با موضوع "طبیعت و تولید ملی" سیدمدیار شجاعی فرازاهوازموفق به کسب رتبه اول و جایزه 10 میلیون ریالی آن شد و امیرمینابیان از بندرعباس و مهدی سعادت از ارومیه به ترتیب دوم و سوم شدند و جوایز 7 و 5 میلیون ریالی دریافت کردند.

در بخش "طبیعت زیبای ایران" مهدی نورمحمدی از ایلام، ‌میعاد آخی از اهواز و ابراهیم باختری بناب از اصفهان جوایز یک میلیون ریالی این بخش را از آن خود کردند.

در بخش "استعداد جوان" مهران میرزایی جایزه پنج میلیون ریالی این بخش را دریافت کرد و جلال شمس آذران از تبریز، مهدی سعادت از ارومیه و سمانه نفیسی از اصفهان به ترتیب اول تا سوم شدند و جوایز 15 میلیون ریالی، 12 میلیون ریالی و 10 میلیون ریالی به آن‌ها اهدا شد.

همچنین از داوران این جشنواره "علی قلمسیاه"،‌ علی اصغر داودآبادی فراهانی،‌مسعود زنده روح کرمانی، سعید محمودی ازناوه و کیارنگ علایی با اهدای لوح تقدیر و سپاس دبیر جشنواره تجلیل شد.

دراین دوره از جشنواره حدود چهارهزار عکس از 733 عکاس سراسر کشور به جشنواره رسیده است که 124 عکس برترآن در قالب کتاب نفیسی به چاپ رسیده است.

نمایشگاه آثارراه یافته به دومین جشنواره ملی عکس ایران به مدت دو هفته درمؤسسه فرهنگی و هنری صبا برپاست.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/31/32