سرویس استان‌ها هنرآنلاین؛ چندی است معاونت هنری ارشاد، تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان تجسمی استان‌ها را در دستور کار این معاونت قرار داده است. در همین ارتباط جای امیدواری است با راه اندازی بانک اطلاعات هنرمندان هنرهای تجسمی و ترویج فرهنگ خرید آثار این هنرمندان توسط مردم به عنوان یک کالای فرهنگی که به مرور زمان دارای ارزش افزوده می‌شود، وضعیت هنرهای تجسمی کشور با قدمت طولانی‌اش، بهبود یابد.

از آنجا که لازم است شناختی از هنرمندانی که در عرصه تجسمی فعالیت می‌کنند داشته باشیم، چه هنرمندان پیش کسوت و چه هنرمندانی که در رده های مختلف این هنرها فعال هستند، تشکیل این مرجع اطلاعاتی امری ضروری به نظر می رسد.

اهمیت این طرح در ایجاد انگیزه های بیشتر به ویژه در هنرمندان ساکن در استان‌های کشور قابل تامل است و وجود بانک اطلاعاتی در این زمینه می‌تواند در برنامه ریزی‌ها و بهره گیری از توان هنرمندان، همچنین ایجاد انگیزه در و حتی از انزوا درآوردن هنرمندان بسیار موثر باشد.

اما بدون شک میزان پیشرفت و تسریع در تکمیل این طرح را باید وابسته به همکاری ادارات ارشاد استان‌ها دانست و در صورتی که مراکز استان‌ها همکاری مطلوب را در این زمینه داشته باشند، با توجه به دشوار و زمان بر بودن تحقیق میدانی در این زمینه تشکیل این بانک می‌تواند با سرعت و جامعیت بیشتری همراه باشد.

ضرورت ایجاد این مرجع اطلاعاتی در این است که در بعضی مواقع به واسطه عدم شناسایی هنرمندان شاید نتوانسته ایم در بهره برداری از آنان و حضور در برنامه های ملی و فراملی به خوبی عمل کنیم. به هر حال از این پس و به تناسب برنامه های هنری می توان از رده های گوناگون هنرمندان ثبت شده در بانک اطلاعاتی بهره برداری مناسب صورت گیرد.