به گزارش هنر آنلاین به نقل از روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، "علی قوی‌تن" کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگویی با بیان اینکه نباید تنها نگاهمان به گیشه باشد افزود: دولت باید از فیلم‌های ارزشی حمایت کند و سینما را تداوم بخشد تا تولیدات متنوع باشد و این جهت‌دهی از طریق جشنواره فیلم فجر موثرتر است.

کارگردان "پرواز بادبادک‌ها" در مورد بخش بین‌الملل جشنواره فجر گفت: متاسفانه سال گذشته در این بخش بسیار ضعیف بودیم. به عقیده بنده اگر پویایی و احساس مسئولیت در داور وجود نداشته باشد، این بخش نمی‌تواند جایگاه خوبی در جشنواره داشته باشد.

قوی‌تن با بیان اینکه مهم‌ترین بخش جشنواره فجر بین‌الملل است، توضیح داد: امروزه فیلم‌های روز جهان به صورت کپی در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد و مهمترین سیاست جشنواره در این بخش این است که فیلم‌های ارزشی که دارای اندیشه هستند را گردآوری کنند و برای بیننده ایرانی به نمایش بگذارد.

کارگردان "آفتاب،مهتاب،زمین" در مورد بازار فیلم جشنواره نیز گفت: سال گذشته این جشنواره پر رونق بود، به این دلیل که فیلم‌ها از طریق داوران خارجی دیده و مورد نقد قرار گرفت و فضای خوبی حاکم بود اما اگر بیشتر توجه شود و مترجمانی وجود داشته باشد تا کارگردانان را همراهی کند، بسیار موثرتر خواهد بود.

قوی‌تن با بیان اینکه همزمانی برگزاری جشنواره در تهران و شهرستان‌ها خوب است، گفت: تعدادی از علاقمندان به سینما شرایطی ندارند تا بتوانند در تهران ساکن شوند، بنابراین با برگزاری جشنواره در این مراکز این امکان برای آن‌ها فراهم می‌شود.

کارگردان فیلم "سرود تولد" در ادامه افزود: جشنواره فجر بزرگ‌ترین و مهمترین جشنواره ایران است که از ابتدا تا به امروز تلاش کرده و حضور پر قدرتی داشته است؛ البته در دوران‌هایی هم به دلیل ناتوانی یک دبیر در برگزاری‌، این جشنواره با افت و خیزهایی همراه بوده است و بعضی سال‌ها هم سمت و سوی خوبی به فیلمسازها داده بود. بنده وجود چنین جشنواره‌ای را برای کشور بسیار مهم و ضروری می‌دانم.

قوی‌تن در مورد اکران دیجیتال نیز گفت: تکنولوژی دیجیتال در دنیا فراگیر شده است و ما ناگزیریم از آن استفاده کنیم اما باید توجه داشت تا از این تکنولوژی به درستی استفاده شود. البته امیدوارم آپارات باشد تا کیفیت فیلم از آپارات 35 میلی متری بالاتر باشد تا به فیلم‌ها آسیبی وارد نشود و اگر همه سینماها به این تکنولوژی مجهز شوند امری بسیار ستودنی است.

این کارگردان ادامه داد: این تکنولوژی هزینه‌ها را پایین می‌آورد اما بازهم متذکر می‌شوم که باید به درستی از آن استفاده کرد.

وی همچنین در مورد انتخاب محمدرضا عباسیان گفت: عباسیان مرد جوانی است که تجربه مدیریتی زیادی دارد و اگر از این تجربه‌ها در برگزاری جشنواره استفاده کند، به طور قطع موفق خواهد شد؛ ضمن اینکه ایشان به دنبال حواشی نیست و طرفدار عده خاصی هم نیست. ایشان باید بتواند بحث ارزش‌ها را در اهداف جشنواره بگنجاند و در راس قرار دهد.

قوی تن همچنین گفت:برگزاری بهتر جشنواره می‌تواند تعامل با تمامی صنوف سینمایی و ارگان‌های دولتی و درست برگزار کردن و نمایش دادن فیلم‌ها را هدایت کند.

وی با بیان اینکه هر سال در جشنواره حضور داشته است گفت: بسیار علاقمندم‌ تا در جشنواره شرکت کنم اما با سینمایی که مورد علاقه خودم است.

این کارگردان در مورد داوری های جشنواره نیز خاطرنشان کرد: داوران کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند و بخشی از آن هم اعمال نظر سیاسی سیاستمدارها است و به فیلم‌هایی که استحقاق جایزه گرفتن دارند‌، توجه نمی‌شو‌د و جناحی عمل می‌شود.

پایان پیام/