"جواد ثابتی" هنرمند عکاس، در گفت و گو با خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین گفت: متاسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی و نبود بازاری برای عکس‌های مستند نه تنها عکاسی در زمینه بناهای تاریخی بسیار کمرنگ شده است که مهم تر از آن این است که بیشتر عکاسان مستند در حال حاضر مستند نگاری را کنار می‌گذارند و این فاجعه‌ای است که در حال وقوع است.

وی در این باره افزود: اکنون هیچ بازاری برای عکس‌های مستند وجود ندارد بنابراین چه عکاسان قدیمی‌ و چه عکاسان جوان‌تر به سمت عکاسی صحنه‌آرایی گرایش پیدا کرده‌اند. نمایشگاه‌ها هم به سمت عکس‌های فانتزی و عکاسی صحنه‌آرایی روی آورده‌اند چرا که در داخل و خارج از کشور فروش خوبی دارد.

این هنرمند عکاس اظهار کرد: چندی پیش تصمیم گرفتم در قالب پروژه‌ای به همراه چندتن از عکاسان مستند از قلعه‌های عکاسی کنیم و این آثار را به ثبت برسانیم اما متاسفانه هیچ کدام از دوستان مستندنگارم حاضر به انجام این پروژه نشدند. بنابراین خلا بزرگی ایجاد شده است.

ثابتی با اشاره به ویرانی بم و نبود عکس‌هایی که بتوان به وسیله آن بم را مرمت و بازسازی کرد گفت: بم که بنای تاریخی مهمی‌است برای مرمت و بازسازی عکس‌های مناسبی وجود نداشت چه رسد به بناهای دیگری مانند قلعه‌ها که قصد عکاسی از آنها را داشتم اما موفق نشدم. تصور کنید این قلعه‌ها که در حال ویرانی است بدون مستند نگاری از طریق عکس دیگر امکان بازسازی و مرمتشان هم وجود ندارد.

این هنرمند عکاس معتقد است که پیش از این عکاسان به ثبت آثار تاریخی و به طور کلی مستند نگاری اهمیت می‌دادند. او در این باره افزود:زمانی عکاسی سبک رئال خیلی بیشتر مورد توجه بود، منتها الان به خاطر تغییر سبک‌ها و شرایط اقتصادی عکاسان مستند نگار و عکاسانی که زمانی به ثبت بناهای تاریخی می‌پرداختند تغییر رویه داده‌اند.

وی تاکید کرد: بی شک در چنین شرایطی که شاخه ای از هنر به بن بست می‌رسد به حامی‌نیاز است که با اتخاذ تصمیمات مناسب بتواند از بروز این اتفاقات جلوگیری کند.

ثابتی گفت: یکی از شاخه‌های مهم هنر عکاسی، مستند نگاری است و جامعه هم به آن نیاز دارد این در حالی است که در دنیا هم هنوز جامعه عکاسان در زمینه مستند نگاری بسیار فعال هستند اما این اتفاق بر عکس داخل کشور است. در خارج از ایران عکاسی از اتفاقات روزمره به هنر تبدیل می‌شود که شکلی از مستندنگاری است.

انتهای پیام/31/34