به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، مدت مدیدی است بحث بر سر تخریب لوکیشن های تاریخی بسیار داغ است، برای ساخت سریال های تاریخی هزینه های گزافی صرف می شود و یک لوکیشن ساخته می شود و بعد از اتمام سریال یا فیلم سینمایی آن لوکیشن ها تخریب می شود! با هزینه بسیاری از این لوکیشن ها می شود چند فیلم سینمایی تهیه کرد.

محمود فلاح: بعد از گذشت یک سال هنوز هم درگیر لوگیشن های "مختارنامه" هستم

همزمان با پخش آخرین قسمت های سریال مختار نامه بحث تخریب لوکیشن های این سریال پر هزینه مطرح شد و با گذشت یک سال از پایان مجموعه مختارنامه هنوز موضوع تخریب لوکیشین های مختار نامه مطرح است.

محمود فلاح تهیه کننده سریال مختارنامه در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین گفت : بیشتر از یک سال از پایان مجموعه گذشته است و من هنوز درگیر بحث لوکیشن های مختار نامه هستم ، دیگر خسته شدم و توانایی ادامه دادن ندارم.

فلاح اضافه کرد : معاونت سیما هنوز جواب قطعی نمی دهد . سازمان می گوید معاوضه می کنیم ام هیچ اقداماتی در این زمینه صورت نمی گیرد و می گویند ما می خواهیم یک لوکیشن اساسی بسازیم و نیازی به نگه داشتن این بناها نداریم.

فلاح گفت : سوال مهمی که مطرح می شود این است که است آیا سازمان باز هم می خواهد آثار تاریخی و مذهبی تولید کند یا خیر؟ برای هر پروژه ای سالها زمان ساخت صرف لوکیشن شود و باز تخریب شود ! سازمان صدا و سیما باید یک دکور اساسی داشته باشد.

او در ادامه افزود : مالکین زمین های احمد آباد مستوفی حاضر به فروش زمین ها و دکور ها شدند اما مسئولین سازمان هیچ تمایلی برای خرید و حفظ این لوکیشن ها ندارند و حال مسئولین ما حال جواب ندادن است.

سریال های دیگری که در مرحله فیلمبرداری هستند شاید آنها هم به سر نوشت دکورهای مختارنامه دچار شوند همانطور که قبل تر از این لوکیشین های سریال های "یوسف پیامبر " و "مردان آنجلس " و ... تخریب شدند اعتراضی صورت نگرفت.

جریان تخریب و از بین بردن لوکیشن های آثار مختلف سالها است که ادامه دارد و این ماجرا همچنان پابرجا است و هیچ کس نسبت به این جریان پاسخگو نیست.

این روزها دو سریال فاخر و درجه الف صدا و سیما یعنی "سرزمین کهن " و معمای شاه " در چرخه تولید قرار گرفته اند و مرحله فیلمبرداری را سپری می کنند.

"سرزمین کهن " همچنان در مرحله فیلمبرداری است

این سریال که هدایت و کارگردانی اش بر عهده کمال تبریزی است یکی از عظیم‌ترین دکورهای شهرک غزالی را دارد. این مجموعه،‌ میدان بهارستان و سر در مجلس را به طور کامل بازسازی کرده و قرار است در پروژه‌های بعدی تاریخی هم از این دکورها استفاده شود.

مجموعه تلویزیونی "سرزمین کهن" در قالب 43 قسمت 45 دقیقه‌ای برای پخش از شبکه سه‌سیما ساخته می‌شود و فیلمنامه‌ی آن را علیرضا طالب‌زاده به نگارش درآورده است. این مجموعه درباره‌ی تاریخ ایران از سال 1320 به بعد است که وقایع سیاسی و اجتماعی را به تصویر می‌کشد .

"معمای شاه " در شهرک سینمایی غزالی

یکی دیگر از پروژه های بزرگ و پر هزینه صدا و سیما مجموعه معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی است .

معمای شاه آخرین پروژه‌ی تاریخی محمدرضا ورزی است که لوکیشن‌های آن با تخریب بنای تکیه دولت در شهرک غزالی ساخته می شود .

قرار است فیلمبرداری این سریال تاریخی به زودی آغاز شود و اکثر لوکیشن های اصلی این سریال در شهرک سینمایی غزالی است .

امیدواریم بعد از به اتمام رسیدن فیلمبرداری های این مجموعه های تلویزیونی که سالها وقت و هزینه صرف می شود تا یک قسمت از این سریال ها روی آنتن رود اتفاقاتی که برای نابودی لوکیشن های مجموعه مختارنامه افتاد دیگر تکرار نشود و در ایران هم مانند کشورهای دیگری این محل ها به عنوان آثاری ارزشمند حفظ شوند و در معرض دید عموم قرار گیرند .

پایان پیام/