به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، رنگ‌های غالب در آثار "آیدان صلاحوفا" رنگ‌های سیاه و سفید هستند و مجموعه آثارش شامل نقاشی و طراحی ومجسمه‌های مرمرین است.

بنابر این گزارش، حجاب یکی از درونمایه‌های آثار این هنرمند روس است. " صلاحوفا" سعی کرده از خلال این مضمون، سیمای زن شرقی دنیای مسلمان و ارتدوکس روسی را در ابعاد اجتماعی، معنوی و روانی‌اش در جهان مدرن را به تصویر بکشد.

همچنین "صلاحوفا" برای به تصویر کشیدن نظامی که در آن، زن مورد سوء استفاده و لذتجویی جنسی قرار می‌گیرد، نمایشگاهش را به سه بخش تقسیم کرده است: بدن‌ها، دست‌ها و اشیا.

صلاحوفا در مورد حجاب به عنوان یکی از درونمایه‌های اسلامی آثارش می‌گوید: برای یک زن اروپایی، زنی محجبه، آزاد نیست اما واقعیت اینست که اگر حجاب بپوشید، حسی متفاوت خواهید داشت. از بیرون محدود شده‌اید اما در درون، آزادی مطلق دارید.

به نوشته یورونیوز، این هنرمند می افزاید: با وجود آزادی در اروپا، گویی تمام زنان ماسکی بر چهره دارند و حس آزادی ندارند. چرا من زنان آثارم را با حجاب می‌پوشانم؟ زیرا با حجابِ ظاهر، حس آزادی درونی خواهید داشت و من هم می‌خواهم زنان در درون آزاد باشند.

گفتنی است، "صلاحوفا" که تا به حال در دوسالانه‌های بزرگ بین‌المللی، نظیر دوسالانه هنر مدرن ونیز (۱۹۹۱) و دوسالانه هنر مدرن مسکو (۲۰۰۷) شرکت کرده است.